Maďarsku kvůli zastropování cen hrozí nedostatek paliv

Názor
Maďarsko se potýká s hrozbou nedostatku paliv. Do značné míry za něj může jeho vlastní opatření v podobě zastropování cen pohonných hmot. Zužuje proto okruh vozidel, jejichž řidiči mohou pořizovat pohonné hmoty za zastropovanou cenu. A také uvolní 24 procent svých ropných rezerv.
Od soboty mohou za zastropované ceny tankovat už jen soukromá auta, taxi či zemědělské stroje typu traktorů. Ilustrační foto: FAEI.cz

Ministr maďarské vlády Gergely Gulyás obě opatření oznámil v sobotu na mimořádné tiskové konferenci. Konference navazuje na vydání vládního dekretu, k němuž došlo v pátek večer. V jiném dekretu pak premiér Viktor Orbán stanovil, že vláda od pondělí 1. srpna navýší zvláštní daň pro rafinérie, v praxi tedy pouze pro společnost MOL, ze stávajících 25 na 40 procent.

Ministr Gulyás zdůvodňuje uvolnění rezerv a zúžení zastropování odstávkou rafinérie Danube, která začíná v pondělí. Rafinérie Danube, která se nachází v obci Százhalombatta, nedaleko Budapěšti jihozápadním směrem, zajišťuje 100 procent maďarských palivových potřeb.

Rafinérie představuje hlavní rafinační kapacitu společnosti MOL v zemi. V současnosti zpracovává extrémně zlevněnou ruskou ropu Ural. Od první poloviny května se sleva ropy Ural oproti referenční ceně severomořské ropy Brent pohybuje ustáleně v pásmu od 30 do 35 dolarů na barel.

PSALI JSME:
MOL nakupuje zlevněnou ruskou ropu, ale prodává u nás pohonné hmoty za „západní ceny“

Právě touto slevou maďarská vláda opodstatňuje uvedené zvýšení daně uplatněné na příjmy společnosti MOL. Zpracovávání zlevněné ruské ropy a prodej za běžné, tržní ceny totiž podniku MOL umožňuje vykazovat mnohonásobek rafinační marže běžné před zahájením ruské invaze na Ukrajinu letos v únoru.

Zastropování cen pohonných hmot zavedla maďarská vláda už loni v listopadu, letos v červnu pak prodloužila jeho platnost až do 1. října. Nelze vyloučit, že nejde o poslední prodloužení platnosti. Zastropovaná cena činí 480 forintů na litr benzínu či nafty.

To je v přepočtu dle aktuálního kursu 29,20 koruny na litr. Pro srovnání, čeští řidiči tankují benzín v průměru za 45,60 koruny na litr, naftu pak za zhruba 46 korun na litr.

PSALI JSME:
Po schválení ropného embarga EU rostou akcie maďarského MOL a posiluje rubl

Okruh vozidel, jež mohou v Maďarsku tankovat za zastropovanou cenu, však Orbánova vláda postupně zužuje. Zamezila už přístup k cenově zvýhodněným pohonným hmotám cizincům. Za to ji od tohoto měsíce vyšetřuje Evropská komise. Nyní tedy Orbánova vláda okruh zvýhodněných vozidel dále zužuje.

Od soboty mohou za zastropované ceny tankovat už jen soukromá auta, taxi či zemědělské stroje typu traktorů. Navíc je možnost tankovat za zastropovanou cenu již déle omezena také objemově, na 50 litrů denně. Podniková vozidla ale už musí ode dneška tak jako tak tankovat za tržní, nezastropovanou cenu, stejně jako nadále cizinci.

Orbánův kabinet se ke zúžení okruhu vozidel, jež mohou tankovat za zvýhodněnou cenu, uchýlil na základě konzultace se společností MOL. Její šéf Zsolt Hernádi již v první polovině července maďarskou vládu veřejně důrazně varoval, že ta si „hraje s ohněm“, trvá-li na zastropování cen paliv.

PSALI JSME:
Marže maďarské společnosti MOL vzrostly v březnu zhruba desetinásobně

Hernádi tehdy uvedl, že zastropování cen navyšuje poptávku po palivech v době, kdy by země měla naopak rozšiřovat své ropné rezervy. Zároveň zastropování cen podle Hernádiho limituje dovoz paliv z jiných zemí, neboť dovážející společnosti pochopitelně nechtějí kvůli zastropování realizovat ztráty. Své varování Hernádi zopakoval také v pátek, kdy se setkal se zástupci vlády.

Zúžení okruhu vozidel, jež mohou tankovat za výhodnější cenu, má zřejmě vést k navýšení dovozu paliv do země. Kvůli zmíněné odstávce rafinérie Danube, jejíž délka zatím není známa, by totiž jinak Maďarsku hrozil nedostatek pohonných hmot.

Ze stejného důvodu, aby nedostatku paliv vláda zamezila, uvolní také zmíněnou takřka čtvrtinu strategických rezerv ropy. Dovoz paliv do Maďarska komplikuje nejen zastropování cen, ale také nízká hladina řeky Dunaj. Ta ztěžuje přepravu paliv nákladními říčními plavidly.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Čaputová je vším, čím není Orbán

Zavřít reklamu ×
  1. Dobře to maj vymyšlený 👍.A ten Dunaj je opravdu nízko kam jezdíme my tak býval 3metry a teď má 1,10

  2. U nas hrozi dokonce nedostatek plynu i bez zastropovani a za paliva platime jako blazni. Myslim ze je hned videt ci vlada pomaha vlastnim lidem vice

Napsat komentář: milan Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB