
Špatné počasí v Brazílii stále trvá a káva může ještě minimálně měsíc pokračovat v růstu, kdy bude končit v Jižní Americe období dešťů. Jen od začátku roku káva posílila o další desetinu do blízkosti úrovně 2,50 amerického dolaru za libru.
Brazílii jakožto největšího producenta kávy zasáhlo nejdříve sucho, poté mráz a nyní ji trápí vydatné deště. Cena kávy vzrostla v minulém roce dokonce až na dvojnásobné úrovně ve srovnání s počátkem roku 2021. Trh pochopitelně zaujal také spekulativní investory, kteří sází na další růst ceny.
Doposud cena kávy rostla nejvýše za poslední dekádu, což výrazně podpořilo narušení dodavatelských řetězců po celém světě. Celý trh se v roce 2019 dostal do obrovského přebytku a cena reagovala poklesem. Pandemie situaci v sektoru dále zhoršila.
Nyní naopak poptávka převažuje nad nabídkou. Tomu pomohlo zotavení světové ekonomiky, uvolnění restrikcí a obecný růst poptávky po kávě. Vztah mezi cenou kávy na komoditní burze a cenou v naší oblíbené kavárně je pouze velmi volný.
Výrazný dopad má totiž mnoho dalších faktorů jako cena dopravy, energií, obalových materiálů a v neposlední řadě také práce. Hedge fondy a spekulativní investoři se minulý rok nahrnuli do trhu s kávou. Dlouhé futures pozice se na konci minulého roku dostaly na nejvyšší úrovně za posledních pět let.
Káva má za sebou výrazný růst a další cenové pohyby budou záviset na mnoha okolnostech. Stěžejní dopad má vývoj počasí v hlavních pěstitelských oblastech v Brazílii. Kritickým obdobím pro cenový vývoj je druhá polovina března, kdy končí období dešťů.
Kávové společnosti nyní čelí cenové bouři. Kromě růstu cen kávových zrn se potýkají s výrazným nárůstem cen energií a také mezd, což se negativně promítá do jejich zisků. Některé kavárny ve Spojených státech zaznamenaly meziroční růst ceny espressa až o 25 procent.
Pod tlakem se mohou ocitnout společnosti jako Nestlé, J.M. Smucker nebo Starbucks, které jsou nuceny přenést vyšší ceny na koncového zákazníka. Na druhou stranu se Nestlé podařilo za celý rok 2021 vyhnout maloobchodnímu růstu ceny kávy. Podobně Starbucks v říjnu oznámil, že má „zabookované“ ceny kávy na dalších 14 měsíců.
Autor je hlavní analytik společnosti XTB
(Redakčně upraveno)