Hackeři: Nový nepřítel řidičů – a také ředitelů automobilek

Softwarové vybavení současných aut je extrémně rozsáhlé, kdybyste spočítali všechny řádky kódu luxusních modelů, došli byste k číslu cirka sto milionů! To je asi padesátkrát více než u stíhačky F-22! Aktuálně byste skutečně jen velmi obtížně hledali pohyblivý předmět, který se v tomto směru může automobilům rovnat – vždyť i raketoplán jen mnohem střídmější…
Američané Charlie Miller a Chris Valasek, kteří v rámci experimentu převzali kontrolu nad Jeepem Cherokee, si následně posvítili i na jiné modely. Reprofoto: wired.com

Protože elektronika v automobilech ovládá kde co, není divu, že škvír, kterými se zkušený hacker může do jejich „mozku“ dostat, je více než dost. Už samotný klíček dálkového ovládání je jednou z nich, dalšími je digitální rádio, bluetooth, smartphone majitele, řídící jednotky motoru, převodovky, klimatizace, nebo dokonce také jednotka sledování tlaku vzduchu v pneumatikách.

A to nemluvíme o možném napíchnutí dílu ještě předtím, než ho automobilka namontuje, případně softwarovému útoku na samotnou továrnu (loni ransomware WannaCry vs. továrna Hondy). V budoucnu bude rizikem třeba posílání programových balíčků pro 3D tiskárny – zdánlivě pak vytvoří díl, který je požadován, ale s horší strukturou atd.

Už se to děje!

Úspěšné počítačové útoky na automobily nejsou hudbou budoucnosti. V roce 2011 tým z univerzit ve Washingtonu a Kalifornii ukázal jak bezdrátově pracovat s brzdami a zámky.

Dalším oficiálním atakům podlehl třeba elektromobil Tesla Model S, který byl na dálku dokonce vypnut za jízdy, nebo rovněž elektrická BMW i3 a i8.

Asi největší kauza se odehrála v roce 2015. Tehdy musela skupina Fiat Chrysler svolat v USA 1,4 milionu svých aut, protože se v jejich softwaru objevilo slabé místo. Přišli na něj dva američtí odborníci, když v rámci experimentu převzali kontrolu nad systémy akcelerátoru, převodovky, klimatizace nebo rádia Jeepu Cherokee. Uvnitř takového vozu jste skutečně rukojmím, kterého lze snadno vydírat.

Víme o vás vše

Další nebezpečnou oblastí je únik dat o samotných uživatelích. Řada značek nabízí určité aplikace zdarma za to, že uživatel jí nebude bránit stahovat si (anonymizovaná) data o jeho automobilu. Jenže ne každý na to kývne, lidé se takového „sledování“ z různých důvodů bojí. Ovšem například při nákupu vozu nebo využívání služeb generujících knihy jízd se tomu nevyhnou.

A nebezpečí se oklikou vrací – již byly zaznamenány úniky dat například od dealerů, případně ze serverů firem sledujících vozidla. Do nepovolaných rukou se tak dostala VIN dotčených aut, jména a adresy vlastníků, případně jejich e-maily včetně hesel, data narození či údaje o dětech!

Drahý špás

Na to, jak malé škody zatím kyberútoky automobilkám způsobují, se do obrany před nimi investují obrovské částky. Souvisí to jednak s nástupem autonomních vozidel, kde je hackerský atak může mít dalekosáhlé následky už proto, že si ho na palubě vlastně nemusí nikdo všimnout, ale také třeba s chováním spotřebitelů.

Je prokázáno, že modely, do nichž se elektronickou cestou někdo nabourá, přestávají být pro motoristy důvěryhodné. Důvod je asi prostý: Ztráta kontroly je děsivou věcí a tady jde snad poprvé v historii automobilismu o to, že na motoristy někdo útočí.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena