
Během září do něj přibylo 195 milionů dat o haváriích a stavech tachometrů u dovezených aut. Podíl ojetých aut, která mají uvedeno, že jsou havarovaná, dosahoval přitom na velkých inzertních portálech pouhých 0,7 procenta. Ve skutečnosti vykazuje havárii či poškození zhruba 25 procent pětiletých vozů, v případě desetiletých aut je po havárii či poškození přibližně 60 procent z nich.
Celkově se letos do Česka zatím dovezlo 114 493 osobních ojetých vozů, tedy o 21 490 vozů méně než loni, což představuje meziroční pokles o 16 procent. „Bohužel se k nám ve třetím čtvrtletí dovážela zase o něco starší auta. Podíl těch, která vykazují více než desetileté stáří, se meziročně navýšil o 2,2 procenta na 53,6 procent, přičemž průměrné stáří dosahovalo 10,7 let. Před rokem to bylo 10,3 roku,“ informovala ve své zprávě společnost Cebia.
Podíl ojetých aut ze zahraničí tvořil na trhu prodávaných ojetin zhruba polovinu (49 %) nabídky. Kromě letos dovezených aut se přeprodávají i vozy dovezené v minulých letech. Pětinu nabídky (21 %) tvoří auta z Německa, respektive ta, u nichž prodejce deklaruje německý původ.
Analýza Cebia u 47 tisíc dovezených a letos inzerovaných vozidel, ukázala, že pětina z nich má ve skutečnosti jiný původ, než tvrdí prodejci. Zatímco průměrné stáří letos dovezených vozidel činilo 10,7 roku, stáří všech prodávaných ojetin se zahraničním původem, tedy včetně těch dovezených v minulých letech, dosahovalo jedenáct a půl roku.
Výrazně mladší se prodávají české ojetiny, jejichž průměrné stáří bylo letos 7,1 let. Jde často o vozy z firemních flotil a operativních leasingů, kterých už však začíná být na trhu nedostatek. „A tento trend by měl i nadále pokračovat, protože kvůli menšímu počtu nových aut, která se letos vyrobila, a menší ochotě firem nyní měnit auta za mladší, bude počet mladých vozů s českým původem ještě klesat,“ míní Cebia.