Každý šestý viník autonehody ujel, zůstali po nich zranění i mrtví

V uplynulém roce se na českých silnicích stalo 17 872 nehod, od nichž viníci ujeli. Jelikož za celý rok policie vyšetřovala 104 764 havárií, znamená to, že přibližně od každé šesté bouračky její viník ujede. Je to nejvíce v historii samostatné České republiky.
dopravní nehoda, vrtulník, reprofoto uszsmsk.cz

Přestože většina těchto nehod skončila „jen“ hmotnou škodou, výjimkou nejsou ani zranění a mrtví. Při haváriích, od kterých viník ujel, zemřelo vloni deset lidí, dalších 45 osob bylo zraněno těžce a 614 lehce. „V průměru tak každých třicet minut odjede od nehody její viník,“ poznamenal Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu, hlavního koordinátora bezpečnosti silničního provozu v zemi.

Neřold připomněl, že vloni bylo v nočních hodinách usmrceno 58 chodců, přičemž v šesti případech viník od místa střetu ujel. „K dalším obětem patřili dva nepřipoutaní řidiči motorových vozidel, jeden cyklista bez přilby a jeden motocyklista,“ dodal Neřold.

Bez úmrtí, zato s vážným poraněním skončila například nehoda, která se stala po půlnoci zkraje listopadu nedaleko obce Jílové u Prahy. Neznámý šofér s neidentifikovatelným autem tam porazil jednatřicetiletého chodce. „Řidič z místa dopravní nehody ujel, aniž by poškozenému poskytl první pomoc,” sdělila středočeská policejní mluvčí Hana Dětská. Vyšetřovatelé měli očividně potíže řidiče nalézt, protože v půlce ledna zveřejnili, že po něm pátrají. Za těžké ublížení na zdraví z nedbalosti a neposkytnutí první pomoci přitom pachateli hrozí až pět let vězení.

PSALI JSME:
Na silnici nelze vždy myslet i za druhé řidiče

Motorista v šoku

Centrum dopravního výzkumu v Brně se zabývalo příčinami, proč viníci od nehod ujíždějí. V mnoha případech – zejména u méně závažných nehod – je to nejspíš proto, že kvůli bouračce nechtějí přijít o finanční bonusy z povinného ručení. V rámci Hloubkové analýzy dopravních nehod se psychologové často setkávají rovněž s takzvanou akutní reakcí na stres, což je poměrně běžná odpověď na emočně náročnou situaci.

„Příznaky se dostavují během několika minut a odeznívají za několik hodin až tří dnů,“ uvedla Kateřina Bucsuházy, vedoucí citované hloubkové analýzy. Tato reakce se projevuje například specifickým zúženým polem vědomí, sníženou pozorností nebo dezorientací. Osoba se může nadměrně potit, cítit nevolnost, úzkost.

Zážitek z dopravní nehody představuje podle expertů pro všechny zúčastněné stres a v mnohých případech je silným zážitkem způsobujícím šok. Člověka může ovlivnit natolik, že například jinak zodpovědný řidič z místa nehody ujede. Může se ale stát také to, že viník vlivem šoku nehodu popře.

PSALI JSME:
Přežít autonehodu nestačí, zvládnout následky vyžaduje poúrazovou péči

Nejhorší není jen Praha

Absolutně největší počet nehod, od nichž ujel jejich viník, zaznamenali policisté v Praze, kde jich oproti předminulému roku přibylo 199. Pokud se ovšem porovná relativní nárůst, obsadil první místo Karlovarský kraj s 16procentním vzestupem. Pokud se ovšem porovnají havárie, od nichž ujel viník, s celkovým počtem nehod, je s poměrem zhruba 21:79 jasným „vítězem“ Jihočeský kraj. Nejlépe je na tom naopak Plzeňsko.

Nejvíce usmrcených osob, kdy viník z místa nehody ujel, bylo v roce 2018 evidováno v Olomouckém kraji, kde zemřeli tři lidé. Nejvíce těžce zraněných bylo v Praze, Ústeckém, Jihomoravském a Zlínském kraji – v každém regionu šest osob.

PSALI JSME:
„Lidé se často bojí pomoct. Nejhorší je ale jen okounět,“ říká instruktor záchranářů Miroslav Nagy

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Řídit můžete i opilí, ale…

Svorně nadáváme, ale výhodu to má. Zavřené restaurace a bary znamenají menší riziko pro všechny řidiče, jimž nějaké to pivko po obědě nebo promile zbytkového alkoholu po ránu prý za volantem neškodí, naopak si …

Řidiči si mohou na chvíli oddechnout

Ceny pohonných hmot se v posledních týdnech měnily jen o haléře za litr. Řidiči si mohou oddechnout, skokové zdražování na čerpacích stanicích skončilo. Do léta lze však očekávat, že benzín i nafta ještě zdraží. …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Většina Čechů by chtěla na střechu solární panely

Průzkum
Úspora peněz a energetická soběstačnost. To jsou hlavní důvody toho, proč více než polovina Čechů zvažuje pořízení malých fotovoltaických elektráren na střechu svých domů. Přesto má solární panely jen pět procent populace. Překážkou je vstupní investice, administrativní náročnost, ale třeba také nedostatek informací.
Rolovat nahoru