Na své mantinely zjevně naráží růst prodejů v internetových obchodech, který táhl prodeje v uplynulých kvartálech. Nadále zůstávají relativně slabé prodeje ve specializovaných prodejnách s elektronikou (-1,1 % meziročně) a nijak přesvědčivě nevypadají po sezónním očištění ani tržby v obchodech s oděvy a obuví (+0,3 % meziročně).
Celková čísla za květen jsou sice stále silná, ale vzhledem k revizi předešlých měsíců směrem vzhůru, vyznívá mezikvartální změna hůře – to je riziko pro naše sázky na další mezikvartální růst spotřeby ve druhém čtvrtletí 2024 (0,5 % q/q versus 0,7 % q/q v prvním kvartále).
Je možné, že po silném startu na začátku letošního roku se spotřeba domácností na jaře stabilizovala, aby se nadechla k dalšímu růstu ve druhé polovině roku. Celkový hrubý domácí produkt (HDP) by podle nás tak jako tak měl ve druhém kvartále zrychlit zejména díky lepšímu výkonu investic, a to z 0,2 na 0,5 procenta mezičtvrtletně.
Rizika jsou po aktuálních číslech tuzemských statistiků z tohoto týdne vychýlena lehce směrem dolů. Takový výsledek by lehce zaostal za poslední prognózou České národní banky (0,7 % q/q) a hrál ve prospěch dalšího jejího uvolňování tuzemské měnové politiky.
Autor je hlavní ekonom společnosti Patria Finance
(Redakčně upraveno)