Lídři českých firem srší optimismem, ale bojí se nedostatku pracovní síly

Šéfové nejvýznamnějších českých firem letos očekávají veleúspěšný rok a téměř devět z deseti generálních ředitelů věří, že jejich firmám letos porostou tržby. Průzkum názorů českých generálních ředitelů mezi 141 šéfy významných firem působících na českém trhu uskutečnila poradenská společnost PwC ČR.

Jako nejperspektivnější vidí čeští firemní lídři firmy robotiku (42 %). Ilustrační foto: Pixabay

Největší příležitost k růstu pro letošní rok vidí čeští generální ředitelé ve vývoji nového produktu či služby (26 %), uvádí se ve výsledcích průzkumu. Firemní lídři si uvědomují, že musí držet krok s nejnovějšími trendy, a proto jako hrozbu pro svůj byznys nevnímají ani rychlost technologických změn. Jako nejperspektivnější vidí firmy robotiku (42 %) a rozšíření cloudu (31 %), které na jedné straně šetří náklady a které jsou zároveň prostředkem k získání větších zisků. Během tří až pěti let se pak pro 28 % firem stane významnou i umělá inteligence a internet věcí.

„Čím dál větší důraz na digitální technologie a robotizaci by ve svém důsledku měl vést ke snížení nákladů a k lepší kvalitě a dále částečně pomoci vyřešit problém s nedostatkem pracovní síly, kterého se v současnosti obává 89 procent generálních ředitelů. A protože to nudné a jednoduché budou dělat roboti, měli by z toho benefitovat i sami zaměstnanci, kteří se budou moci soustředit na zajímavější práci s větší přidanou hodnotou,“ říká Jiří Moser, řídící partner PwC ČR.

DŮRAZ NA TUZEMSKO

Další strategickou příležitostí pro lídry českých firem je růst na domácím trhu, na nějž spoléhá na něj 29 % dotázaných. Pětina pak sází na růst na současných trzích v zahraniční a sedm procent věří v expanzi na trhy nové. „Zdá se, že síla domácí ekonomiky dává generálním ředitelům jistotu, že jsou domácí trh schopni maximálně využít pro svůj růst. Inovace služeb a výrobků stále zůstává prioritou. Zaměření na domácí trh podporuje i fakt, že počet firem, které plánují zahraniční expanzi, se zmenšil téměř na polovinu,“ doplňuje Moser.

Z růstu české ekonomiky mají firmy obavy jen mírné. Zhruba 48 % z nich věří, že ekonomika v tuzemsku poroste ještě alespoň další tři roky. Čeho se ale naopak lídři českých firem v letošním roce obávají nejvíce, je nedostatek lidí s potřebnými znalostmi a dovednostmi, který může ohrozit jejich podnikání. Dostupnost kvalifikovaných zaměstnanců je noční můrou pro 89 % z nich. Hned na druhém místě, pokud jde o obavy, je nekvalitní a těžko uchopitelná legislativa a přílišná regulace, která na podnikatele klade značnou administrativní zátěž.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Podnikání

Chybějí řemeslníci, pořádně si za ně připlatíte

Sháníte šikovného elektrikáře, zedníka, nebo instalatéra? Může vám to trvat třeba i celý rok. A když konečně dorazí do vašeho domu, nebo bytu, ještě si za něm pořádně připlatíte. Podle profesního portálu Profesia.cz …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Devět z deseti rodičů dává dětem kapesné. Nejčastěji kolem pěti stovek měsíčně

Průzkum
Typické české dítě jako kapesné od svých rodičů dostává kolem 500 Kč měsíčně, rodiče mu je vyplácí pravidelně každý měsíc a nejčastěji v hotovosti. Vyplývá to z marketingového výzkumu, který si na téma rodinné finance u výzkumné agentury Kantar zadala Equa bank. Oceňujeme, že banka šetření neprezentuje jako „reprezentativní průzkum“, což při pěti stech respondentů činí řada jiných firem.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru