Pokud se hovoří o vítězích koronakrize, internetové obchody mezi ně nepochybně patří. Podle různých odhadů v nich vloni utratili až více než 200 miliard korun. To je o více než třetinu větší obrat než v roce 2019, a pochopitelně nový historický rekord.
„Do on-line prostoru se vlivem uzavření obchodů přesunuli i zákazníci, pro které to třeba byla vůbec první zkušenost s on-line nákupy,“ uvedl například šéf Heureky Tomáš Braverman.
V jarní vlně pandemii měli zákazníci podle analýzy Heureky a Asociace pro elektronickou komerci zájem o domácí pekárny, na podzim zase vyhledávali webkamery. Oproti roku 2019 se razantně zvýšil prodej knih, filmů a her, ale také jídla, sportovních potřeb nebo zařízení pro dům a zahradu včetně nábytku.
„Začali oproti minulosti nakupovat zboží denní spotřeby. Potraviny, drogistické zboží, ale také například léky byly velmi poptávané. V těchto kategoriích vidíme velký potenciál růstu i do budoucna,“ poznamenal ředitel Asociace pro elektronickou komunikaci Jan Vetyška. Doslova na dračku šly rovněž dezinfekce nebo respirátory.
E-shopům věrní
Češi si na nakupování po internetu za rok koronakrize zvykli natolik, že mu mnozí zůstanou věrní i po návratu do normálu. Podle průzkumu společnosti Shoptet budou u čtyř z deseti z nich (38,1 procent) nákupy v e-shopech převažovat i v budoucnu. Naproti tomu kamenné obchody plánuje jednoznačně více využívat jen čtvrtina Čechů (26,1 procent).
Většině lidí (81,3 procent) také v nabídce internetových obchodů nic nechybí, a pokud ano, nejčastěji jde o možnost si zboží – především oblečení – osobně vyzkoušet. Nejraději už vždy jen on-line zase Češi chtějí nakupovat zejména elektroniku, ale například také vybavení do domácnosti.
Z výsledků průzkumu největší české e-shopové platformy Shoptet rovněž vyplývá, že si na internetový způsob nakupování Češi snadno zvykli.
„Nákupy v e-shopech v současné době převažují u více než padesáti procent dotázaných. Téměř polovina z nich navíc deklaruje, že on-line nakupují vše, co je možné. Záměr nakupovat po odeznění pandemie v maximální možné míře právě v e-shopech hlásí téměř čtyři z deseti dotázaných. A to z toho důvodu, že si na tento způsob nakupování zvykli a je pro ně pohodlný,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Nakupují tam (skoro) všichni
Rovnoměrně mezi e-shopy a kamenné prodejny své nákupy v současnosti dělí zhruba pětina všech dotázaných, další čtvrtina lidí zase podle výsledků průzkumu nakupuje v e-shopech jen v nejnutnějších případech. A jen 2,1 procenta dotázaných uvedla, že v internetových obchodech nenakupuje nikdy.
Pokud jde o plány po skončení pandemie a všech vládních opatření a omezení, dělit své nákupy rovnoměrně mezi on-line a kamenné obchody chce 36 procent lidí. Jednoznačně více využívat kamenné prodejny zase plánuje necelá čtvrtina Čechů (24 procent).
Většina dotázaných (81,3 procent) v průzkumu také uvedla, že jí v e-shopech nechybí možnost nákupu určitého zboží nebo služby. Ti, kterým naopak konkrétní možnosti chybí (18,7 procent), zmiňovali zejména možnost zboží „na vlastní oči“ vidět nebo si jej vyzkoušet.
Jde především o oblečení a obuv. Zazněla také chybějící možnost přičichnout si k vůním v parfumeriích, anebo si vlastnoručně v přiměřeném množství nakoupit drobné hobby potřeby jako třeba vruty ze železářství.
„Na dotaz, jaké zboží by lidé nejraději nakupovali už vždy jen on-line, uváděli jednoznačně elektroniku. Výhradně v e-shopech také Češi plánují do budoucna nakupovat vybavení do domácnosti, kde si pochvalují hlavně dopravu větších věcí až domů, ale například také drogerii. Populární je rovněž oblečení, potraviny nebo knihy,“ uvedl Uďan.
Nové e-shopy
Jen v loňském roce podle údajů společnosti Shoptet vzniklo na českém trhu více než pět a půl tisíce nových internetových obchodů. Jejich celkový počet podle portálu ceska-ecommerce.cz aktuálně dosahuje zhruba 41 tisíc.
S rostoucí oblibou on-line nákupů se rovněž vyvíjejí i trendy v platebních metodách. „Češi stále častěji platí on-line kartou, tento způsob využívá už 36 procent lidí. Naproti tomu klesá dříve oblíbená dobírka, její podíl aktuálně činí zhruba 28 procent,“ dodal Miroslav Uďan z Shoptetu.
Taky to tak vidím……