
Zatímco běžně se jejich práce soustředí na třídění zásilek podle dopravců, tisk expedičních štítků nebo kontrolu kompletnosti objednávek, v období vánoční špičky přebírají roli poslední kontrolní linie celého e-commerce řetězce.
Jejich výkon přímo rozhoduje o tom, zda balík skutečně odejde ve slíbený den, zda dopravce stihne plánovaný svoz a zda zákazník obdrží objednané dárky ještě před Štědrým dnem. Každé zpoždění či procesní chyba v expedici může v tomto období způsobit řetězové komplikace, které se mohou následně promítnout i do reputace samotného e-shopu.
Současně s tím roste i komplexnost jejich práce, expediční týmy často musí koordinovat několik paralelních svozů různých dopravců, pracovat s vyšším počtem nestandardních zásilek a pružně řešit problémy způsobené přetíženou dopravní infrastrukturou.
V praxi tak právě expediční pracovníci určují, zda e-shop zvládne kritické týdny před Vánoci bez narušení provozu a s udržením slibovaného zákaznického servisu. Mzdy skladových pracovníků v e-commerce meziročně rostou napříč všemi klíčovými pozicemi, a to nejen v důsledku vyšších nároků na rychlost a přesnost, ale také kvůli tlaku na udržení stabilních týmů před vánoční špičkou.
Nejvýrazněji si polepšili expediční pracovníci, kteří fungují jako finální kontrolní bod celého procesu. Jejich průměrná mzda stoupla z 31 200 korun na 33 300 Kč, tedy o sedm procent. Tento růst odráží vyšší odpovědnost i fakt, že sebemenší chyba v expedici má přímý dopad na spokojenost zákazníků i reputaci samotného e-shopu.
Výrazné navýšení je patrné také u tzv. vychystávačů objednávek. Těmto takzvaným pickerům vzrostla mzda z 31 000 korun na 32 800 Kč, tedy o šest procent, což reflektuje náročnost práce v prostředí, kde se tempo vychystávání v sezóně násobně zvyšuje. Stejným tempem přidali i tzv. packeři (baliči), kteří v meziročním srovnání poskočili z 30 500 korun na 32 200 Kč (+6 %).
Mírnější, ale stále zřetelný růst zaznamenali skladníci starající se o příjem, manipulaci a správu skladu – jejich odměna se zvýšila ze 31 200 korun na 32 400 Kč, tedy o čtyři procenta. Celkově tak data ukazují, že e-commerce segment si pracovníky ve skladech stále více hýčká, protože právě oni určují, zda se zvládne enormní nápor objednávek bez chyb a zpoždění.
| Profese | Průměr nástupní mzda (Kč)
2024 |
Průměr nástupní mzda (Kč)
2025 |
Růst oproti loňsku |
| Skladník (příjemce zboží, manipulace, správa skladu) | 31 200 | 32 400 | +4 % |
| Vychystávač – picker (příprava položek podle objednávky) | 31 000 | 32 800 | +6 % |
| Balič – packer (Kompletace a zabalení objednávek) | 30 500 | 32 200 | +6 % |
| Expediční pracovník (finální třídění, kontrola a předání balíků) | 31 200 | 33 300 | +7 % |
| Řidič (řidičské oprávnění C) | 38 000 | 40 900 | +8 % |
| Kurýr (běžný rozvoz zásilek) | 41 600 | 39 700 | -5 % |
| Technik automatizace | 41 800 | 45 600 | +9 % |
| Specialista WMS | 44 500 | 47 000 | +6 % |
Meziroční srovnání nástupních mezd (11/2025 vs. 11/2024). Zdroj: JenPráce.cz
Na opačné straně logistického řetězce se však situace vyvíjí odlišně, kurýrům v meziročním srovnání odměny klesají. Zatímco loni si kurýři podle dostupných interních dat přišli v průměru na zhruba 41 600 korun měsíčně, letos je to přibližně 39 700 Kč, tedy o pět procent méně.
Tento pokles přichází v době, kdy se jejich práce stává náročnější – objem zásilek výrazně roste, doručovací okna se zkracují a zákazníci očekávají rychlejší a flexibilnější servis. Výsledkem je rostoucí tlak na efektivitu a výkon jednotlivých kurýrů, který však není vždy doprovázen adekvátním finančním ohodnocením.
Situace v segmentu ukazuje na rozdílnou dynamiku mezi operativními a technologickými pozicemi. Zatímco skladníci zažívají pouze mírný růst mezd a jejich reálná kupní síla se kvůli inflaci prakticky snižuje, požadavky na technologické pozice významně rostou.
WMS specialisté, tedy odborníci, kteří se starají o správu, konfiguraci a fungování skladových systémů používaných v moderní logistice, plánovači či technici automatizace patří k profesím, u nichž se mzdy meziročně zvýšily o šest až devět procent. Tento růst odráží posun celého odvětví směrem k digitalizaci a automatizaci, která však zároveň klade vyšší nároky na kvalifikaci zaměstnanců.
Logistické firmy se stále potýkají s výrazným nedostatkem řidičů, který se rok od roku prohlubuje. Obor přitahuje méně nových pracovníků, částečně kvůli náročným směnám, částečně kvůli vysoké odpovědnosti a stagnujícím mzdám v porovnání s jinými profesemi vyžadujícími podobnou míru kvalifikace.
Automatizace se letos stala standardní součástí logistického provozu. Autonomní vozíky, automatizované třídicí linky, pick-by-light a pick-by-voice systémy či prediktivní řízení zásob založené na datech se masově zavádějí do provozů napříč Českem. Tyto technologie přinášejí zvýšení efektivity, zrychlení procesů a snížení chybovosti, zároveň však výrazně mění požadavky na zaměstnance.
Namísto fyzicky náročné práce roste potřeba lidí, kteří umějí technologie nastavovat, monitorovat a řešit provozní situace. Automatizace tedy nevede ke snižování počtu pracovníků, ale k jejich přeskupení a zvyšování požadavků na kvalifikaci.
Autor je datový analytik a manažer portálu JenPráce.cz
(Redakčně upraveno)














