
Podle únorových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu poklesu maloobchodních tržeb o tři procenta. Lidé kvůli pandemii téměř přišli o povánoční výprodeje v lednu a ani únor nepřinesl výrazný nárůst spotřeby domácností. Kvůli přísným restrikcím, které omezují mobilitu obyvatelstva, se snížily tržby za prodej pohonných hmot o 7,5 procenta. U nepotravinářského zboží tržby klesly o 4,6 procenta.
Nadále musely zůstat uzavřené mnohé obchody, což zákazníky nutilo více nakupovat po internetu, kde byl zaznamenán růst tržeb o 41,7 procenta. Jde o jeden z hlavních důsledků pandemie, který zásadně proměňuje charakter maloobchodního prodeje. On-line nakupování se v průběhu koronavirové krize stalo běžné pro většinu české populace a oslovilo i seniory.
Naopak mnozí obchodníci z kamenných prodejen, kteří dosud nespustili e-shopy, balancují na hraně přežití. O své zákazníky přišli a není jisté, že se k nim po odeznění pandemie vrátí. Lidé si totiž zvykli nakupovat po internetu, kde mohou snadno porovnávat ceny. Díky tomu mohou ušetřit, a navíc nakupovat z pohodlí domova bez rizika nákazy koronavirem.
Velmi špatně jsou na tom obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kteří hlásí pokles tržeb o 36,5 procenta. Ještě hůře jsou na tom obchodníci s oděvy a obuví, kterým se propadly tržby o 69 procent. V době pandemie se výrazně snížila poptávka po nákupu formálních oděvů, protože neprobíhají společenské akce. V následujících měsících lze proto očekávat ohlášení bankrotu některých módních značek.
Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)