Přestože většina těchto nehod skončila „jen“ hmotnou škodou, výjimkou nejsou ani zranění a mrtví. Při haváriích, od kterých viník ujel, zemřelo vloni deset lidí, dalších 45 osob bylo zraněno těžce a 614 lehce. „V průměru tak každých třicet minut odjede od nehody její viník,“ poznamenal Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu, hlavního koordinátora bezpečnosti silničního provozu v zemi.
Neřold připomněl, že vloni bylo v nočních hodinách usmrceno 58 chodců, přičemž v šesti případech viník od místa střetu ujel. „K dalším obětem patřili dva nepřipoutaní řidiči motorových vozidel, jeden cyklista bez přilby a jeden motocyklista,“ dodal Neřold.
Bez úmrtí, zato s vážným poraněním skončila například nehoda, která se stala po půlnoci zkraje listopadu nedaleko obce Jílové u Prahy. Neznámý šofér s neidentifikovatelným autem tam porazil jednatřicetiletého chodce. „Řidič z místa dopravní nehody ujel, aniž by poškozenému poskytl první pomoc,” sdělila středočeská policejní mluvčí Hana Dětská. Vyšetřovatelé měli očividně potíže řidiče nalézt, protože v půlce ledna zveřejnili, že po něm pátrají. Za těžké ublížení na zdraví z nedbalosti a neposkytnutí první pomoci přitom pachateli hrozí až pět let vězení.
Motorista v šoku
Centrum dopravního výzkumu v Brně se zabývalo příčinami, proč viníci od nehod ujíždějí. V mnoha případech – zejména u méně závažných nehod – je to nejspíš proto, že kvůli bouračce nechtějí přijít o finanční bonusy z povinného ručení. V rámci Hloubkové analýzy dopravních nehod se psychologové často setkávají rovněž s takzvanou akutní reakcí na stres, což je poměrně běžná odpověď na emočně náročnou situaci.
„Příznaky se dostavují během několika minut a odeznívají za několik hodin až tří dnů,“ uvedla Kateřina Bucsuházy, vedoucí citované hloubkové analýzy. Tato reakce se projevuje například specifickým zúženým polem vědomí, sníženou pozorností nebo dezorientací. Osoba se může nadměrně potit, cítit nevolnost, úzkost.
Zážitek z dopravní nehody představuje podle expertů pro všechny zúčastněné stres a v mnohých případech je silným zážitkem způsobujícím šok. Člověka může ovlivnit natolik, že například jinak zodpovědný řidič z místa nehody ujede. Může se ale stát také to, že viník vlivem šoku nehodu popře.
Nejhorší není jen Praha
Absolutně největší počet nehod, od nichž ujel jejich viník, zaznamenali policisté v Praze, kde jich oproti předminulému roku přibylo 199. Pokud se ovšem porovná relativní nárůst, obsadil první místo Karlovarský kraj s 16procentním vzestupem. Pokud se ovšem porovnají havárie, od nichž ujel viník, s celkovým počtem nehod, je s poměrem zhruba 21:79 jasným „vítězem“ Jihočeský kraj. Nejlépe je na tom naopak Plzeňsko.
Nejvíce usmrcených osob, kdy viník z místa nehody ujel, bylo v roce 2018 evidováno v Olomouckém kraji, kde zemřeli tři lidé. Nejvíce těžce zraněných bylo v Praze, Ústeckém, Jihomoravském a Zlínském kraji – v každém regionu šest osob.