Které svátky vydělávají obchodníkům nejvíc?

Dnes zveřejněné výsledky za zářijové maloobchodní tržby v ČR zklamaly. Vykázaly nejslabší meziroční růst za celé období od loňského února. I když po očištění o rozdílný počet pracovních dní letos a loni v září je výsledek o něco lepší, stále zůstává poměrně nepřesvědčivý. Jde však jen o určité zakolísání.
Vánoce jsou z hlediska tržeb tuzemských obchodníků zdaleka nejvýnosnějším českým svátkem. Foto: Pixabay

Spotřeba domácností bude letos stále tahounem české ekonomiky. Měly by to potvrdit zejména poslední dva měsíce roku, kdy se dá očekávat razantní nárůst poptávky po maloobchodním zboží. Důvodem číslo jedna je pochopitelně blížící se adventní čas a předvánoční nákupní horečka, která letos začne takzvaným Černým pátkem, tedy 23. listopadu.

Vánoce jsou z hlediska tržeb tuzemských obchodníků zdaleka nejvýnosnějším českým svátkem. Kolik vynášejí ekonomice jako celku a jaká je letošní průměrná útrata na obyvatele, zachycuje přehled níže.

  1. Vánoce (dárky, stromeček, cukroví, kapr, alkohol…)
    11 000 Kč na obyvatele, celkově zhruba 96 miliard korun za všechny dospělé obyvatele ČR.
  2. Silvestr (potraviny, alkohol, pyrotechnika)
    2 000 Kč na obyvatele, celkově zhruba 17,5 miliardy korun za všechny dospělé obyvatele ČR.
  3. Velikonoce (dárky, beránek, čokoládoví zajíčci, alkohol,..)
    1100 Kč na obyvatele, celkově zhruba 9,6 miliardy korun za všechny obyvatele ČR.
  4. Dušičky (věnce, svíčky)
    140 Kč na obyvatele, celkově zhruba 1,2 miliardy korun za všechny obyvatele ČR.
  5. Den matek (květiny)
    V řádu stokorun, týká se ale pochopitelně jen obdarovávaných matek, případně babiček.
  6. Valentýn (květiny, šperky…)
    V řádu stovek korun, ale spíše pouze v případě převážně mladých lidí do 35 let.
  7. Mikuláš (dárky pro malé děti, kostýmy)
    V řádu nižších stovek korun, ale spíše pouze v případě převážně rodin s malými dětmi ve věku do deseti let.
  8. Halloween (alkohol, kostýmy)
    V řádu nižších stovek korun, ale spíše pouze mezi specifickými skupinami lidí (mladí lidé, často cizinci žijící v ČR)
  9. Sv. Patrik (alkohol)
    V řádu nižších stovek korun, ale spíše pouze mezi specifickými skupinami lidí (mladí lidé, často cizinci žijící v ČR)

Černý pátek (vždy pátek po Dni díkuvzdání v USA, což letos vychází na 23. listopadu)
V ČR nejde ani náznakem o svátek, ale o obří marketingovou a slevovou akci, přenesenou z USA, se kterou u nás začátkem tohoto desetiletí začaly on-line obchody a postupně ji přejaly také kamenné prodejny.

Tržby obchodníků na Černý pátek letos meziročně pravděpodobně opět porostou, až o desítky procent: On-line obchody mohou v týdnu, který Černým pátkem započne, počítat s tržbami v souhrnu kolem 5,5 miliardy korun. Češi během tohoto začínajícího dne předvánoční nákupní horečky nakupují hlavně elektroniku, např. mobilní telefony, ale také třeba oděvy či obuv.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena