Lídři českých firem srší optimismem, ale bojí se nedostatku pracovní síly

Šéfové nejvýznamnějších českých firem letos očekávají veleúspěšný rok a téměř devět z deseti generálních ředitelů věří, že jejich firmám letos porostou tržby. Průzkum názorů českých generálních ředitelů mezi 141 šéfy významných firem působících na českém trhu uskutečnila poradenská společnost PwC ČR.

Jako nejperspektivnější vidí čeští firemní lídři firmy robotiku (42 %). Ilustrační foto: Pixabay

Největší příležitost k růstu pro letošní rok vidí čeští generální ředitelé ve vývoji nového produktu či služby (26 %), uvádí se ve výsledcích průzkumu. Firemní lídři si uvědomují, že musí držet krok s nejnovějšími trendy, a proto jako hrozbu pro svůj byznys nevnímají ani rychlost technologických změn. Jako nejperspektivnější vidí firmy robotiku (42 %) a rozšíření cloudu (31 %), které na jedné straně šetří náklady a které jsou zároveň prostředkem k získání větších zisků. Během tří až pěti let se pak pro 28 % firem stane významnou i umělá inteligence a internet věcí.

„Čím dál větší důraz na digitální technologie a robotizaci by ve svém důsledku měl vést ke snížení nákladů a k lepší kvalitě a dále částečně pomoci vyřešit problém s nedostatkem pracovní síly, kterého se v současnosti obává 89 procent generálních ředitelů. A protože to nudné a jednoduché budou dělat roboti, měli by z toho benefitovat i sami zaměstnanci, kteří se budou moci soustředit na zajímavější práci s větší přidanou hodnotou,“ říká Jiří Moser, řídící partner PwC ČR.

DŮRAZ NA TUZEMSKO

Další strategickou příležitostí pro lídry českých firem je růst na domácím trhu, na nějž spoléhá na něj 29 % dotázaných. Pětina pak sází na růst na současných trzích v zahraniční a sedm procent věří v expanzi na trhy nové. „Zdá se, že síla domácí ekonomiky dává generálním ředitelům jistotu, že jsou domácí trh schopni maximálně využít pro svůj růst. Inovace služeb a výrobků stále zůstává prioritou. Zaměření na domácí trh podporuje i fakt, že počet firem, které plánují zahraniční expanzi, se zmenšil téměř na polovinu,“ doplňuje Moser.

Z růstu české ekonomiky mají firmy obavy jen mírné. Zhruba 48 % z nich věří, že ekonomika v tuzemsku poroste ještě alespoň další tři roky. Čeho se ale naopak lídři českých firem v letošním roce obávají nejvíce, je nedostatek lidí s potřebnými znalostmi a dovednostmi, který může ohrozit jejich podnikání. Dostupnost kvalifikovaných zaměstnanců je noční můrou pro 89 % z nich. Hned na druhém místě, pokud jde o obavy, je nekvalitní a těžko uchopitelná legislativa a přílišná regulace, která na podnikatele klade značnou administrativní zátěž.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.