Kauza Smartwings: Jak vlády zachraňují letecké dopravce v zahraničí

Názor
V souvislosti s možným nouzovým převzetím leteckého dopravce Smartwings českou vládou se opět rozvířila debata nad opodstatněností takového kroku. Kromě otázky principiálnosti takového převzetí ve vztahu k záchraně dalších částí ekonomiky je třeba vzít v potaz fakt, že záchrana by se týkala i značky historicky cenné České aerolinie, ČSA, které jsou součástí skupiny Smartwings.
Stát by stoprocentním ovládnutím Smartwings vytěsnil čínský státní kapitál. Foto: FAEI.cz

Stát by navíc stoprocentním ovládnutím Smartwings vytěsnil čínský státní kapitál. Čínská skupina CITIC, ovládaná čínským ministerstvem financí, totiž nyní vlastní bezmála polovinu Smartwings.

Ve světovém měřítku by masivní záchrana tuzemské aerolinky nebyla ojedinělá. Vlády všude v ekonomicky vyspělém světě zachraňují své letecké dopravce, včetně těch, kteří se specializují na lety do dovolenkových destinací.

Například vláda australského státu Queensland v současnosti podniká kroky za účelem záchrany kolabující aerolinky Virgin Australia. Zvažuje nouzový kapitálový vstup do ní, záchranný úvěr, garanci, či jinou formu finanční pomoci.

Převzetí podílu ve vlajkovém leteckém dopravci, Icelandair, zvažuje také islandská vláda. Vláda v Reykjavíku je také připravena pokrýt ztráty domácího dopravce, jež se den co den prohlubují v souvislosti s ekonomickými dopady pandemie koronaviru.

PSALI JSME:
V Česku se asi budou znárodňovat aerolinky. A také v Itálii, Belgii, Německu či Austrálii

Německá vláda zachraňuje vlajkového dopravce Lufthansu. Jednou z intenzivně diskutovaných variant pomoci je získání 25,1procentního podílu v něm. Toto řešení obhajuje například ministr financí Olaf Scholz.

Podíl v Lufthanse žádá také rakouský kancléř Sebastian Kurz, resp. jeho vláda. Ta v současnosti jedná s německou aerolinkou o záchraně jedné z jeho dcer, Austrian Airlines. Podmiňuje ji právě kapitálovým vstupem do Lufthansy.

Švýcarský parlament začátkem května posvětil vládní injekci letecké branži v zemi čítající 1,9 miliardy švýcarských franků. Z tohoto balíku směřuje 1,275 miliardy franků ve formě záruk dopravcům Swiss a Edelweiss, které rovněž patří do skupiny Lufthansa.

PSALI JSME:
Letečtí dopravci v Evropě čelí „tsunami“ propouštění

Německá aerolinka Condor, specializující na lety do dovolenkových destinací, dcera zkrachovalé britské cestovní kanceláře Thomas Cook, aktuálně získala od německé vlády záchrannou půjčku v objemu 550 milionů eur.

Francouzsko-nizozemská skupina Air France-KLM si už s příslušnými vládami vyjednala obří záchranný balík čítající zhruba deset miliard eur půjček a garancí.

To jsou však jen některé příklady. Třeba v USA se také vláda stává klíčovým akcionářem tamních leteckých dopravců. Letecké branži v zemi navíc nově pomáhá americká centrální banka svým masivním programem odkupu podnikových dluhopisů.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi by podle průzkumu považovali za správné, kdyby stát pomohl aerolinkám

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.