
Podle odborníků totiž v poslední době nastal ve vývoji přestavbových systémů velký pokrok. Na LPG (Liquified Petroleum Gas, neboli zkapalněný ropný plyn – pozn. red.) tak mohou jezdit i zcela nové modely s přímým vstřikováním benzínu. Příkladem budiž čtvrtá generace Škody Octavia s agregátem 1,5 TSI. Ve velké míře se také přestavuje na plyn Škoda Kodiaq 2,0 TSI.
Statistiky ministerstva dopravy uvádějí, že v roce 2020 bylo provedeno celkem 4 423 dodatečných montáží i demontáží LPG a CNG systémů. Podle odhadu České asociace LPG (ČALPG) z tohoto údaje vyplývá, že se počet vozidel přestavěných na spalování LPG pohyboval okolo čtyř tisíc.
„Dodatečné přestavby činí dominantní podíl ‚nových‘ vozidel na LPG. I tak ale bylo loni registrováno poměrně velké množství vozů s tovární LPG zástavbou. Na trh totiž uvedly nové modely na LPG automobilky Dacia a Renault,“ informoval portál FAEI.cz předseda asociace Ivan Indráček.
V obou případech jde o vozy s tříválcovým motorem 1,0 TCe. Podle informací strakonické společnosti Autogas-Centrum bude zanedlouho k dispozici také kit pro přestavbu motorů Dacia 1,3 TCe. Obecně platí, že nejjednodušší i nejlevnější je přestavět na LPG klasický motor s nepřímým vstřikováním benzínu do sacího potrubí, jakým disponují většinou starší modely automobilek.
Dodavatelé LPG systémů drží krok s automobilkami
Podle Jaroslava Jiránka ze společnosti Gasinsight, obor přestaveb motorů se vstřikováním benzínu přímo do válců nebo kombinací obou typů vstřikování (duální vstřikování) zaznamenal za poslední dobu velký pokrok. V letošním roce tak podle něj výrazně roste podíl přestaveb přímovstřikových motorů.
„Přední dodavatelé LPG systémů drží krok s aktuální nabídkou automobilek. Běžné a oblíbené jsou přestavbové sady například pro motor koncernu Volkswagen 1,4 TSI 92 kW, který se objevuje v modelech Octavia, Superb, Yeti, Golf a dalších,“ sdělil redakci Jiránek.
Podle něj například holandská společnost Prins už dodává i sady pro výrazně upravenou verzi uvedeného motoru, a to 1,5 TSI 110 kW, kterým disponuje například čtvrtá generace Octavie.
Dodatečná přestavba motoru na autoplyn vyjde majitele vozu dráž, než příplatek v případě tovární zástavby, u některých výrobců vozidel je však jedinou cestou, jak zajistit plynový pohon. Vzhledem k ceně LPG, která je ve srovnání s benzínem dlouhodobě poloviční, je ale návratnost této investice jen otázkou najetých kilometrů. Velmi rychlá tak může být zvláště u firemních vozů.
Přestavbám vévodí Škoda Kodiaq
„V oblasti přestaveb motorů s přímým vstřikem vévodí Škoda Kodiaq 2,0 TSI ve variantě 132 a 140 kW, kdy přestavbu poptávají hlavně firemní zákazníci. Jde například motor s duálním vstřikováním paliva, cena přestavby se proto pohybuje výše, od 42 do 50 tisíc korun,“ sdělil Jiránek.
Časté jsou také přestavby modelů Rapid nebo Fabia v motorizaci 1,2 TSI o výkonu 63 až 81 kW, ale též starší motorizace 1,4 TSI 92 kW. Cena přestavby u zmíněných motorizací začíná podle Jiránka na částce 29 000 Kč.
U nejprodávanějšího tuzemského modelu Škody Octavia se v současnosti v největší míře přestavuje její druhá generace s motorem 1,8 TSI 118 kW nebo obě 110kW varianty u třetí generace.
Přestavbový kit pro koncernové motory 1,5 TSI 110 kW nedávno uvolnil do prodeje také italský výrobce Lovato. „Přestavba nové Octavie čtvrté generace s motorem 1,5 TSI by měla předběžně stát asi 37 tisíc korun,“ sdělil redakci technik společnosti Evžen Procházka.
Přestavba na LPG je levnější
Zkapalněný ropný plyn (LPG) znamená podle společnosti E.ON nižší vstupní investici při přestavbě vozidla a aktuálně má také hustší síť čerpacích stanic. Stlačený zemní plyn (CNG) ale podle ní bývá levnější a kvalitnější.
CNG tankujete podobně jako benzín. LPG můžete v České republice tankovat přibližně v 800 čerpacích stanicích, zatímco CNG nabízí jen čtvrtina. Pokud vezmeme v úvahu jen cenu paliva, auto na CNG jezdí zhruba za jednu korunu na kilometr, přičemž nové auto na CNG stojí stejně, jako auto s dieselovým motorem.
„Na trhu je už celá řada osobních aut a dodávek na CNG přímo od výrobců a jejich ceny se od běžných naftových nebo benzínových verzí moc neliší. Například Škoda Octavia stojí stejně, ať jezdí na CNG, nebo naftu. Náklady na palivo jsou ale u CNG daleko nižší,“ píše se na webu energetické společnosti.
Spolehlivější kvalitu najdou podle E.ON spíše u CNG. Zatímco LPG má proměnlivou jakost, CNG musí odpovídat oktanovému číslu 130. To vyjadřuje odolnost paliva k samovzplanutí . Bezpečnostní standardy ale splňuje každé legálně prodávané palivo, ať už používáte benzín, LPG, nebo CNG.