Jaká auta se v Česku přestavují na zkapalněný ropný plyn?

Loni byly v Česku přestavěny na zkapalněný ropný plyn (LPG) asi čtyři tisíce vozidel. Přestavba benzínových motorů na autoplyn ale není jen záležitostí starších motorizací s nepřímým vstřikováním paliva.
V oblasti přestaveb motorů s přímým vstřikem vévodí Škoda Kodiaq 2,0 TSI ve variantě 132 a 140 kW. Ilustrační foto: Škoda Auto

Podle odborníků totiž v poslední době nastal ve vývoji přestavbových systémů velký pokrok. Na LPG (Liquified Petroleum Gas, neboli zkapalněný ropný plyn – pozn. red.) tak mohou jezdit i zcela nové modely s přímým vstřikováním benzínu. Příkladem budiž čtvrtá generace Škody Octavia s agregátem 1,5 TSI. Ve velké míře se také přestavuje na plyn Škoda Kodiaq 2,0 TSI.

Statistiky ministerstva dopravy uvádějí, že v roce 2020 bylo provedeno celkem 4 423 dodatečných montáží i demontáží LPG a CNG systémů. Podle odhadu České asociace LPG (ČALPG) z tohoto údaje vyplývá, že se počet vozidel přestavěných na spalování LPG pohyboval okolo čtyř tisíc.

„Dodatečné přestavby činí dominantní podíl ‚nových‘ vozidel na LPG. I tak ale bylo loni registrováno poměrně velké množství vozů s tovární LPG zástavbou. Na trh totiž uvedly nové modely na LPG automobilky Dacia a Renault,“ informoval portál FAEI.cz předseda asociace Ivan Indráček.

V obou případech jde o vozy s tříválcovým motorem 1,0 TCe. Podle informací strakonické společnosti Autogas-Centrum bude zanedlouho k dispozici také kit pro přestavbu motorů Dacia 1,3 TCe. Obecně platí, že nejjednodušší i nejlevnější je přestavět na LPG klasický motor s nepřímým vstřikováním benzínu do sacího potrubí, jakým disponují většinou starší modely automobilek.

PSALI JSME:
Při větších mrazech mohou „stávkovat“ i motory aut na LPG

Dodavatelé LPG systémů drží krok s automobilkami

Podle Jaroslava Jiránka ze společnosti Gasinsight, obor přestaveb motorů se vstřikováním benzínu přímo do válců nebo kombinací obou typů vstřikování (duální vstřikování) zaznamenal za poslední dobu velký pokrok. V letošním roce tak podle něj výrazně roste podíl přestaveb přímovstřikových motorů.

„Přední dodavatelé LPG systémů drží krok s aktuální nabídkou automobilek. Běžné a oblíbené jsou přestavbové sady například pro motor koncernu Volkswagen 1,4 TSI 92 kW, který se objevuje v modelech Octavia, Superb, Yeti, Golf a dalších,“ sdělil redakci Jiránek.

Podle něj například holandská společnost Prins už dodává i sady pro výrazně upravenou verzi uvedeného motoru, a to 1,5 TSI 110 kW, kterým disponuje například čtvrtá generace Octavie.

Dodatečná přestavba motoru na autoplyn vyjde majitele vozu dráž, než příplatek v případě tovární zástavby, u některých výrobců vozidel je však jedinou cestou, jak zajistit plynový pohon. Vzhledem k ceně LPG, která je ve srovnání s benzínem dlouhodobě poloviční, je ale návratnost této investice jen otázkou najetých kilometrů. Velmi rychlá tak může být zvláště u firemních vozů.

PSALI JSME:
Od ledna vzroste daň z CNG na dvojnásobek. Stále však bude o deset korun nižší, než u litru benzínu

Přestavbám vévodí Škoda Kodiaq

„V oblasti přestaveb motorů s přímým vstřikem vévodí Škoda Kodiaq 2,0 TSI ve variantě 132 a 140 kW, kdy přestavbu poptávají hlavně firemní zákazníci. Jde například motor s duálním vstřikováním paliva, cena přestavby se proto pohybuje výše, od 42 do 50 tisíc korun,“ sdělil Jiránek.

Časté jsou také přestavby modelů Rapid nebo Fabia v motorizaci 1,2 TSI o výkonu 63 až 81 kW, ale též starší motorizace 1,4 TSI 92 kW. Cena přestavby u zmíněných motorizací začíná podle Jiránka na částce 29 000 Kč.

U nejprodávanějšího tuzemského modelu Škody Octavia se v současnosti v největší míře přestavuje její druhá generace s motorem 1,8 TSI 118 kW nebo obě 110kW varianty u třetí generace.

Přestavbový kit pro koncernové motory 1,5 TSI 110 kW nedávno uvolnil do prodeje také italský výrobce Lovato. „Přestavba nové Octavie čtvrté generace s motorem 1,5 TSI by měla předběžně stát asi 37 tisíc korun,“ sdělil redakci technik společnosti Evžen Procházka.

PSALI JSME:
„Pump je u nás zbytečně moc,“ říká Václav Loula z petrolejářské asociace

Přestavba na LPG je levnější

Zkapalněný ropný plyn (LPG) znamená podle společnosti E.ON nižší vstupní investici při přestavbě vozidla a aktuálně má také hustší síť čerpacích stanic. Stlačený zemní plyn (CNG) ale podle ní bývá levnější a kvalitnější.

CNG tankujete podobně jako benzín. LPG můžete v České republice tankovat přibližně v 800 čerpacích stanicích, zatímco CNG nabízí jen čtvrtina. Pokud vezmeme v úvahu jen cenu paliva, auto na CNG jezdí zhruba za jednu korunu na kilometr, přičemž nové auto na CNG stojí stejně, jako auto s dieselovým motorem.

„Na trhu je už celá řada osobních aut a dodávek na CNG přímo od výrobců a jejich ceny se od běžných naftových nebo benzínových verzí moc neliší. Například Škoda Octavia stojí stejně, ať jezdí na CNG, nebo naftu. Náklady na palivo jsou ale u CNG daleko nižší,“ píše se na webu energetické společnosti.

Spolehlivější kvalitu najdou podle E.ON spíše u CNG. Zatímco LPG má proměnlivou jakost, CNG musí odpovídat oktanovému číslu 130. To vyjadřuje odolnost paliva k samovzplanutí . Bezpečnostní standardy ale splňuje každé legálně prodávané palivo, ať už používáte benzín, LPG, nebo CNG.

PSALI JSME:
Coca-Cola bude v Česku jezdit na stlačený plyn

Zavřít reklamu ×
  1. Češi jsou bohatý národ a vozidel na LPG je minimum. Takové Nizozemí nebo Itálie má velký počet aut na LPG. Já mám LPG už 20 let a už bych jiný pohon nechtěl…..

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.