Karanténa v peněženkách skončila, Češi začali utrácet

Průzkum
Češi se začínají „oklepávat“ z krizových opatření zaváděných proti šíření pandemie koronaviru a začínají poměrně rychle otevírat i svoje peněženky. Vyplývá to z analýzy karetních platebních transakcí a objemů výběrů hotovosti z bankomatů, které v květnu uskutečnila Česká spořitelna. Také Equa bank zaznamenává od poloviny května dvojnásobný nárůst výběrů z bankomatů a plateb kartou u obchodníků, a to až na úroveň z doby před vypuknutím epidemie.
Karanténa v peněženkách skončila, Češi začali utrácet. Foto: Depositphotos.com

Karetní platební transakce u České spořitelny, mezi které se řadí platby prostřednictvím platebních terminálů, internetové platby, a také výběry z bankomatů, byly v polovině května ve dvou po sobě jdoucích týdnech o devět procent vyšší, než ve stejném období loňského roku. V meziročním srovnání tak rostly podobným tempem, jako v lednu a únoru, kdy ještě v Česku panovala doba předkoronavirová.

Rozšíření pandemie do Česka během března a následné omezování chodu ekonomiky i volného pohybu lidí se odrazilo dramaticky i do výdajů domácností. Vůbec nejhlubší deprese z tohoto pohledu panovala koncem března, kdy se podle údajů České spořitelny výdaje prováděné platebními kartami propadly v meziročním srovnání o 24 procent.

S tím, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, se lidé přestali bát podobného průběhu jako v Itálii a karanténní opatření byla uvolňovaná, tak se začaly zmirňovat poklesy karetních transakcí. „To jasně ukazuje, že Češi neupadli do deprese, nezvyšují výrazně míru úspor a neodkládají útraty za zbytné věci,“ zdůrazňuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Graf: Kolik lidé utrácejí (platby kartou a výběry z bankomatů; meziroční změna v objemu karetních transakcí)

Z obnovené ochoty utrácet těží zejména ty sektory a prodejci, kteří se zaměřují převážně na domácí klienty a na sortiment spojený s jejich domovy. Hobbymarkety zaznamenaly ve druhé polovině května meziroční nárůst karetních transakcí o více než dvojnásobek (+112 %), podobnou zkušenost měli i prodejci nábytku (+62 %) či elektroniky (+47 %). I nadále zůstává oblíbené doručování domů (+86 %). Kromě investic do zařízení svých domovů udělali Češi po otevření obchodů „průvan“ i ve svých šatnících – platby kartami za oblečení meziročně narostly o 17 %.

Naopak prodejci zaměření na nedomácí aktivity i klienty zaznamenali strmý propad tržeb. Nejvíce se projevil u cestovních kanceláří (-91 %), a také u provozovatelů ubytování (-75 %).

Restaurace sice ve druhé polovině května vykazovaly meziroční pokles karetních transakcí „jen“ o 11 %, zatímco ještě před otevřením zahrádek to bylo o 40 %. Nicméně propad tržeb restaurací i dalších podniků ale je bezpochyby větší. Analýza České spořitelny totiž monitoruje útraty Čechů, nikoliv cizinců, kteří se zejména ve velkých městech významně na tržbách restaurací a hotelů podílejí.

Graf: Za co Češi utráceli 18.-24. 5. (meziroční změna objemu karetních transakcí, včetně výběrů z bankomatů)

Analýza také vychází z údajů o karetních transakcích a nepostihuje tak hotovostní transakce, které byly v některých odvětvích až dosud zásadní. Pokles hotovostních transakcí i mezi domácími klienty naznačuje skutečnost, že v meziročním srovnání došlo k poklesu výběru z bankomatů o 8 %.

Analýza České spořitelny dokládá, že dodávání likvidity firmám a domácnostem má téměř okamžitý efekt. Prostřednictvím útrat domácností totiž peníze rychle putují do reálné ekonomiky a přispívají k jejímu oživování.

To potvrzuje i hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil: „Samozřejmě ještě může přijít sekundární vliv přes korporátní sektor, tedy že rostoucí nezaměstnanost spotřebu opět srazí. Pokud se ale podaří dodávat likviditu prostřednictvím různých programů (COVIDy, kurzarbeit a podporovat investice), tak by oživení české ekonomiky nemuselo trvat tak dlouho, jak se ještě před pár týdny zdálo.“

PSALI JSME:
Jak Češi utrácejí v době karantény

„Lidé se vrací k životu, na který byli zvyklí v době před vypuknutím pandemie, ale tím, že začínají ve větší míře nakupovat, pomáhají živnostníkům, firmám a v neposlední řadě celé ekonomice, která je v České republice tažena domácí poptávkou,“ dodává ředitel retailového bankovnictví Equa bank Ondřej Hák.

V dubnu klesly u klientů Equa bank výběry z bankomatů na více než polovinu ve srovnání s běžným průměrem v době předkoronavirové. Od poloviny května se ale zájem o hotovost opět zvýšil, a to až na úroveň před epidemií.

Návrat do normálu je zřejmý i na oživení plateb u obchodníků. Zatímco v době karantény se platby u obchodníků pohybovaly hluboko pod každodenním průměrem, v polovině května se opět vyšvihly téměř na úroveň vánoční nákupní horečky. Největší nárůst přitom zaznamenaly nákupy oblečení a obuvi, ale i útraty v oblasti zdraví a krásy, potravin a drogerie.

PSALI JSME:
Karty na stůl – karanténa zásadně ovlivnila spotřebu českých domácností

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Hypotéky trhají rekordy

Podmínky pro pořízení vlastní nemovitosti jsou stále příznivější. Průměrná úroková sazba hypoték klesla pátý měsíc v řadě, a tak byl zájem o financování bydlení úvěrem v srpnu rekordní.

Regionální měny neměly svůj týden

Regionálním měnám se tento týden nedařilo. Česká koruna ztratila 0,7 % a v pátek v odpoledních hodinách se obchodovala za 26,73 CZK/EUR. V průběhu týdne se propadla dokonce až na 26,85 CZK/EUR, což byla nejslabší …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Stočený tachometr Čechům nevadí. Chtějí slevu a podléhají emocím

Průzkum
Opravdu to českým řidičům tak vadí? Pro většinu motoristů není stočený tachometr důvodem k tomu, aby se poohlédla po jiném autě. Kupující ale v takovém případě požadují slevu. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů.
Rolovat nahoru