
Probíhající digitální transformace přitom na evropských pracovištích způsobuje opravdovou revoluci. Nové technologie v kancelářích zjednodušují pracovní procesy, snižují náklady a zrychlují a zkvalitňují nabízené služby.
Zdroj: Wikipedie
Veškeré přínosy digitalizace ale ohrožuje zejména nedostatek nových specialistů v oblasti informačních technologií (IT). S dalším růstem tohoto problému se snadno může stát, že v roce 2020 bude Evropské unii chybět 500 tisíc až milion profesionálů v oboru informačních technologií.
Všechny technologické novinky se objevují a zkouší nejprve u soukromých firem, odkud se pak dostávají do veřejné sféry. Podniky proto pocítí nedostatek digitálně způsobilých pracovních sil nejdříve a nejpalčivěji. Současně ale není možné očekávat, že zodpovědnost za „digitální negramotnost“ převezmou národní vlády. Takže řešení situace je tradičně na soukromém sektoru…
Jak na talenty?
Jedním z možných kroků je změna způsobu, jakým privátní firmy lákají nové zaměstnance. Například britský řetězec supermarketů Sainsbury’s zaujal nové digitální talenty úspěšnou náborovou kampaní založenou na jedné z prvních počítačových her Space Invaders, na kterou vzpomíná mnoho dnešních IT odborníků. Supermarket nejenže ukázal, že svým budoucím zaměstnancům rozumí, ale povedlo se mu také vybudovat moderní a digitálně přívětivý obraz značky, pro niž stojí za to pracovat.
Další možnou cestou je investovat do talentů a vychovat si je vlastními prostředky a silami. To se podařilo třeba firmě Google. Ta v loňském roce proškolila v digitální gramotnosti milion mladých Afričanů, aby podpořila růst digitálního hospodářství tohoto kontinentu a změnila podstatu jeho mediálního a reklamního průmyslu. Ne každý má možnost měnit věci v tak velkém měřítku, ale jde o dobrý příklad fungujícího programu, který je schopen měnit věci k lepšímu.

Investice do budoucnosti
Evropské firmy jsou si sice vědomy prohlubujícího se nedostatku digitálních dovedností, zatím ale neprovádějí žádné aktivní kroky k řešení této situace. Tlak na vzdělávání v oblasti digitálních technologií je přitom nezpochybnitelný a lámou si s ním hlavu i samotní zaměstnanci – 95 procent lidí se domnívá, že potřebují nové dovednosti, aby se na pracovním trhu dále uplatnili.
„Dnešní investice do digitální budoucnosti se vyplatí každému podniku, ať už vyšle své zaměstnance na školení digitálních dovedností, které si sami zvolí, nebo podpoří sdílení a učení napříč odděleními v rámci firemních pracovních skupin,“ říká Radovan Pecha, ředitel HR společnosti Canon CZ. Jinak se podle něho firmám může stát, že investice do nových technologií a digitalizace firemních procesů nepadne mezi stávajícími zaměstnanci na úrodnou půdu.
Firmy by, jak říká Pecha, měly dát prostor zaměstnancům posouvat svou digitální gramotnost a dovednosti neustále kupředu. Zajistí si tím podle něj nejen maximální návratnost z digitálních investic, ale také snazší vysvětlování všech změn a zavádění nových pracovních postupů a technologií.