Při větších mrazech mohou „stávkovat“ i motory aut na LPG

V zimě mohou mít při mínusových teplotách problémy nejen řidiči naftových vozů, ale i těch s přestavbou na LPG. Podle odhadu České asociace LPG jich v Česku jezdí asi 170 tisíc. Zkapalnělý ropný plyn, který tvoří směs propanu a butanu, má svou letní a zimní variantu.
Pokud je v nádrži vozu na LPG autoplyn určený pro letní provoz, mohou se při větších mrazech objevit problémy s chodem motoru. Foto: Depositphotos.com

Zimní verze je k dostání od 1. listopadu do 31. března. Zatímco v létě „elpégéčko“ obsahuje více butanu, v zimě je tomu naopak a ve směsi dominuje propan. Vůz s LPG startuje na benzín a teprve až se zahřeje, přepíná se na zkapalněné plynové palivo. To v zimě může trvat tři až čtyři minuty.

Letní směs LPG může být pro motor lepší, protože butan má vyšší výhřevnost, a automobil tak může dosáhnout menší spotřeby. V zimní směsi LPG je ale nezbytný vyšší podíl propanu, protože ten se při nižších teplotách lépe odpařuje. I v mrazu je tak dosaženo potřebného tlaku pro správný chod motoru. Rozdíl v jízdě motorista nepocítí, může ale mírně narůst spotřeba – to se ovšem v zimě děje i u aut s benzínovým nebo naftovým motorem.

„Butan přechází do plynné fáze při teplotě mínus 0,5 °C, propan se odpařuje až kolem mínus 42 °C. V závislosti na ročním období, ale i klimatické zóně, v níž se daná země nachází, proto norma stanoví různé třídy autoplynu, které se liší poměrem obsahu obou plynů, a tedy i teplotou, při které se LPG odpařuje,“ vysvětluje odborník na LPG Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas.

U vozidel na LPG, jak dodává, nenastávají v zimě oproti těm dieselovým potíže se startováním. Vozy na autoplyn totiž startují klasicky na benzín a až později se přepínají na spalování propan-butanu. „Pokud je však v nádrži vozu stále autoplyn určený pro letní provoz, mohou se při větších mrazech objevit problémy s chodem motoru,“ dodává Karlík.

PSALI JSME:
Od ledna vzroste daň z CNG na dvojnásobek. Stále však bude o deset korun nižší, než u litru benzínu

  1. Já měl na Felicii 1,3 MPI+LPG skoro 1,5 roku spálené benzínové čerpadlo a i v mrazech -22 stupňů jsem nastartoval na plyn a vždy jsem odjel.Chtělo to jen kvalitní a větší baterii do auta jako Varta 74 Ah(větší tam nevleze).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

První skici nového modelu Škoda Octavia RS iV

Automobilka Škoda ukazuje, že v případě nového modelu Škoda Octavia RS iV skutečně je na co se těšit. Česká automobilka, která je součástí německého koncernu Volkswagen, dnes zveřejnila tři oficiální designové skici …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Stát chce utrácet, ale jen nařizuje, kdo mu má co dát

Rozhovor
Živnostníci se stali oblíbeným terčem výpadů politiků, jejichž voliči jsou spíše zaměstnanci. Prý se mimo jiné „vezou“ na vlně výhod důchodového systému, do něhož ale přispívají jen minimálně. „Stát utrácet chce, ale vydělávat se mu nedaří jinak, než nařizováním toho, kdo mu má co dát,“ říká v rozhovoru pro portál FAEI.cz advokát Zdeněk Tomíček, místopředseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR …
Rolovat nahoru