Jak jste se vlastně dostal Ferrari je to dětský sen anebo to přišlo náhodou?
Mám trošku rodinné stigma. Já i mí rodiče jsme trošičku postižení automobilovým průmyslem. A tak to tak nějak přišlo. Na začátku, asi před 13 a 14 lety jsem začínal u jiné italské značky. České dealerství Ferrari ale prošlo přerodem a já byl osloven, jestli bych nezkusil štěstí s italskou značkou Ferrari.
Když se řekne Ferrari, co všechno to slovo ve vás evokuje?
Primárně, jak říkají Italové, jsou to emoce, to je v té značce obsažené v každém coulu. Je to navíc jeden z nejsilnějších brandů světa, to asi není potřeba nějak vypichovat, ale když se dnes řekne Ferrari, tak lidé vidí závody Formule 1 a motorsport. Když se ale značka Ferrari zrodila, začal Enzo Ferrari produkovat i vozy pro běžné ježdění, samozřejmě stále se sportovním podtextem. Emocí, které mi vyskakují při slovu Ferrari, je ale daleko více.
Je dnešní Ferrari jiné, než když jste do něj před lety nastupoval?
Továrna je tři čtyři roky na akciovém trhu a má volně obchodovatelné akcie. To znamená, že se i ona musí chovat jinak, protože má spoustu akcionářů. Navíc je tady vnímání hodnoty značky, takže ovzduší se samozřejmě změnilo. Máme víc modelů, máme nové technologie, máme nové možnosti. Ano, Ferrari se změnilo a myslím si, že se měnit bude i dále, pokud se budou měnit i potřeby klientů a sběratelů.
Kdo má v České republice zájem o koupi Ferrari?
Vlastně se nedá říct, kdo je typickou cílovou skupinou. I proto je moje profese zajímavá a asi mě nikdy nepřestane bavit, protože těsto klientů je natolik různorodé. V momentě, kdy řeknete Ferrari, tak vám vyskočí plejáda fotbalistu a hokejistů, ale já jsem upřímně rád, že tomu tak není stoprocentně. Našimi klienty jsou taky samozřejmě sběratelé a lidé, kteří dlouhodobě podnikají, jsou to továrníci, developeři, lidé, které mediálně neznáme. Jedno ale mají společné – jak vášeň pro značku.
Kdybych si chtěl Ferrari pořídit, jak funguje celý prodej? Prostě přijdu do dealerství a řeknu, že chci Ferrari a můžu v něm odjet? Nebo je to složitější?
Dnes nabízíme modely, které nám továrna servíruje. Máme sedm modelů v řadě a vy si musíte říct, jaký model pro vás bude nejlepší. Chcete jít cestou osmiválcového vozu, nebo chcete 12válcový? Chcete auto se střechou, nebo bez střechy, okruhový speciál, nebo ve svém Ferrari chcete závodit? Nabídka je veliká. Musíte si říct, jaký vůz pro vás bude z uživatelského hlediska vhodný.
Ale klasickými továrními verzemi to nekončí…
Továrna čas od času udělá limitovanou sérii. Tyto vozy jsou sběratelské a do budoucna na ceně spíše rostou, než aby padaly. Takové vozy dostává klient za odměnu. Pokud máte třeba pět, šest, sedm vozů, tak se továrna na základě sofistikovaného systému rozhoduje, jestli ho klient dostane. Když půjdeme ještě dále, je možné si u nás navolit kompletní specifikaci a vtisknout vozu svou podobu.
Jste-li ještě náročnějším klientem, potom vám nabídneme cestu do italské továrny a v ateliéru si potom řeknete kompletní specifikaci. Auto si pak doslova ušijete jako v tzv. tailor módu jako drahý oblek. Takový vůz trvá vyrobit plus mínus jeden rok. Je to o trpělivosti a samozřejmě i o penězích investovaných do konkrétního vozu. K takovému vozu dostanete i průvodní booklet, což je něco jako rodný list auta. Auto je unikát a nikdy není vyrobené dvakrát ve stejné specifikaci. Jediné a unikátní Ferrari.
Pro ultra náročné klienty máme ještě jednu specialitu, kde si mohou navrhovat i tvar karoserie, kde si opravdu nakreslíte vlastní vůz, který ale musí být založen na nějaké stávající platformě. Chodíte na konzilia architektů, designérů. Takový vůz si nechal udělat třeba Eric Clapton či Jamiroquai, kteří jsou velkými sběrateli Ferrari. Tady se samozřejmě cena zahřívá někde kolem dvou a půl milionu euro.
Autor je spolupracovník redakce
(Redakčně upraveno)
Byl jsem se v době největší hysterie kolem blbé chřipky,podívat v Maranellu. Zážitek,jaký se hned tak nevidí !!!