Hackeři: Nový nepřítel řidičů – a také ředitelů automobilek

Softwarové vybavení současných aut je extrémně rozsáhlé, kdybyste spočítali všechny řádky kódu luxusních modelů, došli byste k číslu cirka sto milionů! To je asi padesátkrát více než u stíhačky F-22! Aktuálně byste skutečně jen velmi obtížně hledali pohyblivý předmět, který se v tomto směru může automobilům rovnat – vždyť i raketoplán jen mnohem střídmější…
Američané Charlie Miller a Chris Valasek, kteří v rámci experimentu převzali kontrolu nad Jeepem Cherokee, si následně posvítili i na jiné modely. Reprofoto: wired.com

Protože elektronika v automobilech ovládá kde co, není divu, že škvír, kterými se zkušený hacker může do jejich „mozku“ dostat, je více než dost. Už samotný klíček dálkového ovládání je jednou z nich, dalšími je digitální rádio, bluetooth, smartphone majitele, řídící jednotky motoru, převodovky, klimatizace, nebo dokonce také jednotka sledování tlaku vzduchu v pneumatikách.

A to nemluvíme o možném napíchnutí dílu ještě předtím, než ho automobilka namontuje, případně softwarovému útoku na samotnou továrnu (loni ransomware WannaCry vs. továrna Hondy). V budoucnu bude rizikem třeba posílání programových balíčků pro 3D tiskárny – zdánlivě pak vytvoří díl, který je požadován, ale s horší strukturou atd.

Už se to děje!

Úspěšné počítačové útoky na automobily nejsou hudbou budoucnosti. V roce 2011 tým z univerzit ve Washingtonu a Kalifornii ukázal jak bezdrátově pracovat s brzdami a zámky.

Dalším oficiálním atakům podlehl třeba elektromobil Tesla Model S, který byl na dálku dokonce vypnut za jízdy, nebo rovněž elektrická BMW i3 a i8.

Asi největší kauza se odehrála v roce 2015. Tehdy musela skupina Fiat Chrysler svolat v USA 1,4 milionu svých aut, protože se v jejich softwaru objevilo slabé místo. Přišli na něj dva američtí odborníci, když v rámci experimentu převzali kontrolu nad systémy akcelerátoru, převodovky, klimatizace nebo rádia Jeepu Cherokee. Uvnitř takového vozu jste skutečně rukojmím, kterého lze snadno vydírat.

PSALI JSME:
Viry útočí. Hackeři už mohou napadat i auta, říká bezpečnostní specialista

Víme o vás vše

Další nebezpečnou oblastí je únik dat o samotných uživatelích. Řada značek nabízí určité aplikace zdarma za to, že uživatel jí nebude bránit stahovat si (anonymizovaná) data o jeho automobilu. Jenže ne každý na to kývne, lidé se takového „sledování“ z různých důvodů bojí. Ovšem například při nákupu vozu nebo využívání služeb generujících knihy jízd se tomu nevyhnou.

A nebezpečí se oklikou vrací – již byly zaznamenány úniky dat například od dealerů, případně ze serverů firem sledujících vozidla. Do nepovolaných rukou se tak dostala VIN dotčených aut, jména a adresy vlastníků, případně jejich e-maily včetně hesel, data narození či údaje o dětech!

Drahý špás

Na to, jak malé škody zatím kyberútoky automobilkám způsobují, se do obrany před nimi investují obrovské částky. Souvisí to jednak s nástupem autonomních vozidel, kde je hackerský atak může mít dalekosáhlé následky už proto, že si ho na palubě vlastně nemusí nikdo všimnout, ale také třeba s chováním spotřebitelů.

Je prokázáno, že modely, do nichž se elektronickou cestou někdo nabourá, přestávají být pro motoristy důvěryhodné. Důvod je asi prostý: Ztráta kontroly je děsivou věcí a tady jde snad poprvé v historii automobilismu o to, že na motoristy někdo útočí.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Toyota se inspirovala v americkém supermarketu

Toyota se stala prvním výrobcem na světě, jehož roční produkce překročila deset milionů aut. Za úspěchem automobilky stojí systém, který se dnes označuje jako lean manufacturing (štíhlá výroba – pozn. red.), který …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Analýza
Podle dlouhodobé Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos na českých silnicích mělo zemřít maximálně 362 lidí a těžce zraněných by mělo být 2 222 osob. Tento cíl není příliš reálný. I vzhledem k počtu usmrcených a těžce zraněných v uplynulém roce.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru