
Visutý most se bude klenout přes Messinskou úžinu z Kalábrie – domovského území mocné mafie ’Ndrangheta – na Sicílii, baštu organizovaného zločinu Cosa Nostra. Měl by být téměř 3,7 kilometru dlouhý a jeho střední rozpětí má měřit 3,3 kilometru.
Tím překoná rekord rozpětí mostu 1915 Çanakkale přes průliv Dardanely v Turecku, které činí 2,02 kilometru. Na mostě má být v každém směru silnice se třemi pruhy (včetně nouzového) a železniční trať. Kapacita má být až 6 000 aut za hodinu a 200 vlaků denně, napsal britský list The Telegraph.
Berlusconi ručil svým slovem. Marně
Římané nejprve uvažovali o propojení ostrova s pevninou pomocí řady propojených lodí, avšak plány posléze zavrhli kvůli obavám, že taková konstrukce by blokovala námořní dopravu v průlivu.
Myšlenka se znovu objevila v 50. letech, nicméně na desítky let skončila u ledu, a to nejen kvůli obavám z organizovaného zločinu, ale také proto, že oblast je seizmicky aktivní – zemětřesení v roce 1908 zabilo více než 80 000 lidí. Otřesy půdy a následná tsunami tehdy téměř zničily Reggio di Calabria na špičce italské boty a Messinu na sicilské straně průlivu.
V roce 2002 byl navržen most s podporou tehdejšího premiéra Silvia Berlusconiho, který řekl: „Tentokrát ho postavíme. Věřte mi, ručím za to.“
Italský ministr dopravy Matteo Salvini minulý týden oznámil, že ambiciózní záměr bude konečně realizován, a to i přes obavy ze zemětřesení. „Bude to největší infrastrukturní projekt na Západě,“ řekl poté, co vládní Výbor pro dohled nad strategickými veřejnými investicemi projekt schválil.
Opatření jako před EXPO a olympiádou
Vláda italské premiérky Giorgie Meloniové naznačila, že most v Messině klasifikuje jako strategickou investici, což pomůže zvýšit její současné výdaje na obranu, které činí méně než dvě procenta hrubého domácího produktu (HDP).
Vláda argumentuje, že most posílí obranu Evropy tím, že usnadní přesuny vojsk do vojenských základen na Sicílii, které jsou součástí jižního křídla NATO. Přípravné práce a geologické průzkumy by měly začít na podzim, stavba by měla být zahájena příští rok. Most by měl být dokončen v roce 2032 nebo 2033, podotkl web německého týdeníku SpiegelOnline.
Projekt vytvoří 120 000 pracovních míst ročně a miliardy eur budou investovány do nových silnic, železničních stanic a další související infrastruktury, podtrhl Salvini. V reakci na obavy, že ’Ndrangheta a Cosa Nostra si budou mnout ruce radostí nad vyhlídkou na získání miliard eur z vládních fondů, uvedl, že proti infiltraci mafie bude zajištěna 24hodinová ostražitost.
Vláda by uplatnila stejná protimafiánská opatření, jaká použila u jiných lukrativních infrastrukturních projektů, jako například Světová výstava EXPO v Miláně v roce 2015 a zimní olympijské hry příští rok v Miláně a alpském středisku Cortina d’Ampezzo.
„Musíme sledovat celý dodavatelský řetězec, aby zůstal odolný vůči lidem se zlými úmysly,“ řekl Salvini, místopředseda vlády a předseda Ligy, jedné ze tří stran v koaliční vládě Meloniové.
Opozice vytáhla na barikády
Kromě pronikání mafie a seismické nestability kritici poukazují na to, že Sicílie a Kalábrie patří k nejchudším regionům Itálie, s rozbitými silnicemi, nedostatečně personálně vybavenými nemocnicemi, chátrajícími školami a žalostnou veřejnou dopravou.
„Projekt „představuje největší plýtvání veřejnými prostředky, jaké kdy Itálie zažila“, řekl Angelo Bonelli, poslanec za Stranu zelených a Levicovou alianci. Nicola Fratoianni, poslanec ze stejné strany, varoval, že stavba pohltí miliardy z veřejných fondů a hrozí, že se „promění v gigantickou černou díru“.
Anthony Barbagallo, jeden z poslanců za středolevicovou Demokratickou stranu, má za to, že projekt bude „kolosálním plýtváním veřejnými prostředky“ a „pomníkem Salviniho propagandy“. Skutečnými prioritami chudého jihu jsou podle něj veřejná doprava, zlepšení zdravotních služeb a lepší školy.
Premiérka ujistila že stavba mostu nebude snadná, ale bude to cenná investice do současnosti a budoucnosti Itálie. „Rozsah stavby stejně působivý jako technicky a inženýrsky znamenitý,“ zdůraznila.