Jak vybavit auto na zimu?

Zima je zátěžovým obdobím nejen pro automobily, ale i řidiče samotné. Nevyzpytatelné počasí, nepředvídatelné situace a snížená viditelnost. Kromě důsledné přípravy vozu před zimou by měli být řidiči připraveni na možné nepříjemné okamžiky vzniklé v důsledku proměnlivého počasí nebo chování ostatních řidičů.

Lopatka přijde vhod při odklízení sněhu z auta. Foto: Pixabay

Podle údajů Slavia pojišťovny se riziko nehody během zimních měsíců zvyšuje až sedmkrát. „Nejtypičtější příčinou nehody v zimě v Čechách je podcenění přípravy vozidla na zimu, zejména nepřezutí na zimní pneumatiky, a to i přes to, že je to povinné. Jiní řidiči zimní pneumatiky nasadí, ale jelikož se snaží ušetřit, použijí sjeté pneumatiky s neodpovídající hloubkou dezénu. I taková auta se ale na sněhu těžko ovládají,“ konstatuje Ladislav Bělina, vedoucí divize autopojištění pojišťovny Slavia.

Podle Běliny je kromě nehody dalším častým problémem auto mimo vozovku v důsledku smyku na sněhu či zmrzlé vozovce, vybitá baterie, nedostatek paliva nebo uvíznutí v závěji.

ZÁKLADNÍ ZIMNÍ POMOCNÍCI

Mnohým nepříjemným situacím mohou řidiči předejít přípravou výbavy vozu na zimní období. Stačí, když do kufru vozidla po dobu zimních měsíců přidají k povinné výbavě pomocníky, se kterými je jen tak nějaká situace nerozhodí. Základem je škrabka na sklo, smetáček, lopatka a také důslednost při odklízení sněhu. A samozřejmě rozmrazovač zámků.

„Řada řidičů si při ranní cestě do práce škrabkou odstraní průzor jen pro řidiče. V takovém případě má ale výrazně omezený výhled na vozovku po bocích, na zadním okně a částečně i v místě výhledu spolujezdce. To je velmi nebezpečné. Nelze spoléhat na štěstí či odhad,“ upozorňuje Bělina. Hadřík nebo utěrka pomohou, pokud jsou skla automobilu zevnitř orosená.

Jestliže přes noc napadl sníh, je potřeba jej ráno před jízdou smést nejen ze střechy vozu, ale i z kapoty motoru. Těžký sníh bude při jízdě odpadávat a mohl by řidiči zabránit ve výhledu. Lopatka se proto hodí nejenom v případě odhazování sněhu ze střechy vozu, ale i při zapadnutí do závěje. Při práci s lopatkou a sněhem samozřejmě přijdou vhod rukavice, které by v autě neměly v zimě chybět. Rukavice přijdou vhod i při nasazování řetězů.

PŘEDVÍDAT A ZASE PŘEDVÍDAT

Předvídání je v zimě důležité nejenom při jízdě samotné, ale ještě před tím, než se na ní řidič vůbec vydá. „Nevyzpytatelné počasí v podobě sněhové vánice může řidiče překvapit na dálnici, dojde k řetězové nehodě a následně může trvat hodiny, než se úsek zprovozní. Řidiči by proto v zimě měli dbát na dostatečné množství paliva v nádrži pokaždé, když se vydají na delší cestu nebo dálnici a ve voze by měli mít vždy náhradní palivo a rezervní pneumatiku. Potřeba je také počítat s tím, že v zahraničí nejsou pumpy rozmístěny v takovém množství jako u nás,“ uvádí Ladislav Bělina.

Řidiči, kteří vyrážejí na hranice, musejí počítat také s tím, že povinná zimní výbava se v jednotlivých zemích liší a je dobré si požadavky ještě před cestou ověřit. „V Německu, Maďarsku, Bulharsku nebo Bosně a Hercegovině jsou povinnou součástí zimní výbavy sněhové řetězy, v Německu pak po řidičích vyžadují také zásobu nemrznoucí směsi do ostřikovačů,“ popisuje Bělina. Tu by řidiči ale neměli zapomínat ani v Čechách. Především při časté jízdě na dálnici se nejen přední sklo rychle zašpiní a znatelně se zhoršuje výhled řidiče.

BEZPEČNOST NA PRVNÍM MÍSTĚ

Jestliže se vydáváte do horských oblastí, nezapomeňte na sněhové řetězy, a to i přes to, že nejsou v České republice povinné. Praktickou součástí výbavy bude také tažné lano a startovací kabely. „Důkladná preventivní příprava na řadu nepříjemných situací ušetří řidičům čas, navíc se spíše obejdou bez volání asistenční či odtahové služby. Někdy stačí málo a pomohou si sami nebo dokonce ostatním řidičům,“ říká Ladislav Bělina.

Když řidiče již nějaká nepříjemnost na cestách zaskočí, vždy je třeba se okolo vozu pohybovat v reflexní vestě, ať už vůz stojí na kraji silnice nebo v koloně. Nutné je počítat se sníženou viditelností, a to především ve vyšších polohách, kde se ke sněžení či mrznoucímu dešti často přidává i mlha.

„Pokud se v zimě dostanete do situace, kdy si s vozem nevíte rady a nemůžete pokračovat v cestě, obraťte se ihned na asistenční službu vaší pojišťovny. Asistenční služba v základní podobě je dnes takřka vždy součástí povinného ručení nebo havarijního pojištění. Zkušení operátoři vám poradí, jak co nejlépe postupovat a rychle vyhledají pomoc, abyste v zimě nemuseli hodiny čekat, než se situace vyřeší,“ uzavírá Bělina.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Čtyři z deseti Čechů si nespoří na penzi. Nemají na to

Průzkum
Na penzi si nespoří čtyři z deseti Čechů, nejčastěji ti, kteří ji budou mít v budoucnu nejnižší. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) uskutečnila agentura Perfect Crowd a který má redakce Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) k dispozici.