Konec planým zeleným slibům a delší záruky

Šetrné k přírodě. Snadno recyklovatelné. Také na tato a podobná tvrzení slyšíte? A co když nejsou pravdivá? Již příští rok by měla vstoupit v platnost novela zákona na ochranu spotřebitele, která by klamavým proklamacím měla vystavit stopku.
Pokud si spotřebitel jako způsob řešení reklamace zvolí opravu výrobku, prodlouží se mu záruka ze stávajících dvou na tři roky. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Pokud si spotřebitel jako způsob řešení reklamace zvolí opravu výrobku, prodlouží se mu záruka ze stávajících dvou na tři roky. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Vláda schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která přináší implementaci evropských pravidel, posiluje práva zákazníků a zakazuje klamavé praktiky.

Zároveň obchodníkům ukládá povinnost poskytovat jasnější informace o výrobcích a jejich životnosti ještě před nákupem produktu. Ekologie je jedním z faktorů, které zákazníci při koupi produktu zohledňují. Novela tak zpřísňuje pravidla, aby nebylo možné toto spotřebitelské chování zneužívat.

„Do zákonů implementujeme evropské změny, které ochranu spotřebitelů dále posílí. Týkají se třeba takzvaného greenwashingu, tedy lakování nazeleno a falešných ekologických slibů. Typický příklad je označení výrobku jako šetrného k přírodě, i když tomu tak reálně není,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.

Enviromentální tvrzení, která obchodník nijak neprokáže, tak již nebude moci k ovlivnění spotřebitelského chování používat. Novela zakazuje například falešné označení obalu jako recyklovatelného, i když jej v praxi recyklovat nelze, nebo nepravdivé prohlášení o „nulové uhlíkové stopě“.

Nově také nebude možné tvrdit, že se výrobek dá snadno opravit, pokud to není pravda. Stejně tak výrobce nesmí nutit zákazníky k použití jen originálních náhradních dílů, když jsou ve skutečnosti nahraditelné i jinými.

Velkou změnou projdou pravidla pro uplatňování práv z vadného plnění. Jestliže si spotřebitel při reklamaci zvolí jako způsob nápravy opravu výrobku, záruční doba se mu prodlouží ze dvou na tři roky. Spotřebitel by tak měl být motivován k tomu, aby častěji volil opravu výrobku a nikoli koupi nového.

„Spotřebitel získá větší jistotu, že výrobek bude sloužit déle a že se mu vyplatí dát přednost opravě před nákupem nového,“ upozorňuje Vlček. Nová úprava zákona také výslovně zakazuje produkci výrobků, které jsou záměrně zkonstruovány tak, aby se za daný čas pokazily a přestaly fungovat.

Spotřebitelé před nákupem samotným dostanou ještě více informací – výrobci a prodejci budou muset sdělovat údaje o opravitelnosti výrobku, jeho životnosti, dostupnosti náhradních dílů i délce poskytovaných bezplatných softwarových aktualizací u výrobků s digitálními funkcemi.

Kontrolu nad dodržováním uložených povinností bude jako doposud vykonávat Česká obchodní inspekce, v případě kosmetiky krajské hygienické stanice a i potravin, alkoholu a tabákových výrobků Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Za porušení hrozí pokuty až do výše pěti milionů korun.

Připravované změny vychází z evropské legislativy, účinnosti by měly nabýt od září příštího roku. Novinky týkající se prodloužené záruční lhůty by pak měly začít platit již od 31. července 2026. Novelu by nyní měla projednat Poslanecká sněmovna, vzhledem k říjnovému termínu voleb je ale otázkou, zda k tomu ještě před volbami skutečně dojde.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena