Pozitivní překvapení jde do značné míry na vrub revizi předchozích dat, když podle nových údajů činil březnový meziroční propad maloobchodních tržeb 5,6 %, zatímco původní odhad ukazoval větší pokles o necelých 9 %. Celkové maloobchodní tržby se zahrnutím prodejů aut meziročně klesly o 21,2 % a i v tomto případě se v průměru čekal ještě větší propad kolem 30 %.
Samotný prodej automobilů byl v dubnu meziročně nižší o 43,4 %. Prodej potravinářského zboží, které bylo ještě v březnu v meziročním plusu 2,9 %, v dubnu klesalo o 2,8 %. Meziroční propad nepotravinářského zboží se prohloubil na 15,3 % z březnového poklesu o 10,1 %.
Nejdramatičtější propad zaznamenaly dle očekávání ubytovací služby s meziročním propadem přes 90 % a dále stravování a pohostinství či obchod s oblékáním či textilem, kde se propady pohybovaly zhruba v rozmezí 70 – 80 %.
Co podle očekávání vyčnívá do kladných čísel, je prodej, který není vázán na kamenné prodejny a stánky. Internetové prodeje v dubnu meziročně rostly o 47,5 %.
Čísla o vývoji maloobchodu tedy překvapila pozitivně. S otevíráním se ekonomiky bychom v dalších měsících mohli vidět zlepšení. Ale ve srovnání s předpandemickou dobou zůstanou tržby utlumené. Růst mezd zpomalil a nezaměstnanost se zvyšuje, a tyto faktory budu mít na vývoj tržeb trvalejší dopad. Za celé druhé čtvrtletí odhadujeme meziroční pokles maloobchodních tržeb o 6,2 %. Za celý letošní rok čekáme pokles maloobchodních tržeb bez prodeje aut o 6,5 %.
Lepší vývoj maloobchodních tržeb v dubnu oproti očekávání dává jistou šanci i na lepší vývoj spotřeby domácností ve druhém čtvrtletí, ale údaje z ekonomiky jsou stále velmi slabé a spíše se tak stále kloníme k tomu, že i úrokové sazby ČNB budou sníženy až na technickou nulu.
Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)