Každé druhé ojeté auto v Evropě je přelakovaný šrot nebo skrývá levárnu

Evropská komise si nechala vypracovat studii k ojetým autům a ta jen potvrdila to, co všichni víme. Že téměř každé druhé auto je buď přelakovaný šrot, anebo skrývá nějakou levárnu. Ze studie vyplývá, že v průměru přes 40 procent zákazníků se do roka od nákupu setkalo minimálně s jedním problémem se zakoupeným ojetým vozidlem, ve východní části EU je to ještě horší.

Inzerát na serveru hyperinzerce z roku 2013 nabízející za 6500 Kč „univerzální sadu na úpravu tachometru, budíku, km“. Reprofoto: Hyperinzerce.cz

Studie se zaměřovala především na tzv. stáčení tachometrů, ale i na problémy technického charakteru. Výskyt byl dokonce u 60 procent zákazníků z nově přistoupivších států EU (tzv. EU13 vč. ČR), oproti 37 procentům zákazníků z původních členských států EU (tzv. EU15).

Jen u 27 procent zákazníků byla následná reklamace problému vyřešena v rámci záruky. Průměrná škoda na jednom vozidle byla 518 eur a celková výše škody na sledovaném vzorku byla vyčíslena mezi 1,9 až 4,1 miliardy eur, přičemž větší část připadla na zákazníky ve státech východní a jižní Evropy.

Studie Evropské komise byla provedena společností GfK prostřednictvím 25 tisíc online rozhovorů se zákazníky, kteří si koupili v posledních třech letech ojeté vozidlo, dále pomocí 63 hloubkových pohovorů s představiteli trhu s ojetými vozidly z řad prodejců i spotřebitelů a 1200 nákupních návštěv provedených u prodejců ojetin.

Na studii upozornila v Česku společnost Cebia, která data o autech analyzuje. Ta může mít u konkrétního ojetého automobilu k dispozici data třeba z předchozího autorizovaného servisu v západní Evropě, takže pokud několikátý vlastník vozu před prodejem „stočí“ tachometr, tachometrový propad odhalí konfrontace dat.

Smutné ovšem je, kradená a pomocí papírů z jiného vozu zamaskovaná auta, sice odhalí nejen tuzemské policejní silniční kontroly, ale na registru vozidel to úředníci navzdory propojení s evropskými databázemi neodhalí a takový vůz zaregistrují v provozu v Česku. Nejvyšší soud přitom už před několika lety rozhodl, že přetočení tachometru na prodávaném ojetém vozu je trestný čin podvodu.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kdy mají rodiče povinnost uhradit škodu, kterou způsobilo jejich dítě?

Poradna
Se začátkem školního roku vás mohou zaskočit i nečekané výdaje v podobě plateb za škody, které váš potomek při svých školních i poškolních alotriích způsobí. Že vaše dítě není žádný ničitel? I tak může nešťastnou náhodou nějakou škodu zavinit. A nezapomínejme na to, že v kolektivu vrstevníků děti občas ztrácejí zábrany, které mohou mít doma, a snadněji se zapojují do různých lotrovin.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru