Sponzorům placený fotbal v televizi nevadí, ale co fanouškům?

Názor

Televizní fotbal za peníze sponzorům nevadí, navzdory slabší sledovanosti, dočítáme se v tuzemských médiích. Současně nás média masírují tím, že sportovní přenosy na placených kanálech jsou ve světě běžné a jako příklad se uvádí například loňský boxerský zápas v USA, který byl jedním z nejlukrativnějších TV přenosů v historii, nebo vysílání anglické a německé fotbalové soutěže na placených kanálech.

Nové logo první fotbalové ligy. Titulárním partnerem se stal internetový vyhledávač pojištění ePojisteni.cz. Reprofoto: www.ePojisteni.cz

Takže jsme světoví a konečně máme placený fotbal i v Čechách, za což můžeme poděkovat zejména tuzemskému miliardáři Petru Kellnerovi, který před několika lety koupil mobilního operátora O2. Téhož, který nejprve spustil internetovou televizi a vloni pak v jejím rámci vlastní sportovní kanál. Na něm dnes kromě jiného vysílá nejatraktivnější přenos z české nejvyšší fotbalové soutěže a plánuje, že už za dva roky se na něj přesunou i některé zápasy tuzemské hokejové extraligy.

Ona světovost ovšem pro naprostou většinu tuzemských fotbalových fanoušků znamená černou obrazovku, pokud nemají předplacenou „outůtývý“, jejíž nejlevnější předplatné přijde na 299 korun měsíčně. Udávaná průměrná sledovanost fotbalových zápasů na O2TV je asi 70 tisíc diváků, přičemž veřejnoprávní Česká televize, se zákonným koncesionářským poplatkem ve výši 135 korun měsíčně, se může pochlubit dvojnásobným zájmem.

Fotbalová asociace ČR každoročně inkasuje státní dotace od ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve výši zhruba 300 milionů korun. To jsou zhruba tři pětiny jejího každoročního rozpočtu. Dalších asi 100 milionů dostává asociace darem od sázkových a loterijních kanceláří, které pak tyto peníze nemusejí odevzdávat do státního rozpočtu.

Faktem je, že fotbal je v Česku nejvíc podporovaným ze všech státem dotovaných sportů. Podle propočtů dostává přibližně 14 procent veškerých státních dotací na sport. Což mimo jiné znamená, že každoročně každý z obyvatel této země včetně nemluvňat podporuje tuzemský fotbal asi třiceti korunami.

Ať si ti, kdo se chtějí dívat na zahraniční fotbalové soutěže, platí sportovní kanály. Ale na tuzemská fotbalová klání by měli mít právo dívat se za koncesionářský poplatek ve veřejnoprávní televizi všichni.

A pokud takové právo nemají, mělo by ministerstvo školství přehodnotit svůj přístup k podpoře českého fotbalu, který je na rozdíl od drtivé většiny jiných sportů schopen sehnat si peníze jinde – od sponzorů, prodejem vysílacích práv a podobně. Nový partner první lidy – ePojisteni.cz -za 30 milionů ročně je toho nejnovějším důkazem.

Jenže to už jsme u politiky. A také u zájmů konkrétních jednotlivců a skupin, jejich lobbistů, „Ivánků“ a „bratříčků“. A v neposlední řadě rovněž u vtipu o sportu, kde tisíce obyčejných lidí sledují, jak na zeleném trávníku pobíhá 22 milionářů.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.