Každý druhý Evropan je digitálně negramotný

Podle Evropské komise bude v nedaleké budoucnosti devět z deseti pracovních pozic vyžadovat digitální dovednosti. Současně ale podle jejího průzkumu nemá 169 milionů Evropanů ve věku 16 až 74 let – tedy téměř polovina (44 procent) – ani základní digitální gramotnost.
Evropské firmy jsou si sice vědomy prohlubujícího se nedostatku digitálních dovedností, zatím ale neprovádějí žádné aktivní kroky k řešení této situace. Foto: Pixabay

Probíhající digitální transformace přitom na evropských pracovištích způsobuje opravdovou revoluci. Nové technologie v kancelářích zjednodušují pracovní procesy, snižují náklady a zrychlují a zkvalitňují nabízené služby.

Veškeré přínosy digitalizace ale ohrožuje zejména nedostatek nových specialistů v oblasti informačních technologií (IT). S dalším růstem tohoto problému se snadno může stát, že v roce 2020 bude Evropské unii chybět 500 tisíc až milion profesionálů v oboru informačních technologií.

Všechny technologické novinky se objevují a zkouší nejprve u soukromých firem, odkud se pak dostávají do veřejné sféry. Podniky proto pocítí nedostatek digitálně způsobilých pracovních sil nejdříve a nejpalčivěji. Současně ale není možné očekávat, že zodpovědnost za „digitální negramotnost“ převezmou národní vlády. Takže řešení situace je tradičně na soukromém sektoru…

Jak na talenty?

Jedním z možných kroků je změna způsobu, jakým privátní firmy lákají nové zaměstnance. Například britský řetězec supermarketů Sainsbury’s zaujal nové digitální talenty úspěšnou náborovou kampaní založenou na jedné z prvních počítačových her Space Invaders, na kterou vzpomíná mnoho dnešních IT odborníků. Supermarket nejenže ukázal, že svým budoucím zaměstnancům rozumí, ale povedlo se mu také vybudovat moderní a digitálně přívětivý obraz značky, pro niž stojí za to pracovat.

Další možnou cestou je investovat do talentů a vychovat si je vlastními prostředky a silami. To se podařilo třeba firmě Google. Ta v loňském roce proškolila v digitální gramotnosti milion mladých Afričanů, aby podpořila růst digitálního hospodářství tohoto kontinentu a změnila podstatu jeho mediálního a reklamního průmyslu. Ne každý má možnost měnit věci v tak velkém měřítku, ale jde o dobrý příklad fungujícího programu, který je schopen měnit věci k lepšímu.

Někdo vydělává na nostalgii po hře Space Invaders tím, že prodává trička za dvacet dolarů. Britský supermarket Sainsbury’s si vybral tuto hru pro náborovou kampaň, aby zaujal nové digitální talenty. Koláž: FAEI.cz

Investice do budoucnosti

Evropské firmy jsou si sice vědomy prohlubujícího se nedostatku digitálních dovedností, zatím ale neprovádějí žádné aktivní kroky k řešení této situace. Tlak na vzdělávání v oblasti digitálních technologií je přitom nezpochybnitelný a lámou si s ním hlavu i samotní zaměstnanci – 95 procent lidí se domnívá, že potřebují nové dovednosti, aby se na pracovním trhu dále uplatnili.

„Dnešní investice do digitální budoucnosti se vyplatí každému podniku, ať už vyšle své zaměstnance na školení digitálních dovedností, které si sami zvolí, nebo podpoří sdílení a učení napříč odděleními v rámci firemních pracovních skupin,“ říká Radovan Pecha, ředitel HR společnosti Canon CZ. Jinak se podle něho firmám může stát, že investice do nových technologií a digitalizace firemních procesů nepadne mezi stávajícími zaměstnanci na úrodnou půdu.

Firmy by, jak říká Pecha, měly dát prostor zaměstnancům posouvat svou digitální gramotnost a dovednosti neustále kupředu. Zajistí si tím podle něj nejen maximální návratnost z digitálních investic, ale také snazší vysvětlování všech změn a zavádění nových pracovních postupů a technologií.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Technologie

Cestovní aplikace: Moderní a nenároční šerpové

Poradí s nákupem, plánováním dovolené, vyhledáváním kempovišť i hotelů, zorganizují váš den, odhalí turisticky méně známá zákoutí, ale pomohou i s výukou cizího jazyka či vás spojí vás s příbuznými na druhém konci …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru