Na druhé straně je třeba upozornit, že se v dubnu nepodařilo udržet růstovou trajektorii; meziměsíčně tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel reálně stagnovaly.
Maloobchodní tržby přitom až do prosince 2023 kontinuálně rok a půl klesaly. Nyní se však české ekonomice už daří o něco lépe, což vyplývá i ze zpřesněných údajů o vývoji hrubého domácího produktu za první čtvrtletí letošního roku. Ukazuje se, že se Češi cítí finančně jistější a nebojí se své úspory utrácet.
Oproti loňskému roku se zvýšila i důvěra spotřebitelů v ekonomiku, v meziročním srovnání za duben vzrostla o 3,9 bodu na hodnotu 103,8. V prvním čtvrtletí letošního roku navíc vzrostla i průměrná hrubá měsíční nominální mzda, reálně o 4,8 procenta. To vše v kombinaci s nižší inflací má na maloobchodní tržby pozitivní vliv.
V dubnu se zvýšily maloobchodní tržby za prodej nepotravinářského zboží, kde byl zaznamenán meziroční nárůst o 7,1 procenta, za pohonné hmoty s meziročním zvýšením o 3,9 procenta a za potraviny, kde tržby vzrostly o 3,6 procenta.
Oděvy a obuv sice zaznamenaly meziročně pokles o 0,2 procenta, v dalších hlavních skupinách prodejen s nepotravinářským i potravinářským sortimentem nicméně tržby meziročně rostly. Specializované prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky si meziročně polepšily o 17,1 procenta, prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,4 procenta.
V porovnání s loňským rokem se také lidé nebojí vynakládat větší finance na nákupy pro kulturu, sport a rekreaci, kde tržby meziročně vzrostly o 2,7 procenta. Očekávám, že výdaje na domácnost a s tím spojené tržby obchodníků budou v mírném růstovém trendu pokračovat i v následujících měsících.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)