Loni se v Česku vyrobilo nejméně zmrzliny za sedm let

Názor
V Česku se loni vyrobilo nejméně zmrzliny od krizového roku 2013, pouze 36,3 milionu litrů. To je nejmenší vyprodukovaný objem oblíbené studené pochoutky od roku 2013. Vyplývá to z nových údajů Eurostatu.
Výroba zmrzliny v Česku se vloni dramaticky propadla. Ilustrační foto: Pixabay.com

Slabá byla loni v Česku nejen výroba zmrzliny, ale i s ní úzce související vlastní konzumace. Ta podle čísel Euromonitoru klesla v důsledku nepříznivého počasí v červnu a v červenci a samozřejmě kvůli obecně slabším prodejům v roce pandemických uzavírek a omezení. Ty poznamenaly zejména prodeje nebalených kornoutkových zmrzlin, ať už točených či kopečkových.

Do značné míry si však Češi nemožnost koupit si zmrzlinu v příslušné provozovně, „zmrzlinárně“, cukrárně nebo kavárně vynahradili nákupem kelímkové, balené zmrzliny nebo mražených dezertů pro domácí spotřebu.

Prodeje pro domácí konzumaci ani prodeje „u okénka“ však propad spotřeby nevykompenzovaly. Prodejům zmrzliny znatelně uškodil také odliv turistů z českých měst. Proto se citelně propadla i produkce zmrzliny.

Prodejům zmrzliny se v ČR do příchodu pandemie dařilo díky řadu let trvající ekonomické prosperitě a růstu mezd. Češi v době před úderem koronaviru stále zřetelněji vyhledávali prémiové zmrzlinářské výrobky.

Cena průmyslově vyráběné ovocné zmrzliny přitom těsně před pandemií vyskočila na svůj historický rekord, když se poprvé soustavněji pohybovala měsíc co měsíc nad úrovní 200 korun za jeden litr.

PSALI JSME:
Bude letos v Česku překonán zmrzlinový rekord?

Zatímco průměrná maloobchodní cena polárkového dortu se v uplynulých devíti letech prakticky neměnila, a pohybuje se v úzkém pásmu kolem 35 korun, průměrná maloobchodní cena zmrzliny od roku 2012 vzrostla až takřka o dvacet procent. I to svědčí o tom, že Češi vyhledávají prémiové zmrzliny a jsou ochotni si za ně připlatit.

Po odeznění pandemické situace lze očekávat návrat výroby i poptávky po zmrzlině v ČR na předpandemickou úroveň, případně jen mírně pod ní. Míra nezaměstnanosti v ČR totiž během pandemie prakticky nevzrostla a spotřebitelská nálada se rychle vrací do normálu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
V Česku se vyrábí rekordně zmrzliny

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Týden ve znamení předstihových indikátorů

Ve světě bylo klíčovou událostí týdne zveřejnění amerického hrubého domácího produktu (HDP) za první kvartál letošního roku. Ten vzrostl v mezičtvrtletním anualizovaném vyjádření o 1,6 procenta, zatímco trh očekával …

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.