Počet těch, kteří se na televizi dívají na klasickém přijímači, loni klesl o 55 procentzdroj: Pixabay.com

Lidé čím dál víc sledují televizi na počítačích

Počet těch, kteří se na televizi dívají na klasickém přijímači, loni klesl o 55 procent. Například v Indii se již na televizní aparát dívá jen 10 procent lidí. Plánovaný přechod na vysílání DVB-T2 může tento trend urychlit i v Česku.

Více než čtyři z deseti lidí, kteří se dívají na televizi (42%) v průzkumu uvedli, že se na televizní pořady dívají raději na počítači, nebo na notebooku. Loni se jich tak vyjádřilo jen 32 procent. Dalších 13 procent lidí sleduje pořady na chytrých telefonech, což je nárůst o tři procenta. Vyplývá to z loňského podzimního on-line průzkumu, jež chování 26 tisíc lidí ve 26 zemích světa, včetně České republiky.

Podíl lidí, kteří sledují televizní pořady na počítačích, ale i chytrých telefonech, se propadl o 55 procent na 23 procenta.

STRMÝ POKLES V INDII

„Dominance televizního přijímače jako jednoznačně nejpoužívanějšího zařízení pro zábavu skončila. Náš výzkum potvrzuje velké zrychlení přesunu pozornosti na jiná digitální zařízení, zejména na počítače a chytré telefony,“ uvedl Gavin Mann, výkonný ředitel pro vysílání společnosti Accenture, která výsledky svého průzkumu zveřejnila na konci června.

Obzvláště strmý pokles sledování klasické televize zaznamenal průzkum v Indii. Procentní podíl se tam snížil o 78 procent, když spadl ze 47 na 10. Ve Spojených státech se podíl propadl o 57 procent (z 59 na 25 %) a ve Velké Británii o 55 procent (z 56 na 25 %).

Firma tento trend sleduje již čtvrtý rok za sebou. Podle jejích výsledků ještě v roce 2014 téměř dvě třetiny televizních diváků preferovalo běžný televizní přijímač. Nyní podle ní již pouze jeden z pěti diváků upřednostňuje sledování sportovních přenosů v televizi. Ještě v předchozím průzkumu to přitom bylo 38 procent.

KLIPY NA MOBILECH

Že se mění divácké preference zařízení, ukazuje i případ chytrých telefonů. U nich více než jedna třetina (41 %) respondentů říká, že se raději dívá na klipy ve svých mobilních zařízeních, což je podstatný vzestup oproti 28 % v loňském roce. Zatímco počet spotřebitelů, kteří krátké klipy raději sledují na počítačích, se snížil jen mírně – ze 47 na 44 % za poslední rok, počet těch, kteří je sledují v televizi, poklesl mnohem více – z 16 na pouhých 5 procent.

DVB-T2 JAKO IMPULS

Budoucí vývoj v tuzemsku může také významně ovlivnit nutnost přejít od roku 2021 na televizní vysílání DVB-T2. To totiž bude vyžadovat pořízení set-top-boxu, nebo rovnou nového přijímače.

Placeného vysílání, které se šíří po internetu, kabelu či satelitu se však změna nedotkne. Pro ty, kteří tak již nyní někdy sledují pořady v televizi, a jindy na počítači to může být rozhodujícím impulsem k tomu, aby s klasickým televizním přijímačem definitivně skoncovali.

Potvrzením toho může být situace z loňského roku, kdy do července nebylo jasné, od kdy se bude na standard DVB-T2 přecházet. A přestože prodejci televizorů v roce 2016 předpokládali meziroční růst prodejů, nakonec zaznamenali propad.

O PRŮZKUMU

Průzkum probíhal on-line od října do listopadu 2016 v těchto zemích: Austrálie, Brazílie, Kanada, Čína, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Indie, Irsko, Itálie, Japonsko, Mexiko, Nizozemí, Polsko, Rumunsko, Saúdská Arábie, Singapur, Slovensko, Jižní Afrika, Španělsko, Švédsko, Turecko, Spojené arabské emiráty, Velká Británie a USA. Z každé země byl použit reprezentativní vzorek online populace od čtrnácti let.

(red)

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *