Kam v Ostravě za kulturou? Většina lidí si vystačí s televizí

Pravidelná návštěva kina, divadla, nebo snad výstav či koncertních sálů? Většině obyvatel Ostravy pro uspokojení svých „kulturních potřeb“ vystačí, když si doma sednou před televizi, případně si naladí nějakou streamovací službu typu Netflix nebo si pustí hudbu.
Většině obyvatel Ostravy stačí k uspokojení „kulturních potřeb“ televize. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Většině obyvatel Ostravy stačí k uspokojení „kulturních potřeb“ televize. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Vyplývá to z průzkumu agentury STEM pro město Ostrava, jehož výsledky mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici. Šetření, kterého se zúčastnila více než tisícovka dotázaných, detailně mapuje vztah místních obyvatel ke kultuře a jejich aktivity v této oblasti.

Ostravané a Ostravanky se nejčastěji zajímají o film (84 %) a hudbu (81 %), s odstupem také o divadlo (56 %) a literaturu (51 %). Kolem třetiny obyvatel vyhledává tanec (36 %) či výtvarné umění (32 %). Film a hudba patří obecně k nejčastěji oblíbeným oblastem kultury, intenzivněji se o ně zajímají lidé s nižším vzděláním. V případě hudby hraje roli také věk, populárnější je mezi mladšími.

„Vysokou oblibu filmu a hudby pravděpodobně podporují i nízké vstupní bariéry, ať už z hlediska financí nebo časové náročnosti,“ sdělila Sarah Komasová, analytička STEM. Naopak literatura a divadlo přitahují spíše obyvatele Ostravy starší 60 let.

Společně s výtvarným uměním tyto oblasti také častěji oslovují lidi s vyšším dosaženým vzděláním. Vyjma filmu a hudby, jsou pak předložené kulturní oblasti doménou žen.

Aspoň jednou ročně

Šetření se zaměřilo také na aktivní zapojení do kulturního života ve městě a obecně na podporu kultury. Abonentku nebo předplatné v současnosti má, nebo v minulosti měla, přibližně pětina obyvatel Ostravy (22 %).

Podobný podíl se někdy zapojil do organizace kulturních nebo komunitních akcí. Hlavní motivací k návštěvě kulturních akcí nebo zařízení je pro obyvatele Ostravy především zábava a odreagování (88 %).

Významnou roli hrají také předchozí zkušenosti s danou institucí (83 %) a možnost strávit čas s blízkými (80 %). Pro necelé tři čtvrtiny lidí je důležité i doporučení od někoho známého.

Pokud jde o rozhodování, zhruba dvě třetiny obyvatel uvedly, že to bývají právě oni, kdo vybírá, jakých akcí se sami nebo v doprovodu koho se zúčastní. V tomto ohledu jsou aktivnější ženy.

Na druhou stranu více než polovina Ostravanů (53 %) v průzkumu uvedla, že si pro své kulturní potřeby vystačí s domácí produkcí – například se streamovacími platformami, jako Netflix, sledováním klasické televize nebo poslechem hudby. Častěji to uváděli mladší lidé a ti s nižším vzděláním.

To ale neznamená, že by většina Ostravanů nikam nechodila. Aspoň jednou za rok navštíví 70 procent obyvatel některou z historických památek. Podobně jsou na tom kina a multikina, která jednou ročně navštěvuje 67 procent obyvatel města.

Zhruba polovina (52 %) uvedla, že alespoň jednou za rok navštíví muzeum. O něco méně lidí pak chodí do činoherního divadla (45 %) nebo na koncerty populární hudby (45 %). Specifickou roli hrají knihovny. Ty navštěvuje minimálně jednou ročně 44 procent obyvatel.

V tomto směru se nabízí srovnání s obdobným průzkumem agentury STEM pro Magistrát hlavního města Prahy. Aspoň jednou ročně navštíví nějakou historickou památku více než čtyři pětiny Pražanů (82 %). Následují kino a multikino (74 %) a činohra (55 %).

Méně peněz na kulturu

Podle výsledků loňského průzkumu Kanceláře Kreativní Evropa (program EU na podporu kulturních a kreativních projektů – pozn. aut.) vynaloží Češi za kulturu v průměru jen 323 korun měsíčně, což je o více než pětinu méně než v předchozím roce.

„Přibylo však nadšenců, kteří na kulturu vynakládají vyšší řády tisíců. Více než 10 tisíc korun ročně za kulturu či umění utratí o pět procent více respondentů než v loňském roce,“ uvedla Magdalena Müllerová, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura.

Průzkum, do něhož se zapojil více než tisíc dotázaných, rovněž ukázal, že 61 procent Čechů souhlasí s tím, aby se kultura podporovala z veřejných zdrojů i v době ekonomické krize. Češi nejčastěji navštěvují hrady a zámky, kam alespoň jednou ročně zavítají tři čtvrtiny populace.

Polovina Čechů si alespoň jednou za rok zajde do kina a do muzea či galerie. Na koncert populární hudby se alespoň jednou ročně vydá 48 procent Čechů a do divadla zamíří 46 procent z nich. Více než polovina lidí si aspoň jednou týdně otevře knihu.

Pavel Baroch

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena