Hračky jako investice: Labubu dosáhl ceny bitcoinu

Ještě před několika lety byly hračky výhradně dětskou záležitostí, ale trendy dnešní doby ukazují, že mohou být také fenoménem investičního světa.
Designová hračka Labubu díky kombinaci umění, sběratelství a poutavého marketingu dosáhla nevídaných hodnot. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Designová hračka Labubu díky kombinaci umění, sběratelství a poutavého marketingu dosáhla nevídaných hodnot. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Nejvýraznějším příkladem této změny je aktuálně figurka Labubu – designová hračka, která díky kombinaci umění, sběratelství a poutavého marketingu dosáhla nevídaných hodnot. To mě přimělo k zamyšlení – jsou hračky skutečně novým druhem alternativních investic, nebo se nacházíme na hranici tržní bubliny, podobné té, kterou způsobila tulipánová horečka v 17. století?

Na začátku příběhu stál Kasing Lung, umělec z Hongkongu, kterého po přestěhování do Nizozemska skandinávský folklor zaujal natolik, že se stal později předlohou k jeho knize The Monsters. V té době to Lung sice ještě netušil, ale jedna z jeho postav způsobí celosvětový rozruch – a to napříč všemi věkovými kategoriemi.

Řeč je samozřejmě o Labubu, která se následně v roce 2019 ve spolupráci se společností Pop Mart dočkala i fyzického ztvárnění. Aktuálně, v polovině roku 2025, existuje už více než 300 různých verzí, což jen podtrhuje zájem o tuto figurku.

Prodej figurek Labubu probíhá formou tzv. blind boxů, tedy krabiček, do kterých není vidět, a jejichž cena se pohybuje v rozmezí od 20 do 30 dolarů. To je relativně přijatelná částka, ovšem zmíněné raketové ceny platí kupující až na sekundárním trhu. Zatímco běžné edice se prodávají za stovky dolarů, u těch vzácnějších kolekcí dosahuje cena až 70 000 dolarů.

Rekord zatím drží figurka v reálné velikosti, tedy přibližně 120 cm, která byla vydražena za 170 000 dolarů. Z toho lze usoudit, že Labubu se začíná podobat trhu s klasickým uměním či jinými sběratelskými předměty, nicméně je otázkou, zda je tato kombinace jedinečnosti a ochoty platit desítky tisíc dolarů dlouhodobě udržitelná.

Mezi faktory ovlivňující vzestup popularity Labubu nepochybně patří zmíněný nákup naslepo. Prvek náhody totiž výrazně zvyšuje impulzivní a opakované nákupy. V neposlední řadě je rozhodující také obliba mezi celebritami, jako jsou například Rihanna, Dua Lipa nebo Kim Kardashian, a virální trend na sociálních sítích pod hashtagem #Labubu.

Prodej figurek Labubu probíhá formou tzv. blind boxů, tedy krabiček, do kterých není vidět, a jejichž cena se pohybuje v rozmezí od 20 do 30 dolarů. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Prodej figurek Labubu probíhá formou tzv. blind boxů, tedy krabiček, do kterých není vidět, a jejichž cena se pohybuje v rozmezí od 20 do 30 dolarů. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Silnou poptávku podporuje i situace společnosti Pop Mart. V první polovině roku 2024 vzrostl její zisk o 93,3 procenta na 128,4 milionu dolaru. Výsledné hodnoty byly dosaženy při tržbách, které se meziročně rovněž zvýšily, konkrétně o 62 procent na více než 642 milionů dolarů. Společnost zároveň stanovila výhled na první polovinu letošního roku, kdy očekává růst až o 350 procent.

Tak jako tomu bylo v 17. století, kdy trh s cibulkami tulipánů v Nizozemsku zažil obrovský nárůst hodnoty a následně prudký kolaps, ani v případě Labubu nelze předem vyloučit riziko poklesu cen a spoléhat se na to, že tento trend je zaručeně udržitelný.

Pokud prvotní nadšení a strach z promeškání (FOMO) opadne, lze očekávat, že více tisícové investice skončí značně podhodnocené. Na druhou stranu investoři, kteří by přece jen chtěli být určitým způsobem součástí příběhu Labubu, mají možnost nakoupit akcie zastřešující společnosti Pop Mart, která má díky diverzifikovanému produktovému portfoliu potenciál růst i v případě pádu Labubu.

Autorka je analytička společnosti Wonderinterest Trading
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena