
Přestože je výsledek ohromující, mimořádný výsledek sotva překvapí investory, kteří sledují společnost Maersk. Je to rozšíření toho, co jsme viděli v prvních třech čtvrtletích roku 2022, a výsledek se trefil přímo do nejnovějšího výhledu společnosti Maersk ve výši 31 miliard.
Lodní společnost během loňského roku několikrát zvýšila svůj výhled, takže není překvapením, že se trefuje do tohoto rozmezí. Rok 2022 byl však pro společnost Maersk také mimořádný. Rok, kdy sazby za nákladní dopravu vzrostly a dosáhly pětinásobku své obvyklé úrovně.
Po celý rok 2021 a dlouho do roku 2022 zažívaly nákladní sazby explozi kvůli jedinečné situaci, která vznikla v důsledku světové výluky v důsledku světového lockdownu a přetížení a úzkých míst ve světových dodavatelských řetězcích.
Od jara 2022 však sazby nákladní dopravy ustupují směrem k normálu. Výsledek tohoto roku bude tedy osamocenou vlaštovkou a podobného účtu se v blízké budoucnosti nedočkáme. Vysoký provozní zisk znamená 29 miliard dolarů a zisk na akcii ve výši 1,595 dolaru.
To je třeba vnímat ve světle skutečnosti, že akcie se obchodují za cca 16 000 DKK, což vede k šíleně nízkému násobku PE ve výši 1,4x. Je však důležité nenechat se zaslepit zpětně viděným násobkem PE – zejména v roce tak mimořádných zisků.
Očekávání majitelů lodí pro rok 2023 vypadají skutečně velmi odlišně. Jejich výhled na letošek počítá s provozním ziskem v rozmezí dvou až pěti miliard dolarů. To by vedlo k rozpoznatelnějšímu výhledovému násobku PE v rozmezí 8-14x.
Rozvaha společnosti Maersk je nesmírně silná, bez významného dluhu, který by bylo třeba splácet. Takže kromě reinvestování části hospodářského výsledku budou mít z mimořádného zisku prospěch akcionáři v podobě dividendy ve výši 4 300 DKK na akcii – dividendový výnos přes 25 procent.
Autor je analytik severských trhů společnosti eToro
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com