
Podle aktuálních dat Asociace pro elektronickou komerci letos 80 procent Čechů nakoupilo dárky online, přičemž průměrná útrata na domácnost přesáhla hranici 10 000 korun. Odvrácenou stranou tohoto rekordního roku je však objem zboží, které pod stromečkem nenašlo svého adresáta.
Až 15 procent vánočních dárků končí jako „nevhodné“. V Česku tak na Štědrý den dostaly nevhodný dárek stovky tisíc lidí. Pro letošek to v Česku představuje zboží v hodnotě jednotek miliard korun, které se právě na Boží hod začíná masivně objevovat na „secondhandovém“ trhu. Portály, jako Vinted nebo Bazoš, hlásí 25. prosince tradičně největší nápor inzerátů z celé vánoční sezony.
Zatímco velké řetězce s plochou nad 200 m² mají na První svátek vánoční povinně zavřeno, pro e-shopy zákon neplatí. Ty letos odstartovaly své výprodeje se slevami až 50 procent prakticky s úderem půlnoci na 25. prosince. Zákazníci nečekají na to, až se v pátek otevřou obchodní centra. Utrácení začalo hned ráno u snídaně přes chytré telefony.
Hlavním lákadlem jsou letos především elektronika a telefony – tradičně nejprodávanější kategorie, kde slevy dosahují maxim. A kosmetika a drogerie, tedy položky, které lidé dokupují za darované peníze nebo vouchery.
Pro letošek zavedla většina velkých e-shopů prodlouženou lhůtu pro vrácení zboží (často až do poloviny ledna, pozn. aut.), aby vyšly vstříc právě těm, kteří pod stromečkem našli nesprávnou velikost či barvu. Polovina všech dárků letos zamířila do výdejních boxů, které nyní budou sloužit i jako hlavní kanál pro tzv. reverzní logistiku.
Kdo se chystá nevhodný dárek prodat nebo vrátit, neměl by otálet. Právě Boží hod je dnem s nejvyšší koncentrací „kupců s hotovostí v kapse“, kteří hledají výhodné nabídky z druhé ruky dříve, než se trh v lednu nasytí.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)














