Lidé si po předvánočních nákupech v lednu „dali pauzu“

Uzavírky spojené s pandemií, jež byly v tuzemském maloobchodu obnoveny hned po Štědrém dni, vedly v lednu k prudkému poklesu tržeb. Propad maloobchodních tržeb byl tažen nepotravinářským zbožím, meziročně ale poklesly také tržby za prodeje potravin. Lednová čísla tak ukazují, že se tuzemský maloobchod k lepšímu meziročnímu výkonu loni v prosinci nadechl pouze díky přechodnému otevření prodejen v předvánočním čase.
Prudký pokles lednových tržeb souvisí s uzavírkami obchodů, jež byly po krátkém předvánočním uvolnění obnoveny hned po Štědrém dni. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pokles prodejů lze čekat i pro únor, počínaje březnem ale začne příznivě působit nízká základna z loňského roku, kdy od března 2020 na maloobchod dopadly uzavírky spojené s první vlnou pandemie. Maloobchodní tržby vykázaly v lednu neočištěný meziroční pokles o devět procent, zatímco trh očekával pokles o 5,8 procenta. Letošní leden měl o dva pracovní dny méně, než stejný měsíc loňského roku, kalendářně očistěný pokles tržeb činil 6,5 procenta.

Prudký pokles lednových tržeb souvisí s uzavírkami obchodů, jež byly po krátkém předvánočním uvolnění obnoveny hned po Štědrém dni. Tahounem lednového poklesu tržeb byly prodeje nepotravinářského zboží, jež bez kalendářního očištění meziročně spadly o 11,7 procenta. Dramatický zůstává pokles prodejů oděvů a obuvi, prudce klesly tržby u prodejů výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, bezmála o 24 procent propadly také tržby u výrobků pro domácnost.

Nejde ani tak o to, že by spotřebitelé obecně neměli peníze a chuť utrácet, nicméně po předvánočním otevření prodejen a s tím souvisejícím utrácením vedly povánoční uzavírky k výkyvu opačným směrem: Obchody se uzavřely a spotřebitelé si po předvánočních nákupech možná obrazně řečeno dali pauzu.

Z hlediska forem prodeje se i nadále dařilo prodejům přes internet a zásilkové služby, kde tržby v lednu meziročně vzrostly o 34,5 procenta, což pro tyto prodeje představovalo v rámci uplynulých měsíců výrazně nadprůměrný výsledek.

Prodeje motorových vozidel v lednu klesly meziročně o 3,4 procenta, což v porovnání s předchozími měsíci není špatný výsledek. Prodeje motorových vozidel měly poměrně slabý vstup do roku 2020 od jeho počátku, tedy již před vypuknutím pandemie, ovšem s jejím příchodem se propady prodejů motorových vozidel znásobily, což počínaje letošním březnem může vést k viditelnému obnovení meziročního růstu těchto prodejů.

Pro sílu zotavení těchto prodejů bude klíčové, zda se podaří zkrotit pandemii a tím dodat zákazníkům větší sebedůvěru, co se vyšších výdajů týče. Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 procenta. Letos by se měl maloobchod v celoročním vyjádření vrátit k růstu, prvním meziročně kladný měsíc bude velmi pravděpodobně březen.

Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena