Je o šestý meziroční růst maloobchodních tržeb v řadě a tato série bude dále pokračovat s tím, jak kombinace nízké inflace a solidního růstu mezd vede k růstu reálných příjmů domácností a tím k jejich ochotě a schopnosti více utrácet.
V meziměsíčním vyjádření maloobchodní tržby v květnu nepatrně klesly, o 0,1 procenta, když v předchozích dvou měsících byl vykázán meziměsíční růst tržeb. Celkově bych o něco slabší než očekáváný růst maloobchodních tržeb nevnímal jako nějaký varovný signál: Růst reálných příjmů domácností hraje do karet tomu, aby rostla spotřeba a s ní i tržby v tuzemském maloobchodě.
Kombinace nízké inflace a solidního růstu nominální mzdy vede k tomu, že se v prvním čtvrtletí vrátila k meziročnímu růstu reálná mzda a tato tendence bude pokračovat jak ve zbytku letošního roku, tak v roce 2025.
Růst reálných výdělků je dobrou zprávou pro spotřebitele a pro jejich peněženky, což hraje do karet scénáři růstu spotřeby domácností v české ekonomice s pozitivním dopadem na maloobchodní tržby.
Prodeje nepotravinářských výrobků zaznamenal v květnu meziroční růst 5,1 procenta, u prodejů potravin růst činil 4,2 procenta a prodeje pohonných hmot si meziročně připsaly 2,2 procenta. Výrobky pro kulturu, sport a rekreaci si meziročně připsaly růst tržeb na úrovni dvou procent a do mírného růstu se dostaly také tržby v prodejnách s oděvy a obuví, o 0,3 procenta.
V rámci nepotravinářských výrobků byl meziroční růst maloobchodních tržeb v květnu tažen hlavně růstem tržeb prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky – o 18 procent, dále také růstem tržeb prodejen s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím – o 5,9 procenta.
Meziroční pokles tržeb byl zaznamenán u prodejen s výrobky převážně pro domácnost – o 2,5 procenta a u počítačového a komunikačního zařízení, kde pokles činil 1,1 procenta. Od počátku letošního roku vzrostly maloobchodní tržby meziročně o 4,4 procenta, hlavním tahounem jsou prodeje nepotravinářského zboží s meziročním růstem 5,7 procenta.
Pomyslné karty jsou díky obnovenému růstu reálné mzdy rozdány k tomu, aby v české ekonomice rostla spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby. Spotřeba domácností by letos měla být klíčovým tahounem růstu české ekonomiky jako celku, vyjádřeno ukazatelem hrubého domácího produktu (HDP).
Pro připomenutí, zejména v roce 2023, ale také v roce 2022, spotřeba domácností klesala a byla tak brzdou výkonu české ekonomiky, vyjádřeno ukazatelem HDP.
Autor je hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)
docela průšvih, když je všechno o 30% drašší