
Takto vysoký nárůst nebyl žádným z analytiků očekáván a nabízí se tak domněnka, že spotřeba domácností bude v letošním roce silnější, než se původně očekávalo. Zároveň došlo k revizi únorového výsledku z 1,6 procenta na 2,5 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby maloobchodních prodejců stouply o 1,3 procenta.
Zaměříme-li se blíže na jednotlivé oddíly maloobchodního prodeje, zjistíme, že tržby v meziročním srovnání rostly u prodeje potravin (4,0 %), u nepotravinářského zboží (7,7 %), ale také za pohonné hmoty (6,7 %).
V případě posledně jmenovaného stouply tržby, a to navzdory tomu, že ceny na čerpacích stanicích byly ve srovnání s loňským březnem na vyšší úrovni. Nicméně důležitou roli v tomto zajisté sehrály Velikonoční prázdniny, kdy lidé ve větší míře navštěvovali své rodiny a přátele.
Podíváme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, nejvíce rostly opět tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (27,4 %), což bylo dvojnásobně rychlejší tempo než v únoru. Růst tržeb byl také zaznamenán u prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (6,3 %), s oděvy a obuví (5,2 %), či s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (2,7 %).
Po velmi dlouhé době stouply reálné tržby také obchodníkům s výrobky pro domácnost (+3,1 %), které souvisí s postupným uvolňováním měnové politiky České národní banky a z toho plynoucího oživování hypoteční aktivity.
Tržby rostly rovněž v prodejnách napříč jejich specifikacím. Ve specializovaných prodejnách potravin byly tržby vyšší o 1,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly dokonce o 4,2 procenta.
Žně zažívají obchodníci v nespecializovaných prodejnách, kteří ve vyšší míře prodávají nepotravinářské zboží, těm stouply tržby o více než 17 procent. Rovněž internetovému a zásilkovému prodeji se daří, tam obchodníci zaznamenali reálný nárůst tržeb oproti minulému roku o takřka 15 procent.
Rovněž meziměsíčně rostly tržby napříč kategoriemi. Za pohonné hmoty došlo k nárůstu o 1,9 procenta, u nepotravinářského zboží o 1,8 procenta a u potravin o 0,5 procenta. Maloobchodní sektor tak těží z poklesu inflace, vyšších reálných mezd tuzemských zaměstnanců.
Důvěra spotřebitelů v normální časy je zpět, a tak se nebojí ve vyšší míře utrácet. Dokonce se zdá, že by spotřeba domácností v tomto roce mohla být silnější, než jsme původně očekávali. To je pozitivní signál pro českou ekonomiku, která se konečně vydává na cestu vzestupu.
Autor je analytik Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)