I Ježíšek se může splést. Chcete vrátit nebo vyměnit vánoční dárek? Víme, jak na to

Někdo kupuje vánoční dárky se značným předstihem, to ale neznamená, že se trefí do vkusu obdarovaného. I Ježíšek se může splést. Ale zklamáním u stromečku to končit nemusí. Přinášíme rady, jak na vrácení nevhodných dárků.
I Ježíšek se může splést. Ale zklamáním u stromečku to končit nemusí. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V dnešní době je mnoho lidí, kteří kupují dárky přes internet. Jenže takové věci se nevyplatí kupovat hodně dopředu. Alespoň v případě, že krabici necháte rozbalit až toho, pro koho je dárek určen. „U věcí koupených přes internet je totiž stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží,“ informoval naši redakci Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group.

Podstatné podle něj také je, že 14denní lhůta na vrácení zboží se počítá od převzetí zboží, nikoliv od jeho zaplacení nebo objednání. „A v případě, kdy vás obchodník o možnosti odstoupit do 14 dní neinformoval, máte na odstoupení od smlouvy jeden rok a čtrnáct dní.

Co se týče převzetí, zboží lze převzít od doručovací společnosti, na pobočce obchodníka, nebo například z dnes populárních doručovacích boxů,“ dodal.

Pokud však třeba najdete již objednanou věc někde levněji, můžete odstoupit od smlouvy už před převzetím zboží. V takovém případě je však třeba odstoupení od smlouvy zaslat obchodníkovi co nejrychleji. V případě expedice zásilky totiž může obchodník trvat na tom, že máte povinnost si zboží převzít, případně vám může naúčtovat fixní částku za nepřevzetí zboží nebo cenu poštovného.

Vrácení dárku však není úplně jednoduché. „Odstoupit od uzavřené kupní smlouvy přes internet a vrátit nevhodný dárek zpět prodejci nelze vždy. Občanský zákoník stanovil několik výjimek, kdy tak nelze učinit. Jde o případy, kdy bylo zboží speciálně upraveno prodávajícím podle přání spotřebitele, jako jsou například trička s vlastním potiskem nebo nábytek na míru.

Odstoupit do 14 dnů nelze také u zboží, které po otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit, leda by zákazník vracel zboží ještě neotevřené. Jde např. o zboží, jakým je kosmetika nebo spodní prádlo.

Šperka uvedl, že také nelze odstoupit od nákupu zboží získaného formou dražby nebo od nákupu zvukových záznamů, počítačových programů (pokud byl porušen jejich původní obal, pozn. red.) nebo nákupu zboží, jež rychle podléhá zkáze.

Některé e-shopy mohou mít výhodnější podmínky v rámci svých akcí na vrácení vánočních dárků. Někteří obchodníci mohou mít například výhodné lhůty na odstoupení od kupní smlouvy, a to 30 nebo i 60 dní.

Je však třeba mít na paměti, že spotřebitel se musí ke zboží chovat ohleduplně, jelikož odpovídá za snížení jeho hodnoty v případě poškození. Vrácené zboží tedy musí být vždy v nezměněném stavu a bez poškození.

„Pokud se zákazníci netrefili do toho, co si jejich blízcí přáli, není to na Mall.cz žádný problém. Cokoliv, co si objednali v období od 10. října do 23. prosince 2022, mají možnost bez udání důvodů a dalších starostí vrátit až do konce ledna 2023. Zákazníkovi pak vrátíme peníze na jeho bankovní účet,“ informovala redakci FAEI.cz mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

Zákazníci, jak uvedla, mají více možností, jak nechtěný vánoční dárek vrátit: „Buď mohou výrobek spolu s prodejním dokladem přinést na kteroukoliv naši prodejnu, kde s nimi výrobek zkontrolujeme, sepíšeme odstoupení od kupní smlouvy a zajistíme vrácení peněz. Nebo mohou jít přímo také na náš web, kde v sekci ‚Nakupování‘ naleznou dlaždici ‚Vrácení a reklamace‘.“

„Tam stačí zboží zaevidovat a poslat nám ho jen s číslem objednávky. Nejčastěji zákazníci využívají vrácení přes podací místo Zásilkovny nebo mohou využít jiného přepravce. Zboží je možné vrátit i poštou spolu s podepsaným odstoupením od kupní smlouvy na adresu našeho reklamačního centra,“ doplnila mluvčí.

K nejčastěji vráceným dárkům podle ní dlouhodobě patří oblečení a hračky, tyto dvě kategorie tvoří na Mall.cz přibližně dvě třetiny všeho vráceného zboží. „Nejčastěji uváděným důvodem je, že zákazníci daný dárek našli pod stromečkem hned dvakrát. U oblečení jim pak nesedí velikost či barva nebo si přáli trochu jiný styl,“ doplnila Hobíková.

Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelské edice nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.

Zákon nevyžaduje žádnou konkrétní formu pro odstoupení od smlouvy. Česká obchodní inspekce však doporučuje, aby odstoupení bylo písemné. Není však třeba posílat dopis, odstoupení stačí zaslat e-mailem. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně.

„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětlil Šperka.

Upozornil také, že prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal. Také dodává, že náklady na vrácení zboží, tedy poštovné, hradí kupující.

Platba musí být vrácena stejným způsobem, jakým byla provedena. Tedy pokud bylo zaplaceno v hotovosti, bude platba vrácena v hotovosti. Pokud byla platba provedena převodem, bude platba vrácena na stejný bankovní účet. Také není možné vrátit platbu v náhradní hodnotě třeba formou poukázek, poskytnutím slevy, jiné věci apod.

Leckdo se domnívá, že je jistější koupit dárek v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Ale není tomu tak. Prodejce zákazníkovi vyhovět nemusí, protože toto zákon bez dalšího neumožňuje. Často obchod nabídne výměnu za jiné zboží nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě.

„Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží.

Typicky může jít o povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami, nebo namísto vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož obchodníka,“ informoval Šperka a doporučil pozorně číst účtenky a podmínky vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého obchodu trochu jiné.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB