
Po spojení svobody letounu a užitkovosti automobilu snil třeba už Henry Ford. Jenže roky plynuly a vzducho-zemní hybridy stále ne a ne prorazit, respektive se vůbec uchytit. Teprve teď nastává určitá šance, že se to může změnit.
Existují předpovědi, že v letech 2030-2050 se největší světové metropole nafouknou tak, že místní doprava prostě do vzduchu zamířit musí. Pod zemí sice bude také místo, ale spíše pro tranzitní přepravu a také distribuci zboží. Střechy domů nebo stadionů se tak stanou malými terminály, navigačními body a dobíjecími uzly.
Jak na to
Z dnešního pohledu se jeví hned několik cest, jak dostat auta do vzduchu. Odnímatelná křídla, která byste v minulosti schovávali v garáži, jsou mimo hru. Je jasné, že musí být k dispozici stále, samozřejmě složená.
Jenže to už je lepší volit vrtule: Takže se nabízejí vrtulníky, vírníky (stroje s vodorovnou vrtulí, jež ale nemá vlastní pohon a je roztáčena pouze obtékajícím vzduchem – pozn. aut.) nebo drony. Ty aktuálně asi vedou. Druhou cestou je rezignovat na „letadlový“ dostup a zkusit vozidla zvednout jen o pár desítek centimetrů – aby když tak mohla bez obav zamířit mimo zpevněné vozovky.
Vznášedlový princip však neřeší jeden ze stěžejních úkolů, tedy uvolnit silnice a ulice tím, že část provozu se prostě přesune do vzduchu.
Kupci, kde jste?
Mezi pionýry se v dané oblasti řadí americká firma Terrafugia, nizozemská PAL-V a slovenská Aeromobil. Všechny tři chtějí létající auta prodávat koncovým zákazníkům. Těch by na celém světě mohlo být podle jednoho z odhadů okolo 1200 ročně, což není mnoho.
Zájem okrajuje cena (třeba PAL-V začíná 299 000 eur), nutnost absolvovat letové zkoušky a pak také fakt, že nabízené modely jsou v obou módech pomalejší než obvyklá konkurence, jako automobily nijak zvlášť praktické a uprostřed kolony s nimi nevzlétnete, protože vám bude chybět prostor i čas pro překonfigurování poháněcího, respektive nosného ústrojí.
Aerotaxi
Mnohem větší šance na úspěch má koncept, na němž pracují firmy Audi, Airbus a Italdesign. Jejich nápad od začátku směřuje k tomu, že by šlo o stroj k pronájmu. Létající taxi dostalo název Pop.Up Next. Jeho základem dva moduly – pojízdný a létající, které si zcela samočinně předávají kabinu s cestujícími. Ti se nestarají o nic, jen zadají cíl cesty.
Motory jsou elektrické, ve vzduchu i na vozovce se novinka pohybuje v autonomním režimu. Tím mimo jiné odpadá nutnost jakkoli školit uživatele. Podobné řešení nastínil také Aston Martin ve svém konceptu Volante Vision (viz obrázek níže).
