Hackeři: Nový nepřítel řidičů – a také ředitelů automobilek

Softwarové vybavení současných aut je extrémně rozsáhlé, kdybyste spočítali všechny řádky kódu luxusních modelů, došli byste k číslu cirka sto milionů! To je asi padesátkrát více než u stíhačky F-22! Aktuálně byste skutečně jen velmi obtížně hledali pohyblivý předmět, který se v tomto směru může automobilům rovnat – vždyť i raketoplán jen mnohem střídmější…
Američané Charlie Miller a Chris Valasek, kteří v rámci experimentu převzali kontrolu nad Jeepem Cherokee, si následně posvítili i na jiné modely. Reprofoto: wired.com

Protože elektronika v automobilech ovládá kde co, není divu, že škvír, kterými se zkušený hacker může do jejich „mozku“ dostat, je více než dost. Už samotný klíček dálkového ovládání je jednou z nich, dalšími je digitální rádio, bluetooth, smartphone majitele, řídící jednotky motoru, převodovky, klimatizace, nebo dokonce také jednotka sledování tlaku vzduchu v pneumatikách.

A to nemluvíme o možném napíchnutí dílu ještě předtím, než ho automobilka namontuje, případně softwarovému útoku na samotnou továrnu (loni ransomware WannaCry vs. továrna Hondy). V budoucnu bude rizikem třeba posílání programových balíčků pro 3D tiskárny – zdánlivě pak vytvoří díl, který je požadován, ale s horší strukturou atd.

Už se to děje!

Úspěšné počítačové útoky na automobily nejsou hudbou budoucnosti. V roce 2011 tým z univerzit ve Washingtonu a Kalifornii ukázal jak bezdrátově pracovat s brzdami a zámky.

Dalším oficiálním atakům podlehl třeba elektromobil Tesla Model S, který byl na dálku dokonce vypnut za jízdy, nebo rovněž elektrická BMW i3 a i8.

Asi největší kauza se odehrála v roce 2015. Tehdy musela skupina Fiat Chrysler svolat v USA 1,4 milionu svých aut, protože se v jejich softwaru objevilo slabé místo. Přišli na něj dva američtí odborníci, když v rámci experimentu převzali kontrolu nad systémy akcelerátoru, převodovky, klimatizace nebo rádia Jeepu Cherokee. Uvnitř takového vozu jste skutečně rukojmím, kterého lze snadno vydírat.

PSALI JSME:
Viry útočí. Hackeři už mohou napadat i auta, říká bezpečnostní specialista

Víme o vás vše

Další nebezpečnou oblastí je únik dat o samotných uživatelích. Řada značek nabízí určité aplikace zdarma za to, že uživatel jí nebude bránit stahovat si (anonymizovaná) data o jeho automobilu. Jenže ne každý na to kývne, lidé se takového „sledování“ z různých důvodů bojí. Ovšem například při nákupu vozu nebo využívání služeb generujících knihy jízd se tomu nevyhnou.

A nebezpečí se oklikou vrací – již byly zaznamenány úniky dat například od dealerů, případně ze serverů firem sledujících vozidla. Do nepovolaných rukou se tak dostala VIN dotčených aut, jména a adresy vlastníků, případně jejich e-maily včetně hesel, data narození či údaje o dětech!

Drahý špás

Na to, jak malé škody zatím kyberútoky automobilkám způsobují, se do obrany před nimi investují obrovské částky. Souvisí to jednak s nástupem autonomních vozidel, kde je hackerský atak může mít dalekosáhlé následky už proto, že si ho na palubě vlastně nemusí nikdo všimnout, ale také třeba s chováním spotřebitelů.

Je prokázáno, že modely, do nichž se elektronickou cestou někdo nabourá, přestávají být pro motoristy důvěryhodné. Důvod je asi prostý: Ztráta kontroly je děsivou věcí a tady jde snad poprvé v historii automobilismu o to, že na motoristy někdo útočí.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Úplně nová škodovka bude napojena na internet

Škodovka odhalila na svých stránkách zcela nový model, pětidveřový hatchback Scala. Běžně už bude napojen na internet. K trendu, že auta se propojí s chytrými telefony, jenž do světa hojně zvěstují značky jako …

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …

Čeští dlužníci ulévají peníze i v Německu, říká prezident exekutorů

Rozhovor
Dlužníci pořád hledají obezličky, i když mají možnost požádat soud o odpuštění svých dluhů. Skrývají majetek do svěřenských fondů nebo ulévají peníze na účtech v Německu, a naopak němečtí neplatiči je schovávají u nás. A jak například na neplatiče nájemného? Preventivně doložkou o vystěhování sepsanou u notáře. To vše říká v rozhovoru pro FAEI.cz nový prezident Exekutorské komory JUDr. Vladimír Plášil.
Rolovat nahoru