Globální krize Airbusu ohrožuje i české nebe

V době, kdy jsou miliony lidí uprostřed předvánočního shonu, udeřila ve světovém letectví nečekaná rána: Evropský gigant Airbus nařídil bezodkladnou úpravu softwaru u více než 6 000 letadel rodiny A320.
Airbus nařídil bezodkladnou úpravu softwaru u více než 6 000 letadel rodiny A320. Ilustrační foto: Pixabay.com
Airbus nařídil bezodkladnou úpravu softwaru u více než 6 000 letadel rodiny A320. Ilustrační foto: Pixabay.com

Problém? Intenzivní sluneční záření může na velkých výškách poškodit kritická data v systému letového řízení, což by mohlo vést k náhlým poklesům letadla. Co se jeví jako sci-fi scénář, je realita, která už způsobila stovky zrušených letů po celém světě – a čeští cestující nejsou výjimkou.

Krize vypukla po incidentu v říjnu, kdy letadlo JetBlue na trase z mexického Cancúnu do amerického Newarku náhle ztratilo výšku, zranilo se 15 cestujících, a muselo nouzově přistát na Floridě. Vyšetřování odhalilo zranitelnost systému ELAC (ovládá například křídla, pozn. aut.), který přenáší příkazy od pilota k ovládacím zařízením.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) okamžitě vydala nouzovou směrnici: Všechny dotčené stroje musí aktualizovat software ještě před dalším vzletem. Pro většinu letadel to znamená dvě až tři hodiny údržby, ale u starších modelů (asi 900 kusů) je nutná výměna hardwaru, což může trvat dny.

Dopady jsou globální: V USA Delta a American Airlines hlásili zpoždění stovek letů během svátku Dne díkuvzdání, v Austrálii Jetstar zrušila 90 spojů, v Japonsku ANA 65. Indická IndiGo a Air India dokončují úpravy u stovek strojů, ale varují před zpožděními. Maďarský nízkonákladový Wizz Air, s flotilou plnou A320 a silným zastoupením i na pražském Letišti Václava Havla, přiznává, že „některé lety se zpozdí“.

V Evropě létá více než polovina strojů A320, co jich jen na světě je, takže starý kontinent se připravuje na dominový efekt – nutnost bezodkladných aktualizací a oprav naráží na nedostatek mechaniků a dílů, který sužuje letecký průmysl už od covidové pandemie.

V České republice je největším provozovatelem A320 dopravce Smartwings, dominantní aerolinka s více 40 letadly včetně problémových airbusů. Přesně tyto stroje – včetně dvou v barvách zanikajících Českých aerolinií (ČSA) – nyní čekají na aktualizaci.

Jde zřejmě o desítky kusů letadel. Aktualizace může tedy způsobit zpoždění na klíčových linkách z Prahy, odkud Smartwings obsluhuje destinace, jako Paříž, Madrid nebo charterové lety do Středomoří.

Cestující na pražském letišti pociťují dopady celé situace už od pátku. Došlo na menší zpoždění letu QS 1141 do Paříže, kdy se v kokpitu objevil varovný signál systému. Cestující čekali celou hodinu, než jim najednou oznámili údržbu kvůli „technickému upgradu“.

Podobné zkazky se šíří na sociálních sítích: Rodiny s dětmi uvízlé v terminálu 1, zrušené spoje do Řecka, kompenzace v podobě voucherů na kávu. ČSA, teď jen stín minulosti, předala Smartwings nejen flotilu, ale i problémy.

Ty dva A320 v červenobílém provedení – OK-IOO a OK-IOA – létaly doteď na linkách do Paříže a Madridu. Nyní čekají v hangáru v pražské Ruzyni, kde mechanici bojují s nedostatkem specialistů. Nové A220-300, které Smartwings objednal pro ČSA (dva dorazily v prosinci, další v lednu), nejsou dotčeny – ty mají jiné motory a software.

Cestující z Prahy se musí smířit se zvýšeným rizikem zpoždění a nepříjemností, a to nejen pasažéři aerolinky Smartwings, ale i třeba zmíněné nízkonákladové Wizz Air. Nutno říci, že letadla jsou v zásadě bezpečná i bez aktualizace – riziko se může zhmotnit jen v extrémních podmínkách, jako jsou sluneční erupce.

Cestující by se měli připravit na jedno- až dvouhodinová zpoždění, průběžně kontrolovat mobilní aplikace aerolinek, a případně si nenechat ujít kompenzaci: Až 600 eur podle nařízení EU, pokud zpoždění nabere přes tři hodiny. Smartwings slibuje, že většinu oprav dokončí do pondělí.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek