Létající auta. Převratná myšlenka, nebo slepá ulička?

V počátcích motorismu si to spolu auta a letadla rozdávala celkem běžně, dokonce na uzavřených tratích, kde se obkružovaly často do trojúhelníku postavené pylony. Pozemní stroje nezřídka vyhrávaly, ale klání se velmi brzy ukázala jako bezpředmětná – aeroplány šly dopředu mnohem rychleji, takže měřit se s nimi bylo extrémně nebezpečné.
Létající taxi, na němž pracují firmy Audi, Airbus a Italdesign, dostalo název Pop.Up Next. Jeho základem dva moduly – pojízdný a létající, které si zcela samočinně předávají kabinu s cestujícími. Foto: Audi/Airbus

Po spojení svobody letounu a užitkovosti automobilu snil třeba už Henry Ford. Jenže roky plynuly a vzducho-zemní hybridy stále ne a ne prorazit, respektive se vůbec uchytit. Teprve teď nastává určitá šance, že se to může změnit.

Jak na to

Z dnešního pohledu se jeví hned několik cest, jak dostat auta do vzduchu. Odnímatelná křídla, která byste v minulosti schovávali v garáži, jsou mimo hru. Je jasné, že musí být k dispozici stále, samozřejmě složená.

Jenže to už je lepší volit vrtule: Takže se nabízejí vrtulníky, vírníky (stroje s vodorovnou vrtulí, jež ale nemá vlastní pohon a je roztáčena pouze obtékajícím vzduchem – pozn. aut.) nebo drony. Ty aktuálně asi vedou. Druhou cestou je rezignovat na „letadlový“ dostup a zkusit vozidla zvednout jen o pár desítek centimetrů – aby když tak mohla bez obav zamířit mimo zpevněné vozovky.

Vznášedlový princip však neřeší jeden ze stěžejních úkolů, tedy uvolnit silnice a ulice tím, že část provozu se prostě přesune do vzduchu.

Kupci, kde jste?

Mezi pionýry se v dané oblasti řadí americká firma Terrafugia, nizozemská PAL-V a slovenská Aeromobil. Všechny tři chtějí létající auta prodávat koncovým zákazníkům. Těch by na celém světě mohlo být podle jednoho z odhadů okolo 1200 ročně, což není mnoho.

Zájem okrajuje cena (třeba PAL-V začíná 299 000 eur), nutnost absolvovat letové zkoušky a pak také fakt, že nabízené modely jsou v obou módech pomalejší než obvyklá konkurence, jako automobily nijak zvlášť praktické a uprostřed kolony s nimi nevzlétnete, protože vám bude chybět prostor i čas pro překonfigurování poháněcího, respektive nosného ústrojí.

PSALI JSME:
Dubajská policie testuje létající motorky

Aerotaxi

Mnohem větší šance na úspěch má koncept, na němž pracují firmy Audi, Airbus a Italdesign. Jejich nápad od začátku směřuje k tomu, že by šlo o stroj k pronájmu. Létající taxi dostalo název Pop.Up Next. Jeho základem dva moduly – pojízdný a létající, které si zcela samočinně předávají kabinu s cestujícími. Ti se nestarají o nic, jen zadají cíl cesty.

Motory jsou elektrické, ve vzduchu i na vozovce se novinka pohybuje v autonomním režimu. Tím mimo jiné odpadá nutnost jakkoli školit uživatele. Podobné řešení nastínil také Aston Martin ve svém konceptu Volante Vision (viz obrázek níže).

Foto: Aston Martin

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.