Aspoň jednou za rok si nějaký druh kávy koupí 95 procent Čechů. A jaká jim chutná nejvíce? „Skoro polovinu celkového objemu tvoří mletá káva. Na druhém místě je káva instantní s přibližně čtvrtinovým podílem. Deset procent tvoří kávové speciality typu 3v1,“ řekl Jan Kulhánek, marketingový manažer společnosti AG FOODS, která na český trh doveze ročně z italské pražírny kolem jednoho tisíce tun kávy. Největší meziroční nárůst zaznamenala zrnková káva, která má aktuálně devítiprocentní podíl. Nejmenší část trhu zabírají kávové kapsle.
V přípravě kávy jsou Češi podle Kulhánka hodně konzervativní. Instantní kávu pije pětina populace. „Téměř stejný podíl Čechů preferuje zalévanou kávu, takzvaného turka. Espresso pije osm procent Čechů, latte a cappuccino 13 procent, překapávanou kávu preferuje sedm procent Čechů. Ostatní způsoby přípravy tvoří zhruba 15 procent,“ uvedl manažer.
Kvalita má přednost
V posledních letech Češi věnují větší pozornost kvalitě kávy, kterou kupují. Ty tam jsou doby, kdy pro naprostou většinu byla nejdůležitější především nízká cena. Například podle dřívější zprávy společnosti KPMG si lidé s vyššími příjmy častěji dopřávají kvalitnější zrnkovou kávu. Rovněž přibývá kaváren, které nabízejí kvalitní produkty.
„Před sedmi lety bylo v Praze všehovšudy pět kaváren s výběrovou kávou. Dnes jich je přes padesát, v celé republice přes sto padesát a vznikají další, nově třeba v Táboře,“ citovalo Právo na podzim Jaroslava Slámečku, který spoluprovozuje pražírnu Candycane a vývoj na trhu aktivně sleduje.
„Ten trend je určitě rostoucí a je to dobře. Když vidím, jakou práci to dá, vypěstovat a sklidit kávu, tak mám radost, že ti farmáři za svou práci konečně dostávají adekvátní odměnu a už nejsou jen tlačeni velkými firmami, aby produkovali co nejlevněji co největší množství, na kvalitu nehledě,“ potvrdil deníku Jan Náhlovský, barista a degustátor z pražské La Bohème.
Tři až čtyři šálky
Češi vypijí přibližně tři až čtyři šálky kávy denně. Nejvíce si jí dopřávají ráno. Spotřeba tohoto nápoje se mezi ženami a muži výrazně neliší. Rozdíly jsou pouze v přípravě. „Například muži pijí více tureckou kávu a espresso. Ženy mají v oblibě především kávu s mlékem, jako například latte macchiato, cappuccino nebo instantní kávu,“ řekl Jan Kulhánek. Co mají ženy a muži společné je to, že si kávu dávají téměř všude – doma, v práci, v restauracích, na dovolené…
Německá společnost Tchibo si před časem dělala mezinárodní průzkum o kávové kultuře, při němž oslovila na tři tisíce Čechů, Poláků, Němců a Rakušanů. Mimo jiné z něj vyplynulo, že Češi si ze všech porovnávaných národů dopřávají kávu také po večeři – uvedlo to více než 40 procent dotázaných. Například v Německu či Rakousku to přitom není ani třetina milovníků kávy a v Polsku dokonce necelá pětina.