
Index STOXX Europe 600, který nabízí širší pohled na evropský trh a zahrnuje 600 velkých, středních a malých společností z různých odvětví ze 17 evropských zemí (včetně Spojeného království, pozn. aut.), uzavřel v pátek 27. září 2024 na novém maximu 528,54 bodu.
Překonal tak nejvyšší úroveň ze začátku září, kdy se pohyboval těsně pod 525 body. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku index posílil o více než 17 procent.
STOXX 50, který se zaměřuje na 50 největších blue-chip společností s různou velikostí tržní kapitalizace z osmi zemí eurozóny, uzavřel na úrovni 5 067 bodů, což je nejvyšší hodnota od začátku června, kdy činila 5 069 bodů. Meziročně vzrostl o více než 21 procent.

Na začátku následujícího týdne však oba indexy zaznamenaly korekci hodnoty, která byla způsobena především poklesem akcií automobilek a také očekáváním ekonomických údajů. K 30. září měl index STOXX 600 hodnotu 522 bodů a STOXX 50 hodnotu 5 014 bodů.
Čínské stimuly jsou stále v kurzu
Oznámení největšího balíčku opatření Čínské centrální banky (PBOC) bylo pro evropské akcie klíčové, protože řada společností je závislá na poptávce z Číny. Podle dostupných údajů pochází z Číny až osm procent tržeb evropských společností, zatímco u amerických společností jsou to pouze dvě procenta.
Řada ekonomických stimulačních opatření zaměřených na oživení růstu, včetně pátečního snížení úrokových sazeb a zvýšení likvidity v bankovním sektoru, má za cíl dosáhnout hospodářského růstu kolem pěti procent. Tyto zprávy udržovaly investory v pozitivní náladě, přičemž rostly sektory, jako je automobilový průmysl, těžební průmysl a luxusní zboží.

Automobilový a chemický sektor posílily přibližně o dvě procenta. Balíček podpořil ceny kovů a tím i evropský těžební sektor, například Rio Tinto přidalo 12 procent a Anglo American téměř devět procent. Nejlépe si vedly luxusní značky, které vzrostly o více než deset procent. Burberry zakončila týden se ziskem 13 procent, Richemont a LVMH se 14 procentx a Hermes s 12 procenty.
Investice, které posílily akcie luxusních značek
Zisky v sektoru luxusního zboží podpořila zpráva o investici francouzské skupiny LVMH do společnosti Double R, kterou ovládá holding Rema Ruffiniho. Ten je zároveň generálním ředitelem známé italské značky Moncler, v níž vlastní přímý podíl ve výši 15 procent.
Podrobnosti o velikosti transakce nejsou k dispozici, ale LVMH získala 10% podíl ve společnosti Double R a nepřímý podíl ve výši 1,6 procenta ve společnosti Moncler s možností jeho navýšení na čtyři procenta v průběhu příštího roku a půl.

Akcie Moncleru po této zprávě vzrostly od čtvrtka 26. září do pátečního rána až o 15 procent. Tento krok má pro obě společnosti pozitivní dopad, zatímco francouzský konglomerát posílil svou pozici, pro italskou značku by to mohlo znamenat nové příležitosti.
Mírnější inflace, vysoká nezaměstnanost
V neposlední řadě evropské indexy podpořily i předběžné údaje o inflaci z klíčových ekonomik Francie a Španělska, které pomohly zmírnit obavy z rostoucích nákladů. Míra inflace v těchto zemích podle očekávání v září klesla více, než se předpokládalo.
Kromě toho německý trh práce vykazoval v září známky dalšího ochlazení, přičemž míra nezaměstnanosti zůstala na úrovni před třemi lety. Mírnější výhled inflace spolu s údaji z Německa zvýšil očekávání snížení úrokových sazeb Evropské centrální banky (ECB) v nadcházejících měsících.
Autorka je hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading
(Redakčně upraveno)