
Na konci roku panovala vrcholná nálada. Tržby, objem, zisk: Ve všech regionech, které Heineken rozlišuje, šly nahoru. Výjimkou byla Asie, kde objem piva vzrostl téměř o 30 procent. Pro ilustraci, značka Heineken je nyní v Číně na třetím místě podle podílu na trhu.
Díky dobrým výsledkům v roce 2022 se nyní objem piva vrátil na úroveň roku 2019, tedy roku před vypuknutím celosvětové epidemie covidu. Z této pozice plánuje vedení společnosti další růst.
Dvě třetiny nárůstu prodeje v roce 2022 pocházely z přenesení inflace na distributory a spotřebitele a jedna třetina z většího důrazu na umístění různých značek piva jako „prémiových“. Čtěte: Nabízení stejného piva za vyšší cenu prostřednictvím chytrého marketingu. Společnost Heineken bude v této strategii pokračovat i v roce 2023.
Vyšší náklady na energie a obaly donutí společnost Heineken k dalším úsporám nákladů, ale marketingový rozpočet zůstane zachován a zaměří se na propagaci prémiového piva. To se dá hodně ocenit, protože silné značky často získávají podíl na trhu v době hospodářského poklesu.
Růst by měl přinést nejen „prémiový“, ale také prodej nealkoholických nápojů. V tiskové zprávě k výročním údajům byla významně zmíněna oblast „kromě piva“. Během prezentace Van den Brink hrdě zmínil, že během amerického Super Bowlu byla promítána reklama Heineken 0.0.
Z prezentace však také vyplynulo, že segment „beyond beer“ (kromě piva, pozn. red.) je stále příliš malý na to, aby přitáhl pozornost. Prozatím celosvětově tahá za nitky nealkoholické pivo. Dychtivý investor si pomyslí: Právě tady je ještě prostor pro růst.
Velkou otázkou, na kterou Van den Brink rovněž nedokázal odpovědět, je, zda jsou světoví spotřebitelé ochotni nadále platit stále rostoucí ceny. Náklady na základní potřeby, jako jsou potraviny a energie, a ukusují si z rozpočtů domácností stále větší část.
Obavy některých analytiků proto spočívají v tom, že Heineken možná příliš riskuje. Van den Brink je přesvědčen a má jasno: Měl by to být růst, větší riziko s vyhlídkou na větší výnosy. To je také jasný vzkaz pro investory. Pro rok 2023 očekává Heineken růst zisků o pět až deset procent, a to s ohledem na další růst v Asii a mírný pokles v Evropě.
Autor je analytik společnosti eToro
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com