
Společnost Shoptet, největší tuzemský poskytovatel e-shopových řešení, zaznamenal za jediný týden 270 nových internetových obchodů. Běžný nárůst přitom činí 130 e-shopů.
„Jde o dvojnásobný nárůst oproti běžnému období. Na naší platformě zároveň registrujeme i výrazně vyšší frekvenci ve využití bezplatných testovacích verzí, konkrétně až trojnásobnou oproti standardnímu stavu,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Nejvíce se na vzestupu podílejí firmy z gastronomie, potřeb pro domácí zvířata, drogerie anebo výrobci ochranných pomůcek. Současná situace tak patrně urychlí dlouhodobý trend růstu nových internetových obchodů.
Jídlo až do domu
Mezi nově vznikajícími internetovými obchody převažují restaurace, kavárny, cukrárny, ale také obchody s potravinami nebo zvířecími potřebami. Způsob, jak své produkty rychle dostat k firmám a zákazníkům, hledají i společnosti věnující se nanotechnologiím, výrobci dezinfekcí nebo ochranných pomůcek jako například brněnská společnost Respilon.
„Firmy vnímají vlastní e-shop jako dostupnou možnost, jak pokračovat v podnikání navzdory nutnosti uzavřít kamennou pobočku. Získávají tak relativně levný distribuční kanál s nižšími náklady na provoz. Zákazníkům to zase přináší pohodlnější možnost nákupů,“ konstatoval Miroslav Uďan z Shoptetu.
Zájem zákazníků o zboží v e-shopech je v současnosti srovnatelný s nákupy před Vánocemi. Někteří prodejci si ovšem i tak stěžují, že jim internetový prodej náhradu za uzavřené kamenné obchody stejně nemůže zcela zajistit – například vydavatelé knih.
Prodejny, které si kvůli aktuální situaci zřídily e-shop, podle Shoptetu na internetu již zůstanou. „Nárůst počtu e-shopů je dlouhodobý trend, současná situace jej ale urychlila. Komfort zákazníků a příjemný uživatelský zážitek při nakupování je v dlouhodobém hledisku prioritou. Tento cíl, v kombinaci s nižšími náklady, proto budou podnikatelé sledovat i po překonání současného výjimečného stavu,“ poznamenal Uďan.
Pozor na falešné e-shopy
Česká obchodní inspekce současně varovala, že se na internetu falešné e-shopy zneužívající strach z koronaviru. Nejsou to ale internetové obchody v pravém slova smyslu.
„Jde o anonymní provozovatele, kteří zatím jen sbírají osobní data, která se pak dají využít třeba pro telefonní marketing, ale v budoucnu by mohli chtít od spotřebitelů i peníze za výrobky, které třeba ani neodešlou, jako se to děje u mnoha dalších podvodných anonymních webů,“ řekl ředitel Mojmír Bezecný.
Z pohledu České obchodní inspekce není možné řešit anonymní weby například v rámci kontroly, protože web je anonymní nejen pro zákazníky, ale i pro dozorový orgán. Zpravidla je také provozován ze třetích zemí. Inspekce nemůže řešit ani případný podvod, to je úloha policie. Pro lepší ochranu zákazníků ale inspekce začala známé rizikové weby zveřejňovat – jsou jich stovky. Seznam je zde: www.coi.cz/rizikove.