V případě maloobchodu bez zahrnutí motoristického segmentu propad činí 10,6 procenta. V případě maloobchodu se zahrnutím motoristického segmentu propad činí 21,2 procenta. Došlo tedy k prohloubení propadu také v porovnání s letošním březnem, kdy už byl pokles rekordní.
Důvodem historických propadů je pochopitelně šíření koronavirové nákazy a opatření zaváděná v rámci boje s ním. Nouzový stav trval po převážnou část měsíců března i dubna a podstatná část obchodů musela být ze zdravotních důvodů zavřená. Zvláště markantní je meziroční propad tržeb například v případě maloobchodu s oděvy či obuví, kde činí takřka přes 81 procent. Katastrofální byla v dubnu situace v segmentu ubytování, kde tržby poklesly meziročně o 95,5 procenta.
Tržby se citelně propadaly ve všech klíčových maloobchodních segmentech s výjimkou e-shopů. Dokonce i prodej potravin a také zdravotnického či drogistického zboží v kamenných obchodech zaznamenal v dubnu meziročně propad. Zatímco ještě v březnu tyto prodeje rostly. Lidé se v březnu v obchodech těchto segmentů, které zůstaly otevřené, předzásobovali z důvodu obav z šíření nákazy. Nakupovali například trvanlivé potraviny či více utráceli za zboží typu dezinfekčních prostředků. V dubnu pak už tedy byli do značné míry předzásobeni.
Nejvýraznějším tempem od listopadu 2004, takřka o 47,5 procenta, stouply v dubnu tržby zmíněným on-line obchodům a zásilkovým službám, kam se další část spotřebitelské poptávky přesunula z důvodu obavy lidí z nákazy a kvůli uzavření citelného podílu kamenných obchodů. Za letošní rok by on-line obchody mohly poprvé v historii dosáhnout celkového objemu tržeb ve výši 200 miliard korun, nebo se mu citelně přiblížit. V dubnu byly hity on-line nakupování dezinfekce, dětská pyžama a set-top-boxy. Za tato zboží lidé v českých e-shopech utratili meziročně o 500 až 800 procent více.
Za měsíc květen je třeba počítat se zmírněním propadu a dále s postupnou stabilizací situace v tuzemském maloobchodě. Po plném otevření ekonomiky se v některých spotřebitelských segmentech dostavuje částečný kompenzační efektem, kdy lidé nakupují zboží, které nemohli pořídit kvůli zavření obchodů.
Takto však budou maloobchodníkům kompenzovat jen část ušlých tržeb, neboť například v případě zboží netrvanlivé povahy, třeba obědu v restauraci, není taková kompenzace příliš možná. Za celý letošní rok se pak tržby maloobchodu bez zahrnutí motoristického segmentu a za předpokladu, že nenastane další závažná vlna šíření nákazy, budou pohybovat meziročně kolem úrovně minus pěti procent.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)