Maloobchod: Tuzemská ekonomika konečně na vzestupu

Tržby v maloobchodním sektoru vzrostly podle údajů Českého statistického úřadu čtvrtý měsíc v řadě, když v březnu byly meziročně reálně vyšší o 6,1 procenta.
Po dle prodávaného sortimentu opět nejvíce rostly tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky. Ilustrační foto: Pixabay.com

Takto vysoký nárůst nebyl žádným z analytiků očekáván a nabízí se tak domněnka, že spotřeba domácností bude v letošním roce silnější, než se původně očekávalo. Zároveň došlo k revizi únorového výsledku z 1,6 procenta na 2,5 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby maloobchodních prodejců stouply o 1,3 procenta.

Zaměříme-li se blíže na jednotlivé oddíly maloobchodního prodeje, zjistíme, že tržby v meziročním srovnání rostly u prodeje potravin (4,0 %), u nepotravinářského zboží (7,7 %), ale také za pohonné hmoty (6,7 %).

V případě posledně jmenovaného stouply tržby, a to navzdory tomu, že ceny na čerpacích stanicích byly ve srovnání s loňským březnem na vyšší úrovni. Nicméně důležitou roli v tomto zajisté sehrály Velikonoční prázdniny, kdy lidé ve větší míře navštěvovali své rodiny a přátele.

Podíváme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, nejvíce rostly opět tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (27,4 %), což bylo dvojnásobně rychlejší tempo než v únoru. Růst tržeb byl také zaznamenán u prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (6,3 %), s oděvy a obuví (5,2 %), či s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (2,7 %).

Po velmi dlouhé době stouply reálné tržby také obchodníkům s výrobky pro domácnost (+3,1 %), které souvisí s postupným uvolňováním měnové politiky České národní banky a z toho plynoucího oživování hypoteční aktivity.

Tržby rostly rovněž v prodejnách napříč jejich specifikacím. Ve specializovaných prodejnách potravin byly tržby vyšší o 1,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly dokonce o 4,2 procenta.

Žně zažívají obchodníci v nespecializovaných prodejnách, kteří ve vyšší míře prodávají nepotravinářské zboží, těm stouply tržby o více než 17 procent. Rovněž internetovému a zásilkovému prodeji se daří, tam obchodníci zaznamenali reálný nárůst tržeb oproti minulému roku o takřka 15 procent.

Rovněž meziměsíčně rostly tržby napříč kategoriemi. Za pohonné hmoty došlo k nárůstu o 1,9 procenta, u nepotravinářského zboží o 1,8 procenta a u potravin o 0,5 procenta. Maloobchodní sektor tak těží z poklesu inflace, vyšších reálných mezd tuzemských zaměstnanců.

Důvěra spotřebitelů v normální časy je zpět, a tak se nebojí ve vyšší míře utrácet. Dokonce se zdá, že by spotřeba domácností v tomto roce mohla být silnější, než jsme původně očekávali. To je pozitivní signál pro českou ekonomiku, která se konečně vydává na cestu vzestupu.

Autor je analytik Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena