Itálie žádá Brusel, aby ferrari a lamborghini mohly mít spalovací motor i po roce 2035

Italská vláda nyní usilovně v Bruselu lobbuje za to, aby se na vozy ferrari a lamborghini po roce 2035 nevztahoval zákaz prodeje aut používajících spalovací motory. Tento zákaz plošně navrhuje Evropská komise v rámci klimatického balíčku „Fit for 55“, jejž představila letos v červenci. 
Spalovací pohon je výrobně citelně levnější, než pohon elektrický či hybridní. Foto: FAEI.cz

Itálie u Evropské komise argumentuje tím, že vozy značek Ferrari a Lamborghini, tedy zástupci třídy luxusních sportovních aut, představují jen velmi úzkou výseč celého automobilového trhu. Pod značkou Ferrari se loni prodalo celosvětově zhruba 9100 vozů, zatímco těch se značkou Lamborghini si motoristé pořídili přibližně 7400.

Luxusní sportovní vozy přitom využívají silné motory a vypouštějí tak při své jízdě do ovzduší znatelně nadprůměrné množství škodlivin.  Tyto vozy jsou však opravdu vyráběny jen v poměrně malém počtu, což omezuje možnost benefitu v podobě výnosů z rozsahu realizovaných na základě přebudování příslušných výrobních kapacit na nový druh pohonu.

Pokud se italské vládě podaří výjimku v Bruselu prolobbovat, bude z ní těžit zejména značka Ferrari.

Tato automobilka totiž dosud nevyrábí jediný plně elektrický model a celkově nástup elektromobility zaspala. První plně elektrické ferrari by se mělo začít prodávat až v roce 2025.

Pokud by se na vozy třídy luxusních sporťáků výjimka nakonec skutečně vztahovala, znamená to, že drahá auta, která si nyní pořizují bohatí lidé či snobové, by v příštích letech zdražovala mnohem pomalejším tempem než auta levnější, na něž se výjimka vztahovat nebude.

Jednoduše proto, že spalovací pohon je výrobně citelně levnější, než pohon elektrický či hybridní. Došlo by tak z principiálního hlediska k sociálně jen obtížně přijatelné situaci, kdy by případná prolobbovaná výjimka dále rozevírala nůžky mezi bohatými a chudšími, tentokrát specificky v prostředí automobilového trhu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 8
Sdílet článek