Češi ročně vypijí kávu za téměř sedm miliard korun. Zajímá je kvalita

Za rok je to přibližně 19,5 tisíc tun za zhruba 6,5 miliard korun. Češi sice nejsou takoví milovníci kávy jako Švýcaři, Dánové, Finové či Estonci, ale stále víc se jich učí pít kávu skutečně kvalitní. Ukazuje to několik průzkumů z poslední doby.
Ženy mají v oblibě především kávu s mlékem, jako například latte macchiato, cappuccino nebo instantní kávu. Foto: Pixabay

Aspoň jednou za rok si nějaký druh kávy koupí 95 procent Čechů. A jaká jim chutná nejvíce? „Skoro polovinu celkového objemu tvoří mletá káva. Na druhém místě je káva instantní s přibližně čtvrtinovým podílem. Deset procent tvoří kávové speciality typu 3v1,“ řekl Jan Kulhánek, marketingový manažer společnosti AG FOODS, která na český trh doveze ročně z italské pražírny kolem jednoho tisíce tun kávy. Největší meziroční nárůst zaznamenala zrnková káva, která má aktuálně devítiprocentní podíl. Nejmenší část trhu zabírají kávové kapsle.

V přípravě kávy jsou Češi podle Kulhánka hodně konzervativní. Instantní kávu pije pětina populace. „Téměř stejný podíl Čechů preferuje zalévanou kávu, takzvaného turka. Espresso pije osm procent Čechů, latte a cappuccino 13 procent, překapávanou kávu preferuje sedm procent Čechů. Ostatní způsoby přípravy tvoří zhruba 15 procent,“ uvedl manažer.

PSALI JSME:
Kavárna budoucnosti? Místo servírek roboti…

Kvalita má přednost

V posledních letech Češi věnují větší pozornost kvalitě kávy, kterou kupují. Ty tam jsou doby, kdy pro naprostou většinu byla nejdůležitější především nízká cena. Například podle dřívější zprávy společnosti KPMG si lidé s vyššími příjmy častěji dopřávají kvalitnější zrnkovou kávu. Rovněž přibývá kaváren, které nabízejí kvalitní produkty.

„Před sedmi lety bylo v Praze všehovšudy pět kaváren s výběrovou kávou. Dnes jich je přes padesát, v celé republice přes sto padesát a vznikají další, nově třeba v Táboře,“ citovalo Právo na podzim Jaroslava Slámečku, který spoluprovozuje pražírnu Candycane a vývoj na trhu aktivně sleduje.

„Ten trend je určitě rostoucí a je to dobře. Když vidím, jakou práci to dá, vypěstovat a sklidit kávu, tak mám radost, že ti farmáři za svou práci konečně dostávají adekvátní odměnu a už nejsou jen tlačeni velkými firmami, aby produkovali co nejlevněji co největší množství, na kvalitu nehledě,“ potvrdil deníku Jan Náhlovský, barista a degustátor z pražské La Bohème.

PSALI JSME:
Cukr a káva na houpačce

Tři až čtyři šálky

Češi vypijí přibližně tři až čtyři šálky kávy denně. Nejvíce si jí dopřávají ráno. Spotřeba tohoto nápoje se mezi ženami a muži výrazně neliší. Rozdíly jsou pouze v přípravě. „Například muži pijí více tureckou kávu a espresso. Ženy mají v oblibě především kávu s mlékem, jako například latte macchiato, cappuccino nebo instantní kávu,“ řekl Jan Kulhánek. Co mají ženy a muži společné je to, že si kávu dávají téměř všude – doma, v práci, v restauracích, na dovolené…

Německá společnost Tchibo si před časem dělala mezinárodní průzkum o kávové kultuře, při němž oslovila na tři tisíce Čechů, Poláků, Němců a Rakušanů. Mimo jiné z něj vyplynulo, že Češi si ze všech porovnávaných národů dopřávají kávu také po večeři – uvedlo to více než 40 procent dotázaných. Například v Německu či Rakousku to přitom není ani třetina milovníků kávy a v Polsku dokonce necelá pětina.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.