
Vyplývá to z průzkumu agentury STEM pro město Ostrava, jehož výsledky mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici. Šetření, kterého se zúčastnila více než tisícovka dotázaných, detailně mapuje vztah místních obyvatel ke kultuře a jejich aktivity v této oblasti.
Ostravané a Ostravanky se nejčastěji zajímají o film (84 %) a hudbu (81 %), s odstupem také o divadlo (56 %) a literaturu (51 %). Kolem třetiny obyvatel vyhledává tanec (36 %) či výtvarné umění (32 %). Film a hudba patří obecně k nejčastěji oblíbeným oblastem kultury, intenzivněji se o ně zajímají lidé s nižším vzděláním. V případě hudby hraje roli také věk, populárnější je mezi mladšími.
„Vysokou oblibu filmu a hudby pravděpodobně podporují i nízké vstupní bariéry, ať už z hlediska financí nebo časové náročnosti,“ sdělila Sarah Komasová, analytička STEM. Naopak literatura a divadlo přitahují spíše obyvatele Ostravy starší 60 let.
Společně s výtvarným uměním tyto oblasti také častěji oslovují lidi s vyšším dosaženým vzděláním. Vyjma filmu a hudby, jsou pak předložené kulturní oblasti doménou žen.
Aspoň jednou ročně
Šetření se zaměřilo také na aktivní zapojení do kulturního života ve městě a obecně na podporu kultury. Abonentku nebo předplatné v současnosti má, nebo v minulosti měla, přibližně pětina obyvatel Ostravy (22 %).
Podobný podíl se někdy zapojil do organizace kulturních nebo komunitních akcí. Hlavní motivací k návštěvě kulturních akcí nebo zařízení je pro obyvatele Ostravy především zábava a odreagování (88 %).
Významnou roli hrají také předchozí zkušenosti s danou institucí (83 %) a možnost strávit čas s blízkými (80 %). Pro necelé tři čtvrtiny lidí je důležité i doporučení od někoho známého.
Pokud jde o rozhodování, zhruba dvě třetiny obyvatel uvedly, že to bývají právě oni, kdo vybírá, jakých akcí se sami nebo v doprovodu koho se zúčastní. V tomto ohledu jsou aktivnější ženy.
Na druhou stranu více než polovina Ostravanů (53 %) v průzkumu uvedla, že si pro své kulturní potřeby vystačí s domácí produkcí – například se streamovacími platformami, jako Netflix, sledováním klasické televize nebo poslechem hudby. Častěji to uváděli mladší lidé a ti s nižším vzděláním.
To ale neznamená, že by většina Ostravanů nikam nechodila. Aspoň jednou za rok navštíví 70 procent obyvatel některou z historických památek. Podobně jsou na tom kina a multikina, která jednou ročně navštěvuje 67 procent obyvatel města.
Zhruba polovina (52 %) uvedla, že alespoň jednou za rok navštíví muzeum. O něco méně lidí pak chodí do činoherního divadla (45 %) nebo na koncerty populární hudby (45 %). Specifickou roli hrají knihovny. Ty navštěvuje minimálně jednou ročně 44 procent obyvatel.
V tomto směru se nabízí srovnání s obdobným průzkumem agentury STEM pro Magistrát hlavního města Prahy. Aspoň jednou ročně navštíví nějakou historickou památku více než čtyři pětiny Pražanů (82 %). Následují kino a multikino (74 %) a činohra (55 %).
Méně peněz na kulturu
Podle výsledků loňského průzkumu Kanceláře Kreativní Evropa (program EU na podporu kulturních a kreativních projektů – pozn. aut.) vynaloží Češi za kulturu v průměru jen 323 korun měsíčně, což je o více než pětinu méně než v předchozím roce.
„Přibylo však nadšenců, kteří na kulturu vynakládají vyšší řády tisíců. Více než 10 tisíc korun ročně za kulturu či umění utratí o pět procent více respondentů než v loňském roce,“ uvedla Magdalena Müllerová, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura.
Průzkum, do něhož se zapojil více než tisíc dotázaných, rovněž ukázal, že 61 procent Čechů souhlasí s tím, aby se kultura podporovala z veřejných zdrojů i v době ekonomické krize. Češi nejčastěji navštěvují hrady a zámky, kam alespoň jednou ročně zavítají tři čtvrtiny populace.
Polovina Čechů si alespoň jednou za rok zajde do kina a do muzea či galerie. Na koncert populární hudby se alespoň jednou ročně vydá 48 procent Čechů a do divadla zamíří 46 procent z nich. Více než polovina lidí si aspoň jednou týdně otevře knihu.
Pavel Baroch