
Léto je ve znamení dovolených a někdy dlouhých a úmorných cest autem. Spousta řidičů si jídlo dopřává během řízení – ať již z pocitu hladu, na povzbuzení nebo pro zpestření stereotypní činnosti.
1. Pokud vás čeká dlouhá cesta autem, přizpůsobte skladbu jídla především psychické náročnosti řízení.
2. Český zákon konzumaci jídla během řízení auta nezakazuje, ale za určitých podmínek za ni můžete dostat pokutu.
3. Řidič je povinen se věnovat řízení vozu a jestliže je jeho pozornost narušena jinými činnostmi, například jídlem, může to být považováno za porušení pravidel silničního provozu.
Samotné řízení auta nepatří mezi fyzicky náročné aktivity, celodenním sezením za volantem spálíte kolem tisíce kalorií, což je podobný energetický výdej jako při odpočinku. Jídla tedy není třeba velké množství, mnohem důležitější je jeho skladba. Na druhou stranu, hladovění určitě doporučit nelze – nízká hladina cukru může vést k malátnosti a únavě. Jídelníček na cestu by měl být přizpůsoben tomu, že řízení je především psychicky náročná činnost a klade velké nároky na soustředění. Nevhodně zvolená jídla mohou vést k únavě, ospalosti či dokonce zažívacím problémům. Jakékoli nepříjemné pocity narušují soustředění a zvyšují riziko nehody.
V autě jako v troubě
Více menších jídel průběžně je vhodnější volbou než jedna velká porce. Pokud si guláš se šesti odepřít nechcete, je vhodné po něm podniknout alespoň krátkou procházku, než znovu usednete za volant.
Pokud se rozhodnete pro vlastní stravu, plánujte opravdu pečlivě. Teploty v autě odstaveném na slunci mohou dosahovat přes 50 °C a potraviny se v něm kazí během několika minut. Časovanou bombou jsou majonézové saláty, bagety s dresingem a samozřejmě maso a masné výrobky.
Rizikové jsou ale i některé druhy ovoce a zeleniny – nakrájenou okurku nebo meloun je vhodné zkonzumovat co nejrychleji. Obsahují velké množství vody a jejich prostředí je málo kyselé, proto se v něm rychle množí salmonela.
Řešení nabízejí chladící boxy, krátkodobou ochranu poskytnou termotašky, ideálně s chladící vložkou. Zásadní je dodržování pitného režimu – příznaky dehydratace se velmi blíží symptomům opilosti. Reakce jsou zpomalené, řidič může trpět točením hlavy, v extrémních případech zvracením až ztrátou vědomí.
V České republice je pravidlo nulové tolerance jasné. Ale i v zemích, kde je mírné množství alkoholu před usednutím za volant povoleno, byste jeho konzumaci v horkém počasí měli dobře zvážit.
Řidič autobusu až po směně
Hlavním úkolem řidiče je věnovat se plně řízení vozidla a silničnímu provozu. A zde narážíme na důvod paradoxu z úvodu článku – zákon sice konzumaci jídla a nápojů během jízdy nijak neomezuje, ale za určitých situací za ni můžeme obdržet pokutu.
Když řidiči upadne kus řízku do klína a on ho začne lovit, aby neměl na kalhotách nebo sedačce mastný flek, přestává se plně věnovat jízdě a nebezpečí nehody narůstá. V těchto situacích může být jídlo nebezpečnější než používání telefonu, které zákon během jízdy jednoznačně zapovídá.
Právě proto je jídlo během řízení v některých zemích, například Španělsku nebo Velké Británii, zakázáno. Jíst během jízdy nesmějí pochopitelně ani řidiči jednostopých vozidel. Ovšem pokud pojedete jako spolujezdec, teoreticky si svačinu dát smíte.
I u nás existuje skupina řidičů, kteří si na svačinu musejí počkat až na dobu, kdy dořídí. Jde o řidiče hromadné dopravy a řidiče vozů s majákem s právem přednostní jízdy (hasiči, záchranka, policie, vládní vozy, pozn. aut.).
Z jídla může koukat pokuta
Pro ostatní řidiče žádný takový zákaz neplatí, mají tedy jídlo za volantem povoleno. Nicméně do úvahy je třeba brát i část silničního zákona zvanou „Jiné porušení povinností“, kam se styl jízdy ovlivněný rozbalováním sušenek nebo lovení zapadlého bonbonu snadno schová.
Jestliže policie zdržování v křižovatce nebo kličkování mezi pruhy vyhodnotí jako přestupek, může řidiči uložit pokutu. V případě, že by řidič způsobil autonehodu, záleželo by na konkrétním posouzení situace, do jaké míry byla zaviněna konzumací jídla či pití. Výsledek bude zajímat i pojišťovnu.
Pokud se prokáže, že se řidič bezprostředně před nehodou nevěnoval řízení, může pojišťovna rozhodnout o krácení pojistného plnění, případně ho v krajních případech i zcela odmítnout.