Každé druhé ojeté auto v Evropě je přelakovaný šrot nebo skrývá levárnu

Evropská komise si nechala vypracovat studii k ojetým autům a ta jen potvrdila to, co všichni víme. Že téměř každé druhé auto je buď přelakovaný šrot, anebo skrývá nějakou levárnu. Ze studie vyplývá, že v průměru přes 40 procent zákazníků se do roka od nákupu setkalo minimálně s jedním problémem se zakoupeným ojetým vozidlem, ve východní části EU je to ještě horší.

Inzerát na serveru hyperinzerce z roku 2013 nabízející za 6500 Kč „univerzální sadu na úpravu tachometru, budíku, km“. Reprofoto: Hyperinzerce.cz

Studie se zaměřovala především na tzv. stáčení tachometrů, ale i na problémy technického charakteru. Výskyt byl dokonce u 60 procent zákazníků z nově přistoupivších států EU (tzv. EU13 vč. ČR), oproti 37 procentům zákazníků z původních členských států EU (tzv. EU15).

Jen u 27 procent zákazníků byla následná reklamace problému vyřešena v rámci záruky. Průměrná škoda na jednom vozidle byla 518 eur a celková výše škody na sledovaném vzorku byla vyčíslena mezi 1,9 až 4,1 miliardy eur, přičemž větší část připadla na zákazníky ve státech východní a jižní Evropy.

Studie Evropské komise byla provedena společností GfK prostřednictvím 25 tisíc online rozhovorů se zákazníky, kteří si koupili v posledních třech letech ojeté vozidlo, dále pomocí 63 hloubkových pohovorů s představiteli trhu s ojetými vozidly z řad prodejců i spotřebitelů a 1200 nákupních návštěv provedených u prodejců ojetin.

Na studii upozornila v Česku společnost Cebia, která data o autech analyzuje. Ta může mít u konkrétního ojetého automobilu k dispozici data třeba z předchozího autorizovaného servisu v západní Evropě, takže pokud několikátý vlastník vozu před prodejem „stočí“ tachometr, tachometrový propad odhalí konfrontace dat.

Smutné ovšem je, kradená a pomocí papírů z jiného vozu zamaskovaná auta, sice odhalí nejen tuzemské policejní silniční kontroly, ale na registru vozidel to úředníci navzdory propojení s evropskými databázemi neodhalí a takový vůz zaregistrují v provozu v Česku. Nejvyšší soud přitom už před několika lety rozhodl, že přetočení tachometru na prodávaném ojetém vozu je trestný čin podvodu.

×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

RETRO: Vytoužená dálnice D1 před 40 lety

Dálnice D1 je vskutku vytoužené dílo, vždyť s jejím budováním se začalo už za války. A zároveň je i tolik nenáviděná kvůli kolonám a uzavírkám, ale také proto, že na ní vyhaslo nemálo životů. Bez ní si to už ale …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi mají zájem o delší fixace hypoték, obávají se růstu sazeb

Průzkum
Téměř dvě třetiny (63 %) Čechů čekají, že za pět let budou sazby hypoték vyšší než dnes, jen kolem čtyř procent si myslí, že budou nižší. Kdyby si dnes brali novou či refixovali starší hypotéku, volili by delší fixace sazeb: 30 % lidí by chtělo fixaci na deset a víc let, téměř pětina by volila sedm až devět let. Vyplývá to z průzkumu Banky Creditas, který provedla společnost Ipsos.
Rolovat nahoru