
Mnozí kvůli koronaviru očekávali zemětřesení, plošně se ale nakonec nekonalo. Nejlepším důkazem je, že došlo jen k mírnému nárůstu nezaměstnanosti. Jedním z důvodů malého zvýšení nezaměstnanost je skutečnost, že se nyní do Česka dostane mnohem méně pracovníků z ciziny. Bez nich by se přitom české firmy před nástupem koronaviru neobešly.
Chybějící zahraniční pracovníky nahradili lidé z oborů, kterým covid vystavit stopku, díru po cizincích však úplně nezacelili. A proto je paradoxně v některých oborech větší nedostatek pracovních sil, než před příchodem pandemie. Zemětřesení na trhu práce se nekonalo, končící rok však byl a do jisté míry stále je rokem obrovské nejistoty. Ta i nadále přetrvává a výrazně komplikuje plánování ve všech oblastech, personalistiku nevyjímaje.
Velké zemětřesení však zažily cestovní ruch a gastronomie. Pracovníci z těchto oborů se dostali do velkých potíží. Rovněž celá řada kancelářských firem škrtala, kde se dalo. Vidíme mnoho odchodů na pozicích back office, které patrně budou pokračovat i v příštím roce.
Firmy jsou opatrné, nevědí, jak se situace bude dál vyvíjet. Tito pracovníci zajišťující administrativní podporu v kancelářích však rychle našli uplatnění v oborech, kterým naopak koronavirus přihrál nové zákazníky. Jde o logistiku a svět internetových obchodů.
Ještě jinak ovlivnil koronavirus personalistiku ve výrobě, kde v Česku hraje prim automobilový průmysl. První vlna epidemie tehdy firmy na týdny zcela zastavila a přinesla strmý pád odbytu. Ale ve druhém kvartálu naopak začaly automobilky a jejich dodavatelé ve velkém zaměstnance nabírat. Velké množství výrobních společností už nyní poptává pracovníky na první i druhý kvartál roku 2021.
Samostatnou kapitolou a jedním ze symbolů epidemie se stal hromadný přesun pracovníků do režimu home office. Některé firmy nechaly zaměstnance doma prakticky celý rok, mnohé v tom budou pokračovat i v následujícím roce.
Mluví se o tom, že v některých firmách se půjde o změnu trvalou i o tom, že se bude zmenšovat plocha kanceláří. Jiné společnosti ale přicházejí na úskalí práce z domova, která například přináší zhoršenou komunikaci ve firmách. Pro mnohé zaměstnance kromě toho představuje společná práce v kanceláři daleko kreativnější prostředí, než home office.
Covid přímo ovlivnil i práci personalistů. Namísto osobních setkávání se zájemci o práci přišly na řadu on-line schůzky a pracovní pohovory na dálku. Ty sice šetří čas, ale především u vyšších a odbornějších pozic je vhodnější osobní setkání. Přímý kontakt s klientem napoví personalistům lépe než telefonát nebo rozhovor po internetu.
Nový rok 2021 se ponese ve znamení pokračující nejistoty.
Autor je ředitel personálně-poradenské společnosti Quanta
(Redakčně upraveno)