Hackeři: Nový nepřítel řidičů – a také ředitelů automobilek

Softwarové vybavení současných aut je extrémně rozsáhlé, kdybyste spočítali všechny řádky kódu luxusních modelů, došli byste k číslu cirka sto milionů! To je asi padesátkrát více než u stíhačky F-22! Aktuálně byste skutečně jen velmi obtížně hledali pohyblivý předmět, který se v tomto směru může automobilům rovnat – vždyť i raketoplán jen mnohem střídmější…
Američané Charlie Miller a Chris Valasek, kteří v rámci experimentu převzali kontrolu nad Jeepem Cherokee, si následně posvítili i na jiné modely. Reprofoto: wired.com

Protože elektronika v automobilech ovládá kde co, není divu, že škvír, kterými se zkušený hacker může do jejich „mozku“ dostat, je více než dost. Už samotný klíček dálkového ovládání je jednou z nich, dalšími je digitální rádio, bluetooth, smartphone majitele, řídící jednotky motoru, převodovky, klimatizace, nebo dokonce také jednotka sledování tlaku vzduchu v pneumatikách.

A to nemluvíme o možném napíchnutí dílu ještě předtím, než ho automobilka namontuje, případně softwarovému útoku na samotnou továrnu (loni ransomware WannaCry vs. továrna Hondy). V budoucnu bude rizikem třeba posílání programových balíčků pro 3D tiskárny – zdánlivě pak vytvoří díl, který je požadován, ale s horší strukturou atd.

Už se to děje!

Úspěšné počítačové útoky na automobily nejsou hudbou budoucnosti. V roce 2011 tým z univerzit ve Washingtonu a Kalifornii ukázal jak bezdrátově pracovat s brzdami a zámky.

Dalším oficiálním atakům podlehl třeba elektromobil Tesla Model S, který byl na dálku dokonce vypnut za jízdy, nebo rovněž elektrická BMW i3 a i8.

Asi největší kauza se odehrála v roce 2015. Tehdy musela skupina Fiat Chrysler svolat v USA 1,4 milionu svých aut, protože se v jejich softwaru objevilo slabé místo. Přišli na něj dva američtí odborníci, když v rámci experimentu převzali kontrolu nad systémy akcelerátoru, převodovky, klimatizace nebo rádia Jeepu Cherokee. Uvnitř takového vozu jste skutečně rukojmím, kterého lze snadno vydírat.

PSALI JSME:
Viry útočí. Hackeři už mohou napadat i auta, říká bezpečnostní specialista

Víme o vás vše

Další nebezpečnou oblastí je únik dat o samotných uživatelích. Řada značek nabízí určité aplikace zdarma za to, že uživatel jí nebude bránit stahovat si (anonymizovaná) data o jeho automobilu. Jenže ne každý na to kývne, lidé se takového „sledování“ z různých důvodů bojí. Ovšem například při nákupu vozu nebo využívání služeb generujících knihy jízd se tomu nevyhnou.

A nebezpečí se oklikou vrací – již byly zaznamenány úniky dat například od dealerů, případně ze serverů firem sledujících vozidla. Do nepovolaných rukou se tak dostala VIN dotčených aut, jména a adresy vlastníků, případně jejich e-maily včetně hesel, data narození či údaje o dětech!

Drahý špás

Na to, jak malé škody zatím kyberútoky automobilkám způsobují, se do obrany před nimi investují obrovské částky. Souvisí to jednak s nástupem autonomních vozidel, kde je hackerský atak může mít dalekosáhlé následky už proto, že si ho na palubě vlastně nemusí nikdo všimnout, ale také třeba s chováním spotřebitelů.

Je prokázáno, že modely, do nichž se elektronickou cestou někdo nabourá, přestávají být pro motoristy důvěryhodné. Důvod je asi prostý: Ztráta kontroly je děsivou věcí a tady jde snad poprvé v historii automobilismu o to, že na motoristy někdo útočí.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Kdy je třeba k nehodě v zahraničí volat policii

V České republice jsme si už zvykli, že ne ke každé kolizi na silnici je třeba přivolávat policii. „Před odjezdem do zahraničí je ale třeba zjistit si předpisy v zemích, kudy na dovolenou projíždíte. A ta nejsou …

Loňské novinky už najdete v autobazarech

Ještě před pár lety platilo, že když si zájemce o konkrétní vůz chtěl koupit čerstvou novinku na trhu, na kterou neměl dostatek financí, musel čekat i několik let, než se první kusy jeho vysněného modelu objevily na …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru