Jedním z nejčastěji diskutovaných témat je optimalizace daňových nákladů. Zde vzniká také základní rozpor. Z daňového pohledu je výhodnější, když má firma vyšší náklady, jelikož tím snižuje svou daňovou povinnost. Naproti tomu z ekonomického hlediska má podnikatel zase zájem na co nejnižších nákladech. Co se týká daně z příjmu, je ale nutné si uvědomit, že ne každý náklad je daňově uznatelný (a tudíž odčitatelný od základu daně). Firmy zde čelí nelehkému úkolu, a to najít mezi těmito dvěma aspekty zlatou střední cestu.
Z ekonomického hlediska je nejsnazším způsobem redukování provozních nákladů, což jsou náklady přímo spojené s provozem firmy. Jde například o náklady na spotřebu elektrické energie, vody a plynu, nájem obchodních prostor, hardware a software, reklamu, ale také platy zaměstnanců.
Bankovní služby
Platíte každý měsíc bance poplatky za vedení účtu a bankovní transakce? Je docela dobře možné, že tak činíte zbytečně. Velké množství bank nabízí účty přímo pro podnikatele s velmi nízkými nebo dokonce žádnými poplatky. Prověřte si vaše možnosti. Pokud zjistíte, že platíte šíleně vysoké poplatky, nejdříve se obraťte přímo na vaši banku a zeptejte se, jak by se daly snížit. Pokud vám nevyhoví, je čas jít o dům dál.
Telefonní služby
Stejně jako u bankovních služeb, je i u těch telefonních vhodné průběžně se informovat o současných cenách tarifů a možnosti revidovat své stávající smlouvy. Nebojte se zeptat a zkusit si vyjednat lepší podmínky. Telefonní operátoři, stejně jako banky, mají „podpultové“ nabídky.
Outsourcing
Velkou část nákladů firmy samozřejmě tvoří mzdy zaměstnanců. Zvažte, zda je pro vás skutečně nezbytné udržovat si ve firmě drahou pracovní sílu, nebo si alespoň v některých oblastech vystačíte s outsourcingem. Obzvlášť menší firmy nebo začínající podnikatelé mohou tuto možnost využít například v oblasti IT, účetnictví, personalistiky, marketingu, projektového řízení nebo třeba úklidu.
Hardware
I přesto, že vám staré vybavení kanceláře ještě slouží, je dobré si čas od času udělat průzkum trhu a zjistit, zda se na trhu neobjevily úspornější a výkonnější stroje. Starý počítač může sice ještě fungovat, ale kvůli vysoké spotřebě energie už se vám nemusí vyplatit.
Stejné je to s tiskárnami. Ať už jde o cenu náplní do tiskáren nebo nižší náklady na vytištěnou stranu, nové tiskárny dnes nabízejí spousty možností, jak snížit náklady na tisk. Pokud přesto tiskárnu nechcete měnit, poohlédněte se alespoň po kompatibilních tonerech nebo cartridgích do vaší stávající tiskárny. Neoriginální tonery poskytují často srovnatelnou kvalitu s originálními náplněmi do tiskáren za nesrovnatelně nižší cenu.
Marketing
Nevhodně zvolený a špatně zacílený marketing může být pro firmu černá díra na peníze. Zamyslete se nad tím, jak dobře a jestli vůbec dokážete spočítat ROI (návratnost investic do reklamy). Zvažte, jestli pro váš business nebude lepší investovat 100 % peněz do internetového marketingu, s jehož pomocí dokážete lépe cílit na uživatele z vaší cílové skupiny. Navíc se dají dynamicky využívat nejrůznější kanály (PPC, SEO, sociální sítě…), takže pokud vidíte, že někde to funguje lépe, můžete téměř okamžitě jiné kanály utlumit nebo vypnout a věnovat více pozornosti tomu, který je pro vaše podnikání efektivnější.