
Slavnostního otevření nové rozlehlé výrobní haly na tepelná čerpadla se zúčastnily i Finanční a ekonomické informace (faei.cz). Shodou okolností to je právě Panasonic, který investování japonských společností v Česku spustil: V srpnu 1996 položila v plzeňské průmyslové zóně Borská pole základní kámen závodu na výrobu televizorů. Už následující rok se začalo s montáží přijímačů.
Od té doby se přidaly další firmy. Podle aktuálních dat, které faei.cz poskytla Agentura pro podporu podnikání a investic (CzechInvest), vstoupilo do české ekonomiky už 80 japonských investorů, kteří proinvestovali 122,5 miliardy korun do více než 160 projektů.
Japonské císařství tak patří spolu s Německem a Spojenými státy mezi top 3 zahraniční investory v České republice. Dlouhodobě bylo dokonce druhým největším – než americká společnost Onsemi ohlásila svou investici. Jen Panasonic utratil už více než 27 miliard korun.
„Společnost Panasonic od svého vstupu na český trh investovala celkem do dvanácti projektů a napříč republikou nabídla už bezmála 9,5 tisíce pracovních míst,“ řekl Jan Michal, generální ředitel CzechInvestu.
Jako přednost japonských investorů jmenoval to, že dokážou pružně reagovat na vývoj trhu a proměnit původní výrobní závod v moderní provoz s ještě vyšší přidanou hodnotou. „Každý investor, který dokáže takto inovovat a posouvat své aktivity, má zásadní význam pro rozvoj a stabilitu české ekonomiky a rádi ho v jeho aktivitách podpoříme,“ konstatoval Michal.
Špičkový výzkum a vývoj
Z japonských investice směřovalo přesně 120,64 miliardy korun, tedy celých 98 procent, do výrobních podniků. Na druhém místě se umístil výzkum a vývoj (1,54 mld. Kč) a na třetím centra sdílených služeb (0,18 mld. Kč).
V tomto kontextu považuje CzechInvest za velmi důležitou čerstvou investici Panasonic do špičkového R&D centra v Plzni, která přesahuje 600 milionů korun. Tento projekt navýší celkový objem japonských investic do výzkumu a vývoje v Česku o více než třetinu.
„Vybudování R&D centra společnosti Panasonic vnímám jako důležitý milník, který napomáhá orientovat českou ekonomiku stále více k inovativním projektům, moderním technologiím a špičkovému vývoji,“ uvedl Jan Michal z CzechInvestu.
Plzeňské R&D centrum bude do tří let zajišťovat v Evropě veškerý výzkum a vývoj značky Panasonic se zaměřením na tepelná čerpadla typu vzduch-voda. Firma plánuje, že od roku 2030 bude tamního závod schopen vyrobit až 1,4 milionu tepelných čerpadel pro celý evropský trh.
„Provázanost výzkumu a vývoje s výrobou je pro naši značku strategicky mimořádně důležitá. Do vzniku plzeňského R&D centra proto investujeme více než 600 milionů korun a při jeho výstavbě i vybavování sázíme na špičkové partnery,“ řekl Tetsumasa Mizuta, generální ředitel plzeňského Panasonicu.
Jedním z klíčových je VŠB –Technická univerzita Ostrava, která kompletně navrhla a postaví jednu z výzkumných laboratoří. Plánem je zajistit v Plzni kompletní vývoj tepelného čerpadla až po finální produkt.
„Součástí centra bude i řada testovacích a zátěžových laboratoří. Ty naše čerpadla prověří v extrémních teplotách, tlakových podmínkách i důkladně otestují jejich hlučnost,“ konstatoval Mizuta.
Investicím vládne automotive
V rámci sektorů dominuje mezi japonskými investicemi automotive, do kterého směřovalo 43 procent investic (52,08 mld. Kč), před segmentem elektrotechniky a elektroniky (30 %; 37,26 mld. Kč). Třetí místo zaujímají strojírenské projekty (7 %; 8,39 mld. Kč).
Mezi nejznámější japonské investice patří automobilka Toyota, která má výrobní závod v Kolíně nebo skupina Asahi, která v roce 2016 koupila Plzeňský Prazdroj a další čtyři evropské pivovary.
Právě Toyota nyní oznámila investici ve výši zhruba 17 miliard korun na výrobu nového elektromobilu v Kolíně. Tamní závod se rozšíří z původních zhruba 152 tisíc na přibližně 173,2 tisíce metrů čtverečních.
„Nový bateriový elektromobil, který bude prvním svého druhu vyráběným v jednom z evropských závodů Toyoty, je významným milníkem pro Toyotu i Českou republiku,“ uvedl Martin Peleška, generální ředitel Toyota a Lexus ČR.
„Potvrzuje to stále sílící pozici Toyoty v České republice nejen coby automobilky a významného zaměstnavatele, ale také jako entity, která přináší do Česka inovace, investice i prestiž,“ dodal Peleška.
Nová pracovní místa
Celkem 122,5 miliardy korun, které dosud japonské firmy investovaly, vedlo k vytvoření něco málo přes 30 tisíc pracovních pozic. Z toho 56 procent bylo vytvořeno ve dvou regionech – Ústeckém kraji (9 136 pracovních míst) a Plzeňském kraji (7 751 míst).
Společnost Panasonic zaujímá první místo mezi největšími japonskými investory. S částkou 27,32 miliardy korun vede s náskokem téměř 17 miliard před druhým v pořadí – výrobcem automobilových komponentů DENSO (investice 10,4 mld. Kč).
Třetí místo zaujímá další gigant z oblasti automobilového průmyslu – společnost Aisin s investicí ve výši zhruba 7 miliard korun.
















