Maloobchod přišel více než o desetinu tržeb

Názor
Maloobchod v dubnu, nejhorším měsíci letošního roku, propadl o necelých 11 %. Tedy pokud do něj nezapočítáme motoristický segment, který měl sám o sobě tržby meziročně nižší o 43,4 %. Tržby celého maloobchodu se pak snížily o více než pětinu (-21,2 %).
Motoristický segment měl sám o sobě v dubnu tržby meziročně nižší o 43,4 %. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Uzavření některých obchodů a obezřetnost zákazníků se odrazily v nižších tržbách téměř celého odvětví. Slovo téměř je na místě, protože je tu jeden segment, kterému restrikce přihrály další zákazníky, a tím jsou internetové obchody. Jejich tržby v dubnu poskočily o 47,5 % a dále posílily již tak rostoucí podíl těchto obchodů na trhu. Jejich expanze je dlouhodobě neuvěřitelná a vlastně i v rámci EU nesrovnatelná.

Pokud se podíváme na jednotlivé typy kamenných obchodů, tak nejhůře dopadl duben u prodejců oblečení a obuvi (-81,1 %). O více než polovinu tržeb přišli prodejci knih nebo sportovního vybavení. Výrazný propad zaznamenali „klasičtí“ prodejci elektroniky a o deset procent přišly i drogérie.

Na druhou stranu nejméně byly restrikcemi a změnou chování zákazníků postiženy hyper a supermarkety. V jejich případě byl pokles spíš symbolický, protože se staly v podstatě jedním z mála míst, kde se dalo relativně volně nakupovat.

PSALI JSME:
České e-shopy měly díky koronaviru v dubnu rekordní nárůst tržeb

Duben byl pro maloobchod (a vlastně nejenom pro něj) pro letošek nejhorším měsícem. Dá se očekávat, že po uvolnění omezení se začne maloobchod vzpamatovávat a potvrdit to mohou už květnové výsledky.

Přesto je pravděpodobné, že po naplnění odložené poptávky se už obchod nevrátí ke svižnému růstu, který jsme viděli ještě na začátku roku. Už třeba proto, že růst mezd a tedy i kupní síly spotřebitelů výrazně zpomaluje, zatímco obavy z budoucnosti jsou vysoké. To není kombinace, která by nahrávala zvlášť nákupům zboží dlouhodobé spotřeby, jako jsou třeba auta nebo nábytek.

Velkou otázkou pro tradiční prodejce je, zda se jim vůbec podaří zákazníky „stáhnout“ z internetu a vrátit je do kamenných prodejen.

Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Maloobchodní tržby silně propadly, ale přesto byly výrazně nad odhady

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Letos už český hrubý domácí produkt poroste

Zpřesněné údaje o výkonu české ekonomiky za loňské závěrečné čtvrtletí hlásí lepší než původně reportované výsledky hrubého domácího produktu (HDP). Dle zpřesněných dat HDP v loňském závěrečném čtvrtletí …

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.