Maloobchodní tržby meziročně vzrostly o 4,4 procenta

Růst tržeb v tuzemském maloobchodě činil v květnu meziročně 4,4 procenta a zaostal za očekáváním finančního trhu, jenž předpokládal růst 5,3 procenta. Jakkoliv vyšel květnový růst pod očekáváním finančního trhu, tak maloobchodní tržby dále prodloužily sérii svého meziročního růstu, jež byla započata loni v prosinci.
Růst reálných příjmů domácností hraje do karet tomu, aby rostla spotřeba a s ní i tržby v tuzemském maloobchodě. Ilustrační foto: Pixabay.com

Je o šestý meziroční růst maloobchodních tržeb v řadě a tato série bude dále pokračovat s tím, jak kombinace nízké inflace a solidního růstu mezd vede k růstu reálných příjmů domácností a tím k jejich ochotě a schopnosti více utrácet.

V meziměsíčním vyjádření maloobchodní tržby v květnu nepatrně klesly, o 0,1 procenta, když v předchozích dvou měsících byl vykázán meziměsíční růst tržeb. Celkově bych o něco slabší než očekáváný růst maloobchodních tržeb nevnímal jako nějaký varovný signál: Růst reálných příjmů domácností hraje do karet tomu, aby rostla spotřeba a s ní i tržby v tuzemském maloobchodě.

Kombinace nízké inflace a solidního růstu nominální mzdy vede k tomu, že se v prvním čtvrtletí vrátila k meziročnímu růstu reálná mzda a tato tendence bude pokračovat jak ve zbytku letošního roku, tak v roce 2025.

Růst reálných výdělků je dobrou zprávou pro spotřebitele a pro jejich peněženky, což hraje do karet scénáři růstu spotřeby domácností v české ekonomice s pozitivním dopadem na maloobchodní tržby.

Prodeje nepotravinářských výrobků zaznamenal v květnu meziroční růst 5,1 procenta, u prodejů potravin růst činil 4,2 procenta a prodeje pohonných hmot si meziročně připsaly 2,2 procenta. Výrobky pro kulturu, sport a rekreaci si meziročně připsaly růst tržeb na úrovni dvou procent a do mírného růstu se dostaly také tržby v prodejnách s oděvy a obuví, o 0,3 procenta.

V rámci nepotravinářských výrobků byl meziroční růst maloobchodních tržeb v květnu tažen hlavně růstem tržeb prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky – o 18 procent, dále také růstem tržeb prodejen s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím – o 5,9 procenta.

Meziroční pokles tržeb byl zaznamenán u prodejen s výrobky převážně pro domácnost – o 2,5 procenta a u počítačového a komunikačního zařízení, kde pokles činil 1,1 procenta. Od počátku letošního roku vzrostly maloobchodní tržby meziročně o 4,4 procenta, hlavním tahounem jsou prodeje nepotravinářského zboží s meziročním růstem 5,7 procenta.

Pomyslné karty jsou díky obnovenému růstu reálné mzdy rozdány k tomu, aby v české ekonomice rostla spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby. Spotřeba domácností by letos měla být klíčovým tahounem růstu české ekonomiky jako celku, vyjádřeno ukazatelem hrubého domácího produktu (HDP).

Pro připomenutí, zejména v roce 2023, ale také v roce 2022, spotřeba domácností klesala a byla tak brzdou výkonu české ekonomiky, vyjádřeno ukazatelem HDP.

Autor je hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB