Registrace vozidel. Ilustrační fotozdroj: www.pixabay.com

Jen dva dny na registraci automobilů

Již jen dva dny zbývají majitelům zhruba 700 000 automobilů, kteří nemají své vozy dosud registrovány, aby je nahlásili a vyhnuli se tak hrozbě, že od 1. července tyto vozy v České republice už nikdy nevyjedou na veřejné komunikace, protože budou definitivně vyškrtnuty z registru. Naopak, za jejich další provozování bude hrozit citelná pokuta.

Jedná se o automobily v tzv. poloprovozu, kdy obvykle při prodeji bývalý majitel vůz z registrace odhlásil a nový z různých důvodů nepřihlásil. Velice často tento postup volí bazary, aby nemusely platit poplatky, než najdou nového kupce. Nebo lidé, kteří vůz dostali darem a neměli pro něj zatím uplatnění, chtěli se vyhnout placení poplatků, případně o této povinnosti nevěděli, nebo bývalý majitel vůz ani neodhlásil.

Na začátku roku zhruba 100 000 nepřeregistrovaných automobilů mělo dosud platnou technickou prohlídku, a přestože za první polovinu letošního roku stoupl také vývoz starších aut o 160 % na zhruba 17 000, odhaduje se, že ještě přibližně 40 000 strojů dosud přeregistrováno není. Není divu, že se v posledních dnech tvoří na úřadech fronty, a už dnes je jasné, že od července postihne toto opatření až desítky tisíc řidičů, kteří své vozy dosud běžně používají, přestože drtivou většinu neregistrovaných vozidel tvoří polozapomenuté nebo dokonce různým způsobem zlikvidované vraky.

Novela zákona o pravidlech provozu na pozemních komunikacích sice platí už od počátku roku, za prvních pět měsíců však počet vozidel, u nichž byla dokončena přeregistrace, klesl ze zhruba 800 000 vozů jen o 100 000 a většina majitelů řeší převod na poslední chvíli.

Pokuta a odebrání řidičského průkazu

Pokud si řidiči nejsou jistí, že mají vůz registrovaný na své jméno, stačí pohled do malého a velkého technického průkazu, kde je jméno platného majitele uvedeno. Pokud chtějí stihnout poslední dva dny k přeregistraci, mohou se postavit do fronty nebo využít možnosti, kterou nabízí např. pražský magistrát, kde stačí žádost o registraci do konce června pouze podat a bude vyřízena v červenci, což zákon umožňuje. Vždy se vyplatí informovat se na místě nebo na webových stránkách úřadů, které mají dopravní agendu místně v kompetenci.

Spoléhat se dlouhodobě na štěstí a jezdit neregistrovaným vozidlem po veřejných komunikacích znamená velice riskovat, protože při silniční kontrole to může skončit pokutou až 50 000 Kč a odebráním řidičského průkazu až na dva roky. V případě nehody platí takový řidič automaticky celou škodu, i když Allianz jako první pojišťovna již ohlásila, že i na tyto vozy bude poskytovat povinné ručení.

Ekologická likvidace

Majitel vozu vyškrtnutého z evidence má několik možností, jak s ním dále naložit. Ty nejzachovalejší je možné prodat do zahraničí, protože vyřazení z registru platí pouze pro Českou republiku. Další možností je odprodej na náhradní díly, ale asi nejčastěji přijde ke slovu zákonná povinnost majitele takové auto nechat ekologicky zlikvidovat.

To však není zdarma a podle ministra dopravy Dana Ťoka přichází stát o desítky milionů za poplatky na ekologickou daň tím, že lidé likvidují vozy sami a jejich zbytky rozvážejí po svém okolí. Připravovaná novela zákona má současnou pokutu 20 000 Kč pro soukromníka (až miliony pro firmy) za podobné chování citelně zvýšit.

Koupěchtiví řidiči by si měli dát pozor na výhodné nabídky levných vozů, které se v poslední době množí. Mohlo by se jim stát, že pokud nebudou ostražití, získají skoro zdarma automobil, s nímž nebudou moci jezdit, ale naopak jej budou muset zlikvidovat.

U vozidel vyškrtnutých z registru automaticky zaniká povinné ručení. Pojišťovny se však o tomto vyřazení z evidence nedozvědí, proto je i v zájmu majitele je o této skutečnosti informovat a předejít případným nedorozuměním. Naopak povinností majitelů zůstává odevzdat na úřad registrační značku a potvrzení o ekologické likvidaci.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *