Polovina řidičů někdy při řízení používá mobilní telefon

Průzkum
Devět z deseti Čechů považuje za velmi riskantní, pokud řidiči při jízdě věnují pozornost mobilnímu telefonu. To ovšem neznamená, že by to sami nedělali. Podle výzkumu, který Česká asociace pojišťoven (ČAP) poskytla redakci portálu Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz), více než polovina motoristů přiznala, že za volantem někdy mobil používá. Jiné průzkumy ale ukazují výrazně vyšší číslo.
Používání mobilu za volantem patří mezi rozšířené nešvary českých řidičů. Ilustrační foto: Pixabay.com

Telefon odvádí pozornost od řízení, a tím výrazně zvyšuje riziko nehod. Prodlužuje se reakční doba, což odborníci přirovnávají k řízení pod vlivem alkoholu. Podle výzkumu, který pro asociaci pojišťoven provedla na reprezentativním vzorku populace agentura Ipsos, považuje veřejnost manipulaci s mobilem za druhé nejhorší chování řidičů – hned po agresivní jízdě.

„I jediný pohled do mobilu může způsobit nedozírné následky. Řidič ohrožuje nejen sebe a své blízké, ale i ostatní účastníky dopravního provozu,“ řekl Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Připomněl, že před tímto chováním asociace varovala už v roce 2018 kampaní Nepozornost zabíjí. „Ačkoliv se nám tehdy k používání mobilů za jízdy přiznaly dvě třetiny řidičů a v porovnání s letošním průzkumem tento počet lidí klesá, stále jde o alarmující číslo a zbytečný hazard, který vědomě podstupuje příliš mnoho řidičů,“ konstatoval Matoušek.

Krátké zprávy i e-maily

Podle průzkumu více než čtvrtina (28 %) řidičů za volantem píše SMS, ale také e-maily nebo píše zprávy v chatovacích aplikacích. Rizikové chování je ještě podporováno rozšiřujícím se používáním sociálních sítí.

Česká personální společnost Předvýběr.CZ sdělila FAEI.cz, že podle její ankety z konce loňského roku mezi zaměstnanci a zaměstnavateli používá telefon za jízdy dokonce osm z deseti šoférů. Nejčastěji kvůli telefonování, ale také navigaci nebo chatování či psaní e-mailů, jak už ukázal průzkum asociace pojišťoven.

„Chatování je typičtější pro zaměstnance, zatímco, možná trochu překvapivě, po telefonu kvůli on-line nakupování častěji sahají manažeři,“ uvedl František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ. Pozornost řidičů od dění na vozovce však neodvádí jen obrazovka mobilního telefonu.

PSALI JSME:
S mobilem v ruce bourají nejčastěji vysokoškoláci

Podobně rizikové jsou i různé infotainmentové systémy ve vozidlech. Ty sice přinášejí nemálo výhod, jako je navigace, hands-free telefonování nebo přístup k médiím, na druhou stranu vyžadují pozornost šoférů. „Je nezbytné, aby tyto systémy byly intuitivní, snadno použitelné a minimalizovaly potřebu odvracet pohled řidiče od silnice,“ doporučil Matoušek.

Na nehody spojené s používáním mobilního telefonu se zaměřili analytici Portálu nehod pomocí tzv. text miningu (nástroj na vytěžení dat z textových popisů nehod, pozn. aut.). A zjistili, že za posledních deset let u téměř poloviny nehod z nepozornosti s mobilním telefonem v ruce seděli za volantem řidiči do 31 let.

Na základě své analýzy současně konstatovali, že mobilní telefon v ruce motoristy trojnásobně zvyšuje riziko vážné nehody a výrazně vyšší jsou rovněž způsobené škody. Mezi příčiny nehody patří i situace, kdy řidič hledal mobilní telefon nebo sbíral spadlý mobil.

„Další častou příčinou je, že se řidič podíval za jízdy na displej telefonu, který byl třeba vedle něj na sedadle spolujezdce, či pohlédl na vyzvánějící telefon. A samozřejmě nejčastější příčinou je samotná manipulace s telefonem během jízdy – řidič ho držel v ruce, psal zprávy, telefonoval a podobně,“ sdělil FAEI.cz Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

„Velmi častá je situace, kdy řidiči stojí na místních komunikacích ve městech v kolonách a při pomalém pojíždění si kontrolují na mobilu maily, komunikují přes sociální sítě a podobně. Pozornost věnovaná telefonu namísto provozu je pak důvodem srážek,“ dodal Chalas.

Zpřísnění sankcí

Podle dopravních policistů patří používání mobilních telefonů za jízdy za velmi časté přestupky. Jen v roce 2022 za něj dostalo pokutu 62 154 řidičů, tedy 170 denně. Loni na podzim se na dálnici D1 u Nového Jičína mezi Olomoucí a Ostravou stala dopravní nehoda, kdy řidič nákladního auta narazil zezadu do náklaďáku před sebou. Někteří motoristé si při objíždění nehody nabourané vozy natáčeli na mobily. Policisté zastavili celkem čtrnáct řidičů.

PSALI JSME:
Rychlá jízda, telefonování. Čtyři z pěti Čechů porušují dopravní předpisy

„Policisté vyřídili třináct přestupků v příkazním řízení na místě v maximální možné výši pokuty. U jednoho z ‚natáčejících‘ řidičů policisté dále zjistili, že usedl za volant i přes soudem uložený zákaz řízení,“ uvedla Soňa Štětínská, mluvčí moravskoslezské policie.

Na časté používání mobilního telefonu při řízení reagovala také novela zákona o silničním provozu, která zpřísnila sankce za použití mobilního telefonu během řízení na čtyři body z původních dvou. Peněžní sankce se zvýšila u blokové pokuty z tisíce korun na 2,5 až 3,5 tisíce a ve správním řízení z 1,5 až 2,5 tisíce korun na čtyři až deset tisíc Kč.

Povolené telefonování

Přísným sankcím se dá vyhnout a řidič si před jízdou ani nemusí vypínat mobil. „Stojí za to myslet na řešení připojení telefonu už při výběru auta,“ doporučil Jindřich Topol, technický expert společnosti Aures Holdings, která provozuje největší česká autocentra AAA Auto a Mototechna. Dodal, že nejde jen o body. „Podle odhadů expertů zaviní telefonování za volantem ročně až deset tisíc nehod,“ uvedl Topol.

Úplně nejjednodušším řešením i pro starší vozidla, které však neposkytuje nejlepší kvalitu zvuku, je umístění telefonu do držáku na palubní desku a jeho nastavení na hlasitý hovor ze zabudovaného reproduktoru. To, že se telefonu musíte dotýkat, nevadí.

„Pokud má řidič přístroj v držáku a dotýká se displeje jen prsty, neporušuje tím zákon – telefon totiž nedrží v ruce. Ve vlastním zájmu však musí dodržovat povinnost věnovat se plně řízení,“ připomněl Jindřich Topol.

Do ruky může šofér přístroj vzít, až když zaparkuje na místě, kde se to smí – ale nikdy ne, pokud jen zastaví na semaforech na červenou, před přechodem pro chodce nebo v koloně. „To je bráno jako zastavení z důvodu nezávislého na vůli řidiče a v takovém případě je držení telefonu nezákonné,“ upozornil Topol.

PSALI JSME:
Uber: Lidé v autech nejčastěji zapomínají mobily

Nejlevnějším řešením hned po držácích jsou takzvané transmitery, existují jich desítky modelů v cenách od 300 korun. „Tohle zařízení můžete použít úplně v každém autě s rádiem. Bezdrátově nebo i kabelem přes USB k němu připojíte telefon, přístroj signál z něj vysílá na rádiových vlnách, které si naladíte na rádiu,“ řekl Topol.

Výběr vhodného auta

Dalším přenosným řešením je Bluetooth reproduktor se zabudovaným mikrofonem, který připevníte typicky na stínítko čelního skla. Spojení s telefonem je otázkou sekund, jediné, na co nesmíte zapomínat, je nabíjení. Samozřejmě je možné použít i klasické handsfree sluchátko do ucha (headset), které však není každému příjemné, zvlášť při delší jízdě.

Malinko dražším řešením je výměna továrního autorádia za aftermarketové. Většina současných autorádií už má integrované Bluetooth rozhraní a umí fungovat jako handsfree. Nejlevnější se prodávají už za ceny kolem 600 korun, ale i zde platí, že dražší modely toho zvládnou více, většinou i v lepší zvukové kvalitě.

Při výběru vozu v autobazaru se vyplatí věnovat pozornost i takové zdánlivé maličkosti, jako je konektivita s mobilními telefony – tato řešení se totiž liší nejen napříč značkami, ale i jednotlivými modely.

„Například vozy koncernu Volkswagen, tedy i škodovky, mají od roku výroby 2017 Android Auto a Apple CarPlay snad všechny, ale u těch starších se musejí hledat. A třeba BMW dlouho podporovaly jen Apple CarPlay, ale Android Auto ne.

Nebo první trojkové fabie mohly mít MirrorLink, tedy zrcadlení obrazovky mobilního telefonu, ale až za příplatek zhruba čtyři tisíce korun za autorádio Bolero. Po letech pak auta s MirrorLinkem stojí na sekundárním trhu i o deset tisíc víc, takže se to původnímu majiteli vyplatilo.,“ řekl Jindřich Topol.

PSALI JSME:
Jak se ubránit vybodování řidičáku

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB